ZJ 5.9 voimansiirto hajosi

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
r4e
Viestit: 8
Liittynyt: 21.02.2013. 13:28
Paikkakunta: Helsinki

ZJ 5.9 voimansiirto hajosi

Viesti Kirjoittaja r4e » 21.02.2013. 16:47

Kävin eilisiltana sukeltamassa Ojamon kaivoksella. Paluumatkalla Turun moottoritiellä rikesakkonopeudella alkoi kuulumaan jotain ylimääräisiä ääniä voimansiirrosta (laahausta, jurnutusta, pientä töminää). Vaihdoin automaatin (46RE/NVG249) kolmosvaihteelle ja hiljensin nopeutta alle sataseen ja ääni meni ohi. Kehä I:tä ohittaessani ongelmat uusiutuivat, mutta menivät ohi, kun tiputin kakkosvaihteelle. Köröttelin sitten 40 km/h vauhdilla valot vilkkuen Munkkiniemeen ekalle bussipysäkille.

Kurkkasin auton alle fikkarilla enkä havainnut omasta mielestäni mitään outoa. Lähdin sitten uudelleen liikkeelle automaatti 2-asennossa ja heti alkoi kuulumaan uudelleen laahaavaa ääntä (muistutti vähän jumittunutta jarrurumpua). Vaihdoin sitten 1-vaihteelle ja maleksin loppumatkan 10 km/h. Uusia oireita ei tullut ennenkuin yritin peruuttaa kotona parkkipaikalle. Lisää ääniä, eikä peruutusvaihde lainkaan kytkeytynyt päälle.

Tänään yritin vielä toiveikkaana siirtää autoa, mutta jäähtyminen ei ollut auttanut. Jos vaihteen siirtää R-asentoon, alustasta kuuluu väljää surisevaa ääntää ikäänkuin jokin yrittäisi asettua paikoilleen, mutta ei tule pätkääkään vetoa. D-asennossa veto taas kytkeytyy päälle, mutten viitsisi enää ajaa yhtään lähemmäs metrin päässä olevaa seinää.

Vaihteistoöljytikku näyttää maksimia moottorin lämmettyä ja vaihde N-asennossa. Ei vuotoja nyt lumessa auton alla eikä aiemminkaan omalla parkkipaikallani.

Hämärästi muistelen, että viime tai toissa kesänä olisi maantienopeudessa veto kerran hetkeksi valahtanut pois päältä, mutta palasi sitten, kun vaihdoin D:ltä 3:lle ja takaisin.

Lisäksi luultavasti erillisenä ongelmana on kesäkelillä ollut jäykkä ohjaus ja renkaiden hypähtely asfaltilla, kun tekee tiukkaa parkkihallikäännöstä maantieajon jälkeen. Tämä kai viittaa viskokytkinongelmaan, josta olikin oma keskustelunsa. Merkkihuolto taas ei ole saanut mitään tehtyä asialle useasta korjauspyynnöstä huolimatta. Arvelivat tosin, että ylikokoiset renkaat (255/50R20) voivat olla syynä.

Onkohan nyt edessä isompi remontti? Paljonkohan pitäisi varautua maksamaan vs auton vaihtaminen? :(

Olen kuitenkin muuten tykännyt 5.9-litraisestani ja aika harvassa on kohtuuhintaiset autot, joilla voi hinata 3100 kilon vene+traileriyhdistelmää.

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 21.02.2013. 20:29

Myönnän ettei ole mitään todellista tietoa, mutta olisikohan öljypumppu pettänyt.
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

r4e
Viestit: 8
Liittynyt: 21.02.2013. 13:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja r4e » 22.02.2013. 8:48

Kiitoksia tästä toivon pilkahduksesta. Pumppu kuulostaa edullisemmalta. Veto 1-vaihteelle tuntuu sinänsä kytkeytyvän normaalin oloisesti päälle viiveettä.

Täytyy varautua hinauttamaan auto johonkin vaihteistohuoltoon.

Kiitoksia myös yksityisviestien lähettäjille!

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ 5.9 voimansiirto hajosi

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.02.2013. 9:01

r4e kirjoitti:Lisäksi luultavasti erillisenä ongelmana on kesäkelillä ollut jäykkä ohjaus ja renkaiden hypähtely asfaltilla, kun tekee tiukkaa parkkihallikäännöstä maantieajon jälkeen. Tämä kai viittaa viskokytkinongelmaan, josta olikin oma keskustelunsa. Merkkihuolto taas ei ole saanut mitään tehtyä asialle useasta korjauspyynnöstä huolimatta. Arvelivat tosin, että ylikokoiset renkaat (255/50R20) voivat olla syynä
Kyllä, tuo on loppuunajettu visko, ja merkkihuolto ei voisi olla enempää väärässä (kuten yleensäkin) siinä että syynä on ylikokoiset renkaat. Sillä ei ole MITÄÄN tekemistä viskon toiminnan kanssa, se toimii ihan yhtä hyvin tai huonosti on alla kottikärryn renkaat tai 40" kumit.. visko ei myöskään kulu sen nopeammin tai hitaammin vaikka ajaisi pikkupyörillä tai isoilla, siihen vaikuttaa muut seikat (= renkaat pitää olla samat halkaisijaltaan, yms...). Jos eivät osaa fiksata merkkihuollossa viskoa, niin kandeisi huoltoukkojen mennä takaisin koulunpenkille :lol:

Mitä tuohon laatikon toimintaan tulee, niin kyllä tuo ihan mekaaniselta vialta vaikuttaa, enkä usko että olisi pelkästään öljypumpusta johtuvaa. Kunhan pääsen töistä kotiin niin koitan muistaa kattoa 46RE:n tehtaan huoltomanuaalista mihin nuo oireet liittyy. Mutta joka tapauksessa tietyt vaihteet kytketään 46RE.ssäkin mekaanisesti, ja jos ei auto liiku niin fyysistä vikaa siellä on. Mulla on itselläkin 5.9:ssä laatikon kanssa pientä häikkää, mutta ainakin tällä hetkellä se viittaa anturivikaan (kaikki vaihteet toimii, mutta mm. 1- vaihteen saa päälle vain käyttämällä laatikon N:llä ja siitä suoraan ykköselle auton ollessa paikallaan, D- asennossa ei vaihda kuin 3-OD vaihteiden välillä, kakkonen kytkeytyy kun laittaa kepistä 2:lle).
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

r4e
Viestit: 8
Liittynyt: 21.02.2013. 13:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja r4e » 28.02.2013. 12:08

Timo L, kiitoksia tiedoista.

Operaatio on edennyt siihen, että tilasin Saksasta vähemmän ajetun vaihteiston ja asennutan sen täällä asiantuntevalla firmalla. Täytyy katsoa vielä tuota viskokytkinasiaa, mutta useampi taho tuntuu veikkaavan samaa.

Alkaa olla koetuksella luottamus merkkihuoltoon. Ei ole ensimmäinen kerta, kun ko. tahon asiantuntemus epäilyttää. Merkkihuollon hinnoilla tästä jää huono maku suuhun...

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 04.03.2013. 13:36

Eipä mitään.. viittitkö heittää vaikka YV:nä minulle mihin hintaan olisit valmis luopumaan nykyisestä rikkinäisestä vaihdelaatikosta, kunhan uusivanha tulee Saksanmaalta?

Saisi kivemmin rempattua irtolodjun, vaihdettua sen alle kun on remontoitu, sitten voisi korjata sen toisenkin :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus