Kurkkasin auton alle fikkarilla enkä havainnut omasta mielestäni mitään outoa. Lähdin sitten uudelleen liikkeelle automaatti 2-asennossa ja heti alkoi kuulumaan uudelleen laahaavaa ääntä (muistutti vähän jumittunutta jarrurumpua). Vaihdoin sitten 1-vaihteelle ja maleksin loppumatkan 10 km/h. Uusia oireita ei tullut ennenkuin yritin peruuttaa kotona parkkipaikalle. Lisää ääniä, eikä peruutusvaihde lainkaan kytkeytynyt päälle.
Tänään yritin vielä toiveikkaana siirtää autoa, mutta jäähtyminen ei ollut auttanut. Jos vaihteen siirtää R-asentoon, alustasta kuuluu väljää surisevaa ääntää ikäänkuin jokin yrittäisi asettua paikoilleen, mutta ei tule pätkääkään vetoa. D-asennossa veto taas kytkeytyy päälle, mutten viitsisi enää ajaa yhtään lähemmäs metrin päässä olevaa seinää.
Vaihteistoöljytikku näyttää maksimia moottorin lämmettyä ja vaihde N-asennossa. Ei vuotoja nyt lumessa auton alla eikä aiemminkaan omalla parkkipaikallani.
Hämärästi muistelen, että viime tai toissa kesänä olisi maantienopeudessa veto kerran hetkeksi valahtanut pois päältä, mutta palasi sitten, kun vaihdoin D:ltä 3:lle ja takaisin.
Lisäksi luultavasti erillisenä ongelmana on kesäkelillä ollut jäykkä ohjaus ja renkaiden hypähtely asfaltilla, kun tekee tiukkaa parkkihallikäännöstä maantieajon jälkeen. Tämä kai viittaa viskokytkinongelmaan, josta olikin oma keskustelunsa. Merkkihuolto taas ei ole saanut mitään tehtyä asialle useasta korjauspyynnöstä huolimatta. Arvelivat tosin, että ylikokoiset renkaat (255/50R20) voivat olla syynä.
Onkohan nyt edessä isompi remontti? Paljonkohan pitäisi varautua maksamaan vs auton vaihtaminen?

Olen kuitenkin muuten tykännyt 5.9-litraisestani ja aika harvassa on kohtuuhintaiset autot, joilla voi hinata 3100 kilon vene+traileriyhdistelmää.