zj tukivarret/woplaus

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

zj tukivarret/woplaus

Viesti Kirjoittaja apupoika » 09.07.2012. 10:54

moro.!
tässä jälleen yritetään päästä eroon &%¤%&(!!! ravistuksesta joka alkaa aikatarkalleen 80km/h vauhdissa(enää ei niin kovaa uskalla ajaa :oops: ) tuntuu että jeeppi purkautuu alle :evil:
no nyt kun katsellut hieman tukevampia osia alustaan niin kattelin noita RC:n vahvistettuja ala-tukivarsia (4x4parts), kellä tietoa voiko ne heittää paikoilleen suoraan alkuperäisten rimpuloiden tilalle :?:
- ovatko paljonkin pidemmät
- tarviiko myös ylä-varret muuttaa säädettäviksi,,
meneekö kardaanikulma kuin päin pers,,ä
- ja sattuuko heittämällä orkkis kiinnityksiin,, pultit ym,,ym
niin ja kyseessä tosiaan 97 zj 4.0 kutvonen huikealla 1,75" korotusella :D :D
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä apupoika, muokattu yhteensä 19 kertaa

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 09.07.2012. 22:30

Onkos sulla meininki päästä eroon vain ravistuksesta - et kuvaa MITEN ravistaa, mutta ns. "death-wobble" voisi olla kyseessä - vai haluatko myös korottaa auton alustaa lisää? Jälkimmäinen tehdään juuri niillä säädettävillä vahvoilla tukivarsilla.

Jos et halua korottaa alustaa, niin et tee mitään vahvistetuilla tukivarsillakaan (ellet lähde koluamaan kivikoita kisoihin / tai muuten leveillä kavereille). Kannattaa nyt ensin katsoa ne alkuperäiset väljät kulutusosat kuntoon. Eli kaikki nivelet ja liitokset pitäisi olla kunnossa / tiukkoja ja ohjausiskunvaimennin nyt ihan ensimmäisenä kuntoon! Etupanhardin yläpään pallonivel jos on kovin väljä, niin taatusti ravistaa ohjausta.

Jos taas meinaat korottaa alustaa joka tapauksessa, niin sitten vaihdat kaikki osat kerralla, esim. 3" korotusosiin. Silloin pakettiin tulee kaikki tarpeellinen, myös ne kulutusosat ja sopivat kyllä sellaisenaan paikoilleen. Osien myyjä osaa neuvoa, mitä ja miten vaihdetaan ja esim. pinionin kulmat säädetään. Rahaa kototukseen menee n. 600€ osiin + n.400-1000€ töihin tekijästä riippuen ellet vaihda ja varsinkin säädä itse + leimaus n. 50€.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja apupoika » 10.07.2012. 9:48

joo woplaa kyllä ja tarkoitus osia vaihtaessa on pohjustaa lisä korotusta lähitulevaisuudessa. :D

välystä on etsitty kyllä kaikista &%¤%&( nivelistä ja puslista, ohjausiskari kyllä lorahtelee siihenmalliin että olis vaihtoa vajaa.
mutta pitäs tuo olla ravistamatta vaikka ilman iskaria :lol:

oikeastaan ainut paikka joka on "löysin" on juuri tukivarsien puslat joten sen puoleen niistä kyselin..

Avatar
Dethlock
Viestit: 74
Liittynyt: 11.06.2012. 11:32
Paikkakunta: Hammaslahti

Viesti Kirjoittaja Dethlock » 10.07.2012. 10:01

Jos meinaat korottaa myöhemmin lisää niin hommaa suosiolla säädettävät tukivarret. Ja edelleen, kun etsit syitä woblaamiseen niin tee se ilman sitä ohjausiskaria. Sillä voi hillitä oireita mutta se vain vaikeuttaa vian löytymistä. Itse nyt noita camber-kulmia ihmetellessä ajanut ilman tuota iskaria ja ainoa missä sen puuttumisen huomaa on maastossa jossa saattaa vähän antaa käsille sopivassa töyssyssä mutta muistaapahan pitää peukalot oikealla puolella rattia.
Elämä potkii mutta miks aina munille?
-----------------------------------------------
Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92
Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces)

FJDC.org Webmaster

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja apupoika » 10.07.2012. 11:32

joo kokeillaan vielä löytää välystä ilman sitä iskaria :D
ja kyllä taidan kääntyä noihin säädettäviin varsiin...

kiitosta vaan taas...

jerkulta tilattu säädettävät varret.. :D
kunhan nuo saapuu ja asennettu niin tutkitaan sitten taas lisää että vieläkö woplaa ja mitähän sitten vaihtelis :D :D

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja apupoika » 17.07.2012. 10:08

No nyt on alla uudet säädettävät varret, ja ainakaan VIELÄ en ole onnistunut woblausta saamaan aikaan ajelin kovaa ja hiljaa kaikki routavauriot ja patit läpi, :D :D
kylläpäs on mukava taas ajella kun uskaltaa ajaa kaikki töyssyt ja kaivonkannet läpi ilman pelkoa helx¤%stä ravistuksesta

orkkis varsien puslat näytti päällepäin ihan suht hyvältä mutta kai ne sitten oli jo napakkuutensa kadottanut.

ja täytyy sanoa että kyllä nuo orkkisvarret on tosiaan tehty jostain eristepellistä, melkoset rimpulat :shock:

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja apupoika » 18.07.2012. 9:29

no miten se nyt meni että älä nuolase ennenkun,,, :oops:
no ei woblaa mutta nyt tulee sellainen tärinä 100km/h nopeudella, ei ennen sitä ja häviää nopeutta nostamalla.
tuntuu kuin kuskinpuolen pyörä olis epätasapainossa(ei kyllä pitäis olla)
sellainen hurraus kyllä mielestäni on kasvanut joka kuuluu myös pienillä nopeuksilla ja muuttuu vauhdin mukaan,, oliskohan nyt pyöränlaakerit vaihtoa vailla.... :? :?
äkkiä se tilanne muuttuu eilen ei merkkiäkään mistään ja tänään taas täristää per#¤le... :evil:

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja apupoika » 18.04.2013. 9:55

Heitetäänpäs tähän vanhaan juttuun hieman päivitystä,, eli tuo varsinainen woblaus hävisi kyllä noiden tukivarsien vaihdon myötä,, ja tuo tutina tuli renkaasta (tasapainossa oli) ilmeisesti joku vamma renkaan rungossa, koska hävisi renkaiden vaihdon myötä. kun vielä pyörännavat vaihtelin niin loppuihan se pieni hurinakin..
97 zj 4.0
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa) :mrgreen:

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 18.04.2013. 23:18

WinChester kirjoitti:Jos et halua korottaa alustaa, niin et tee mitään vahvistetuilla tukivarsillakaan (ellet lähde koluamaan kivikoita kisoihin / tai muuten leveillä kavereille). Kannattaa nyt ensin katsoa ne alkuperäiset väljät kulutusosat kuntoon. Eli kaikki nivelet ja liitokset pitäisi olla kunnossa / tiukkoja ja ohjausiskunvaimennin nyt ihan ensimmäisenä kuntoon! Etupanhardin yläpään pallonivel jos on kovin väljä, niin taatusti ravistaa ohjausta.
Nämä vaikka onkin jo vanhoja juttuja, niin korjataan tai kerrotaan sen verran omaa mielipidettä jos joku vaikka joskus haulla etsii vastaavaan parannuksia..

Elikkäs; säädettävät/ järeät tukivarret kyllä kannattaa hommata oikeastaan aina, jos vain niihin varaa on ja metsässä ajaa. Alkuperäiset on rimpulat ja hajoaa melkolailla helposti jo varsin kevyessäkin metsäkäytössä - eikä ne rimpulat ainakaan helpota toimivan alustan ja ohjauksen aikaansaamista. Kunnon tukivarret missä sekä ylä- että alavarsista löytyy säädöt on omiaan vähentämään kaikensorttisia woblauksia, värinöitä ja tärinöitä. Isona bonuksena tietysti hyvä säädettävyys. Itse en miettisi hetkeäkään laittaa säädettäviä varsia vaikka vakiokorkuiseen autoon; noilla saa kuitenkin matalastakin autosta metsässä hyvin toimivan ja tiellä tukevan ja hyvän ajettavan. Ei aina tartte tunkata autoa taivaaseen, kun matalalla autolla pystyy tekemään jokseenkin samat asiat (paitsi mudassa ja syvässä lumessa) kunhan hommat muuten on kunnossa ;)


Se mikä tuossa kuitenkin eniten pisti silmään ja joka oikeastaan on väärä ohje: ohjausiskari ekana kuntoon. Siitä tuossa oli jo mainintaakin, mutta ohjausiskari on ensimmäinen osa joka ruuvataan irti kun woblauksen aiheuttajaa etsitään ja sitä eliminoidaan. Vasta kun on woblaukset poistettu niin voi harkita ohjausiskarin käyttöä..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus