Merkillinen keinukytkin

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jaskau » 15.08.2013. 12:04

Jorma kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
Jorma kirjoitti:Lukituksen kuuluu avautua heti kun jarrupolkimeen kosketaan. Polkimen varressa on anturi ja veikkaan ettei sitä ole sinne ihan huvikseen rakennettu.
Tai kun vauhti tippuu tarpeeksi alas...
Itse asiassa mulla se aukeaa matkavauhdissakin heti kun nostan kaasun, en tiedä onko se ihan noin tarkoitettu toimivaksi..? Menee kyllä uudestaan lukkoon heti kun veto alkaa.
Noinhan se siis toimii tälläkin hetkellä, siksi ihmettelenkin että miksi sinne on erikseen nappi laitettu?

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 15.08.2013. 21:34

Toisinaan se jarrupolkimen tunnistin karkaa paikaltaan kun kiinnitys on liian hutera ja sittenhän lukko ei kytkeydy enää ollenkaan.
Voihan olla että on käynyt noin ja edellinen omistaja on kyllästynyt etsimään vikaa ja ohittanut järjestelmän sillä kytkimellä.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.08.2013. 7:20

Jorma kirjoitti:Toisinaan se jarrupolkimen tunnistin karkaa paikaltaan kun kiinnitys on liian hutera ja sittenhän lukko ei kytkeydy enää ollenkaan.
Voihan olla että on käynyt noin ja edellinen omistaja on kyllästynyt etsimään vikaa ja ohittanut järjestelmän sillä kytkimellä.
Ei kylläkään korjaannu itse...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 17.08.2013. 1:30

JAMANT kirjoitti:
jaskau kirjoitti:Ja nyt pitäisi vielä tietää mitä tuollainen lukkoturbiini tekee? :oops:
Kun on nelonen eli ylivaihde päällä, tietokone antaa luvan lukita turbiini, jolloin kytkeytyy 5-vaihde ja turbiinin luisto loppuu, polttoainetaloutta ( :shock: ) nääs... Kytkeytyy joskus myös 3-vaihteella...
No eihän se mikään 5. vaihde ole, kun vaihdelaatikon isoimman vaihteen välityssuhde säilyy samana ;) Loppuu vain turbiinin turha pyöritys, tosin vähän samaltahan se tuntuu kuin vaikkapa Volvojen nappiviitonen. AW4 lukitsee muuntimen 3. ja 4. vaihteilla, tosin vaihdekepin D- asennolla muistaakseni vain OD:lla, 3:lla 3. vaihteella.

jaskau kirjoitti:Kannattaako tuota nyt siis käyttää niin että kun maantiellä ajelen niin laitan lukituksen napista päälle niin ettei se pääse pois päältä? Tämä ilmeisesti estää siis laatikoa vaihtamasta pienemmälle?
Ei se estä pienemmälle vaihtoa, momentinmuuntimen lukko on ihan oman solenoidin perässä, 1-3 ja OD- vaihteiden vaihtoa ohjaa kaksi muuta solenoidia. Jos vain laitat pakkokytkimellä momentinmuuntimen lukon päälle ja polkaiset kaasun pohjaan esim. 60km/h vauhdissa, niin kyllä loota tiputtaa joko kakkosen tai kolmosen päälle. Voi kyllä siinä samassa rytinässä hajota muuntimen lukkokin :D Maantieajossa sen voi pitää lukittuna, kunhan muistat että muuntimen lukko ei ole tarkoitettu käytettäväksi kuin isoilla vaihteilla osakaasulla kevyehkössä käytössä.
Mitenkän muuten tuota automaattia kannattaa käyttää jos taloudellisesti haluaa eteenpäin? Ilmeisesti D-asento ei ole se edullisin mahdollinen?
90% tapauksiasta D- asento normiajossa on se paras, jos on mäkistä maastoa tai raskas kuorma perässä niin 3- asento päälle. Jeepin XJ:n tapauksessa ainakaan (pätee myös ainakin MJ ja ZJ) et juuri mitään säästöä saa moottorijarrutuksella (ts. esim. valoihin pysähdyttäessä automaatin kepistä pienempää sisään), koska polttoainesyöttöä ei katkaista kokonaan toisin kuin eurooppalaisissa vekottimissa yleensä.

Paras tapa säästää bensaa on reippaat kiihdytykset (n.70% täöyskaasusta) haluttuun ajonopeuteen ja pyrkimys siihen että momentinmuuntimen saat lukkoon. Jossain 80-100km/h vauhdissa varsinkin ylämäessä kulutuksessa voi olla jopa 3-4 litraa satasella eroa kulutuksessa onko muunnin lukossa vai ei. Itsellä oli tuo pakkosyöttö tehtynä XJ:ssä aikanaan, mutta koin sen lopulta turhaksi kun ei aina muistanut sitä napista avata kun olisi pitänyt. Parempi antaa automatiikan hoitaa ja opetella kaasunkäyttöä sen mukaan että muunnin on ja pysyy lukossa silloin kun tarvis on.


Mitä tuohon Power/ Comfort näppylään tulee, niin pidä se AINA power asennossa. Katkaisija hieman muuttaa vaihtopisteitä korkeammille kierroksille, tiputtaa pienemmän päälle hieman herkemmin kiihdytyksissä ja tekee vaihdoista tiukempia -> suomeksi sanottuna säästää polttoainetta jonkin verran ja laatikkoa sitäkin enemmän. Automaattivaihteisto ei tykkää kuminauhamaisista vaihdoista, pantojen eliniän kannalta nopeat vaihdot on paras. Käytännössä et tuota power- comfort moodin eroa juuri edes huomaa, pikkuisen nykäisevämpi vaihto puolikaasulla tai alle ajettaessa. Täyskaasulla tai lähes täyskaasulla AW4 (kuten käytännössä kaikki automaatit) syöttää täydet linjapaineet jotta kytkinpakat ei pääse luistamaan vaihtaessa polttaen ne pilalle.

Joskus olikohan se '92-'93 tjsp. Cherokeesta hävisi koko Power/ Comfort nappi ja tehtaan puolesta ohjelmoitu Power moodiin pysyvästi. Käsittääkseni myös Volvoissa ja Toyotoissa missä samaa laatikkoa ollut käytössä niin Power- moodi on se ainoa mitä käytetään.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus