vapaanavat
vapaanavat
Olenhan ymmärtänyt väärin!
Olen luulossa että xj ceroon ei saa vapaanapoja.Olenhan väärässä, olenhan?
M Arkku
Olen luulossa että xj ceroon ei saa vapaanapoja.Olenhan väärässä, olenhan?
M Arkku
Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!
Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Napalukkosarjoja saa ainakin Milemarkerilta
Warn myös valmisti niitä joskus, sivuilta en pikaisesti selatessa löytänyt enää sitä sarjaa.
http://www.milemarker.com/products/conversionkits.html
Warn myös valmisti niitä joskus, sivuilta en pikaisesti selatessa löytänyt enää sitä sarjaa.
http://www.milemarker.com/products/conversionkits.html
Pakko kysyä että miksi? Eli mikä noissa napalukoissa kiehtoo...sen tajuan että moni olisi valmis vaihtamaan kiinteät navat kytkettävien tilalle, mutta että toisinpäin
(tämä ei sitten ole mitään v***uilua, vaan ihan oikeaa hämmästelyä...koska en ainakaan mihinkään kulutus juttuun usko, jos koneena esim. tällainen vanha 4.0 bensa niinkuin itsellä) Ja jos harrastaa maiseman puolella ajelua, niin ei sekään ole ainakaan plussaa, että just kun etupyörät uppoaa nevaan, muistaa että "Haa...jäi muuten navat auki!" 


Itsellä pointtina on säästää etuvoimansiirtoa kulumiselta sekä toden totta tosiaankin vähentää polttoaineen kulutusta maantieajossa. (vanhalla -79 cherolla 3-4 l/100km)piippu kirjoitti:Pakko kysyä että miksi? Eli mikä noissa napalukoissa kiehtoo...sen tajuan että moni olisi valmis vaihtamaan kiinteät navat kytkettävien tilalle, mutta että toisinpäin(tämä ei sitten ole mitään v***uilua, vaan ihan oikeaa hämmästelyä...koska en ainakaan mihinkään kulutus juttuun usko, jos koneena esim. tällainen vanha 4.0 bensa niinkuin itsellä) Ja jos harrastaa maiseman puolella ajelua, niin ei sekään ole ainakaan plussaa, että just kun etupyörät uppoaa nevaan, muistaa että "Haa...jäi muuten navat auki!"
Siellä maiseman puolella ajelukin on usein sellaista metsäautotie/kärrypolku hommaa mikä menee ihan sujuvasti takavedollakin. Myöskin normaali tie ajo on mukavanpaa ja sujuvampaa ilman etuvoimansiirron sisäisten kitkojen aiheuttamaa jarrutusta.
Jos taas möyriminen kurassa ja muussa paskassa on pää asia niin todellakaan ei kaipaa turhia rikkoontuvia lisäosia ja viisainta onkin korvata mahdollinen vapaanapa kiinteällä lukkolevyllä. (niin kuin XJ;ssä jo tehtaan toimesta

Tätä samaa asiaa olen tutkaillut, ja nuo napasarjat maksavat sen n.1000€.
Esim. ems offroad myy "omaa" sarjaansa, ja milemarkeria ja warniakin taisi vielä jostain saada.
Jonkun verran saa siis metrejä tulla että kustannukset peittyvät. Mutta peittyvät kuitenkin...
Muistelen että jossain vanhassa Four Wheeler-lehdessä naittivat osia Dana 30 akseliin Dana 44:stä, mutta hintoihinsa se tuli sekin konversio. Yhä etsin netistä miten onnistuisi purkuosilla toteuttaa napalukot tuohon kolmekymppiseen. Samalla voisi vaihtaa repsikan puolelle yhtenäisen vetoakselin, sen katkaistun tilalle.
Esim. ems offroad myy "omaa" sarjaansa, ja milemarkeria ja warniakin taisi vielä jostain saada.
Jonkun verran saa siis metrejä tulla että kustannukset peittyvät. Mutta peittyvät kuitenkin...
Muistelen että jossain vanhassa Four Wheeler-lehdessä naittivat osia Dana 30 akseliin Dana 44:stä, mutta hintoihinsa se tuli sekin konversio. Yhä etsin netistä miten onnistuisi purkuosilla toteuttaa napalukot tuohon kolmekymppiseen. Samalla voisi vaihtaa repsikan puolelle yhtenäisen vetoakselin, sen katkaistun tilalle.
Hetken jo kuvittelin että nyt se ei tulisi kalliiksi, kun napalaakerit edellyttävät uusintaa joka tapauksessa. Nehän maksavat merkkihullon varaosana 305€/kpl ja eräs tälläkin foorumilla kirjoitellut toimittaja myy niitä 500€ pari, jäisi enään noin toinen mokoma "todellisia"kuluja.Samikoo kirjoitti:Tätä samaa asiaa olen tutkaillut, ja nuo napasarjat maksavat sen n.1000€.
Jonkun verran saa siis metrejä tulla että kustannukset peittyvät. Mutta peittyvät kuitenkin...
.
Vaan sitten "valitettavasti" löysin napalaakerit hintaan 96€/kpl
Orginaali, lukoton siis jatkaa...
M Arkku
napalukot vaihtoon!
APUA! miten saisin napalukon kuusiokolo ruuvit auki kun ei oikein voi liotella, tuntuu kun olisi yhtä puuta. Eikä viitsi pieksää elementtiä paskaksi.T silve. kauanko pitää puhaltimella lämmittää et pikkuruuvit lämpenee myös.???
-87 L6 YJ:ssä ei ole NP-231 jakolootaa ja on pätkitty D30 akseli.JAMANT kirjoitti:Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!
Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME
Aha, mikäs jakolaatikko siellä sitten olis?? Pätkitty tarkoittaa napalukollista??28CRDKJ kirjoitti:-87 L6 YJ:ssä ei ole NP-231 jakolootaa ja on pätkitty D30 akseli.JAMANT kirjoitti:Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!
Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Vuosimallin -87 Wranglerissa jossa on 4.2 litran kuutonen +TF999 tomaatti on jakolaatikkona NP207JAMANT kirjoitti:Aha, mikäs jakolaatikko siellä sitten olis?? Pätkitty tarkoittaa napalukollista??28CRDKJ kirjoitti:-87 L6 YJ:ssä ei ole NP-231 jakolootaa ja on pätkitty D30 akseli.JAMANT kirjoitti:Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!
Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!

ja pätkityllä tarkoitin oikean vetarin holkki/alipainehässäkkää.
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME
No en ole sellaista kyllä koskaan muistaakseni nähnyt, tosin yhden vuoden malli on melkoinen kuriositeetti muutenkin, kun ei noita -87:ja montaa suomessa ole ja ainakaan kuutosella.... Yleisin on kumminkin se NP-231!! Ja YJ:ssä on aina napalukollinen etuakseli!!28CRDKJ kirjoitti:Vuosimallin -87 Wranglerissa jossa on 4.2 litran kuutonen +TF999 tomaatti on jakolaatikkona NP207JAMANT kirjoitti:Aha, mikäs jakolaatikko siellä sitten olis?? Pätkitty tarkoittaa napalukollista??28CRDKJ kirjoitti:-87 L6 YJ:ssä ei ole NP-231 jakolootaa ja on pätkitty D30 akseli.JAMANT kirjoitti:Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!
Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!"This part time transfer case is found in 1984-1987 XJ's and the 1987 YJ." http://www.cavalryoffroad.com/Technical ... /NP207.htm
ja pätkityllä tarkoitin oikean vetarin holkki/alipainehässäkkää.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1