vapaanavat

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

vapaanavat

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 20.11.2009. 7:18

Olenhan ymmärtänyt väärin!

Olen luulossa että xj ceroon ei saa vapaanapoja.Olenhan väärässä, olenhan?

M Arkku

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 20.11.2009. 9:30

Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!

Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jeeper
Viestit: 42
Liittynyt: 26.11.2008. 18:01
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja Jeeper » 20.11.2009. 12:23

Napalukkosarjoja saa ainakin Milemarkerilta
Warn myös valmisti niitä joskus, sivuilta en pikaisesti selatessa löytänyt enää sitä sarjaa.

http://www.milemarker.com/products/conversionkits.html

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 20.11.2009. 12:39

Katos katos, taas oppi jotain uutta!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

piippu
Viestit: 38
Liittynyt: 05.11.2009. 20:41
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu » 21.11.2009. 1:01

Pakko kysyä että miksi? Eli mikä noissa napalukoissa kiehtoo...sen tajuan että moni olisi valmis vaihtamaan kiinteät navat kytkettävien tilalle, mutta että toisinpäin :shock: (tämä ei sitten ole mitään v***uilua, vaan ihan oikeaa hämmästelyä...koska en ainakaan mihinkään kulutus juttuun usko, jos koneena esim. tällainen vanha 4.0 bensa niinkuin itsellä) Ja jos harrastaa maiseman puolella ajelua, niin ei sekään ole ainakaan plussaa, että just kun etupyörät uppoaa nevaan, muistaa että "Haa...jäi muuten navat auki!" :lol:

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 21.11.2009. 17:33

piippu kirjoitti:Pakko kysyä että miksi? Eli mikä noissa napalukoissa kiehtoo...sen tajuan että moni olisi valmis vaihtamaan kiinteät navat kytkettävien tilalle, mutta että toisinpäin :shock: (tämä ei sitten ole mitään v***uilua, vaan ihan oikeaa hämmästelyä...koska en ainakaan mihinkään kulutus juttuun usko, jos koneena esim. tällainen vanha 4.0 bensa niinkuin itsellä) Ja jos harrastaa maiseman puolella ajelua, niin ei sekään ole ainakaan plussaa, että just kun etupyörät uppoaa nevaan, muistaa että "Haa...jäi muuten navat auki!" :lol:
Itsellä pointtina on säästää etuvoimansiirtoa kulumiselta sekä toden totta tosiaankin vähentää polttoaineen kulutusta maantieajossa. (vanhalla -79 cherolla 3-4 l/100km)
Siellä maiseman puolella ajelukin on usein sellaista metsäautotie/kärrypolku hommaa mikä menee ihan sujuvasti takavedollakin. Myöskin normaali tie ajo on mukavanpaa ja sujuvampaa ilman etuvoimansiirron sisäisten kitkojen aiheuttamaa jarrutusta.
Jos taas möyriminen kurassa ja muussa paskassa on pää asia niin todellakaan ei kaipaa turhia rikkoontuvia lisäosia ja viisainta onkin korvata mahdollinen vapaanapa kiinteällä lukkolevyllä. (niin kuin XJ;ssä jo tehtaan toimesta :D )

Samikoo
Viestit: 44
Liittynyt: 20.10.2009. 18:44
Paikkakunta: Petäjävesi

Viesti Kirjoittaja Samikoo » 23.11.2009. 20:31

Tätä samaa asiaa olen tutkaillut, ja nuo napasarjat maksavat sen n.1000€.

Esim. ems offroad myy "omaa" sarjaansa, ja milemarkeria ja warniakin taisi vielä jostain saada.

Jonkun verran saa siis metrejä tulla että kustannukset peittyvät. Mutta peittyvät kuitenkin...

Muistelen että jossain vanhassa Four Wheeler-lehdessä naittivat osia Dana 30 akseliin Dana 44:stä, mutta hintoihinsa se tuli sekin konversio. Yhä etsin netistä miten onnistuisi purkuosilla toteuttaa napalukot tuohon kolmekymppiseen. Samalla voisi vaihtaa repsikan puolelle yhtenäisen vetoakselin, sen katkaistun tilalle.

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 14.04.2010. 8:59

Samikoo kirjoitti:Tätä samaa asiaa olen tutkaillut, ja nuo napasarjat maksavat sen n.1000€.
Jonkun verran saa siis metrejä tulla että kustannukset peittyvät. Mutta peittyvät kuitenkin...

.
Hetken jo kuvittelin että nyt se ei tulisi kalliiksi, kun napalaakerit edellyttävät uusintaa joka tapauksessa. Nehän maksavat merkkihullon varaosana 305€/kpl ja eräs tälläkin foorumilla kirjoitellut toimittaja myy niitä 500€ pari, jäisi enään noin toinen mokoma "todellisia"kuluja.

Vaan sitten "valitettavasti" löysin napalaakerit hintaan 96€/kpl
Orginaali, lukoton siis jatkaa...

M Arkku

Silve
Viestit: 8
Liittynyt: 25.07.2012. 13:40
Paikkakunta: viitasaari

napalukot vaihtoon!

Viesti Kirjoittaja Silve » 29.08.2012. 11:01

APUA! miten saisin napalukon kuusiokolo ruuvit auki kun ei oikein voi liotella, tuntuu kun olisi yhtä puuta. Eikä viitsi pieksää elementtiä paskaksi.T silve. kauanko pitää puhaltimella lämmittää et pikkuruuvit lämpenee myös.???

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 31.08.2012. 23:03

JAMANT kirjoitti:Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!

Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
-87 L6 YJ:ssä ei ole NP-231 jakolootaa ja on pätkitty D30 akseli.
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.09.2012. 9:28

28CRDKJ kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!

Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
-87 L6 YJ:ssä ei ole NP-231 jakolootaa ja on pätkitty D30 akseli.
Aha, mikäs jakolaatikko siellä sitten olis?? Pätkitty tarkoittaa napalukollista??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 03.09.2012. 21:51

JAMANT kirjoitti:
28CRDKJ kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!

Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
-87 L6 YJ:ssä ei ole NP-231 jakolootaa ja on pätkitty D30 akseli.
Aha, mikäs jakolaatikko siellä sitten olis?? Pätkitty tarkoittaa napalukollista??
Vuosimallin -87 Wranglerissa jossa on 4.2 litran kuutonen +TF999 tomaatti on jakolaatikkona NP207 Kuva "This part time transfer case is found in 1984-1987 XJ's and the 1987 YJ." http://www.cavalryoffroad.com/Technical ... /NP207.htm
ja pätkityllä tarkoitin oikean vetarin holkki/alipainehässäkkää.
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.09.2012. 9:54

28CRDKJ kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
28CRDKJ kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!

Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
-87 L6 YJ:ssä ei ole NP-231 jakolootaa ja on pätkitty D30 akseli.
Aha, mikäs jakolaatikko siellä sitten olis?? Pätkitty tarkoittaa napalukollista??
Vuosimallin -87 Wranglerissa jossa on 4.2 litran kuutonen +TF999 tomaatti on jakolaatikkona NP207 Kuva "This part time transfer case is found in 1984-1987 XJ's and the 1987 YJ." http://www.cavalryoffroad.com/Technical ... /NP207.htm
ja pätkityllä tarkoitin oikean vetarin holkki/alipainehässäkkää.
No en ole sellaista kyllä koskaan muistaakseni nähnyt, tosin yhden vuoden malli on melkoinen kuriositeetti muutenkin, kun ei noita -87:ja montaa suomessa ole ja ainakaan kuutosella.... Yleisin on kumminkin se NP-231!! Ja YJ:ssä on aina napalukollinen etuakseli!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus