WJ etuperässä ei pysy öljy
WJ etuperässä ei pysy öljy
Vm 2000 Cherokeessa on etuperän stefa rikki. Huomasin kun vaihdoin pyöränlaakerin , niin stefan pätkä tuli vetoakselin mukana ulos. En kerinnyt silloin ruveta stefaa vaihtamaan. Silloin tuli ulos puolisen litraa öljyä. Nyt vajaan vuoden päästä otin kuupan auki , niin 0,6 litraa tuli öljyä, kun oli sinne sen 1,9 litraa laittanut. Eli koko määrä ei siellä pysy. Onko kokemusperäistä tietoa , että kuinka turmiollista on ajaa vähillä oljyillä? Tuossahan on kitkalukko. Ajan n. 5000 km vuodessa.
Ei ole etuperässä ihan kitkalukkoo, on Vari-Lok, hydraulinen lukko ja kyllä se haitallista on lähinnä pinionin laakereille, jos ajaa ilman öljyä... Vaihda sinne stefat, ei se ole muutakuin yhden päivän homma, jos hitaasti tekee, tosin sopivat holkit ja kierretankoa tarviit muttereineen että saat tehtyä puristimen, jolla stefat saa puristettua paikoilleen... Stefat on noi: http://www.jamant.fi/stefa-xjmjyjtjzjwj ... p-981.html ja vaatii siis molempien vetoakseleiden ulosvedon ja tasauspyörästön/lautaspyörän kannattimen irroituksen ja sitten saa stefat vaihdettuu... Mulle on 5h työ (ohjeaikaluettelon mukaan), kun mulla on jo se työkalu...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Joo, tavallaan, on siellä kitkalevyt, mutta vain toisella puolella, kun normi kitkalukossa on molemmin puolin levyt!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Siellä on se esijännitys poskilaakereilla ja se juuri tekee tuon, se paketti on leveämpi kuin se pesä! Vaatii levittimen, mutta saa levittää sitten max 0.5 mm...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Tää onkin näköjään aikuisten hommaa. Jonkin verran pumpattuani näytti , kuin olisi ollut laakerin reunassa väljää, kun kiskoin sitä käsin. Kuvan ottamisen jälkeen kiristin vielä lisää mutta en ehtinyt yrittää vetää. Pomppasi irti. Täytyy kai hitsailla kierteillä toimiva juttu tuohon tunkin tilalle. Tässä kuva: https://lh3.googleusercontent.com/-G4jK ... 130018.JPG
DO DII, nyt on hitsailtu ja rälläköity. Saa nähdä kestääkö nuo M18 -kokoiset mutterit. tai kai ne kestää , mutta entäs kierretanko...
https://lh3.googleusercontent.com/-MRCZ ... 140019.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-MRCZ ... 140019.JPG
Stefat vaihdettu ja hampaisto isketty takaisin. Oli harvinaisen ahdas sovite niissä stefoissa tai ehkä näkyvyys oli niin huono , ettei meinannut saada sitä suoraan. Autohan ei ollut nosturilla. Hyvä ettei tuossa ollut mitään shimmilevyjä vaan ainoastaan ne isot prikat tiivisteen ja laakerin välissä. Mutta aika lujaa piti venyttää sitä perää, levittäjän 18 mm kierretanko taipui silminnähden. Huomenna vielä vetoakselit sisään ja auto nippuun. Toivottavasti öljyt nyt pysyy sisässä.
Joo, pidin ne samalla puolella ja vieläpä yritin pitää saman kyljen laakeria kohti kuin ennen. Ajattelin , että shimmit on sellaisia pirullisen ohuita, jotka lentää pitkin mäkeä kun avaa. Ja nyt on vetoakselitkin kiinni, että kevyesti ollaan voiton puolella. Kyllä tässä koko 5 päivän vapaajakso meni, tosin tulihan sitä muutaki tehtyä. Ja nyt on ylimääräinen työkalu , mitä ei toivottavasti koskaan tarvi. Voin lainata jos joku tarvii.