WJ etuperässä ei pysy öljy

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

WJ etuperässä ei pysy öljy

Viesti Kirjoittaja jokander » 23.10.2013. 17:41

Vm 2000 Cherokeessa on etuperän stefa rikki. Huomasin kun vaihdoin pyöränlaakerin , niin stefan pätkä tuli vetoakselin mukana ulos. En kerinnyt silloin ruveta stefaa vaihtamaan. Silloin tuli ulos puolisen litraa öljyä. Nyt vajaan vuoden päästä otin kuupan auki , niin 0,6 litraa tuli öljyä, kun oli sinne sen 1,9 litraa laittanut. Eli koko määrä ei siellä pysy. Onko kokemusperäistä tietoa , että kuinka turmiollista on ajaa vähillä oljyillä? Tuossahan on kitkalukko. Ajan n. 5000 km vuodessa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.10.2013. 18:15

Ei ole etuperässä ihan kitkalukkoo, on Vari-Lok, hydraulinen lukko ja kyllä se haitallista on lähinnä pinionin laakereille, jos ajaa ilman öljyä... Vaihda sinne stefat, ei se ole muutakuin yhden päivän homma, jos hitaasti tekee, tosin sopivat holkit ja kierretankoa tarviit muttereineen että saat tehtyä puristimen, jolla stefat saa puristettua paikoilleen... Stefat on noi: http://www.jamant.fi/stefa-xjmjyjtjzjwj ... p-981.html ja vaatii siis molempien vetoakseleiden ulosvedon ja tasauspyörästön/lautaspyörän kannattimen irroituksen ja sitten saa stefat vaihdettuu... Mulle on 5h työ (ohjeaikaluettelon mukaan), kun mulla on jo se työkalu...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jokander » 24.10.2013. 12:19

OK. Täytyy talven mittaan vaihtaa sitten stefat. Auto on nyt seisonnassa. En ole termeistä ihan perillä. "Kitkalukko" on kai sitten sellainen , missä ei ole mitään "älyä"? Kitkaan kai tämäkin perustuu, vaikka siinä onkin se pumppu, joka nostaa öljynpaineen, kun tulee pyörintänopeuseroa?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.10.2013. 14:42

Joo, tavallaan, on siellä kitkalevyt, mutta vain toisella puolella, kun normi kitkalukossa on molemmin puolin levyt!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jokander » 12.11.2013. 20:12

Koitti taas vapaapäivä ja jatkoin etupään purkua. Otin vetopyörästön laakeripukkien kannet irti , ja koitin vetää käsivoimin pakettia irti, mutta ei tietenkään lähtenyt. Onkohan tähän hommaan joku hyväksi koettu menetelmä? Vääntää jollain raudalla?

jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jokander » 13.11.2013. 9:47

Eipä tuo lähde kampeamallakaan. Ja vaikka lähtis , en saisi sitä enää takaisin. Täytyy kai tehdä lattaraudasta semmonen levitin , että saa venytettyä tuota perää.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.11.2013. 10:14

Siellä on se esijännitys poskilaakereilla ja se juuri tekee tuon, se paketti on leveämpi kuin se pesä! Vaatii levittimen, mutta saa levittää sitten max 0.5 mm...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jokander » 13.11.2013. 14:31

Tää onkin näköjään aikuisten hommaa. Jonkin verran pumpattuani näytti , kuin olisi ollut laakerin reunassa väljää, kun kiskoin sitä käsin. Kuvan ottamisen jälkeen kiristin vielä lisää mutta en ehtinyt yrittää vetää. Pomppasi irti. Täytyy kai hitsailla kierteillä toimiva juttu tuohon tunkin tilalle. Tässä kuva: https://lh3.googleusercontent.com/-G4jK ... 130018.JPG

jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jokander » 14.11.2013. 15:49

DO DII, nyt on hitsailtu ja rälläköity. Saa nähdä kestääkö nuo M18 -kokoiset mutterit. tai kai ne kestää , mutta entäs kierretanko...
https://lh3.googleusercontent.com/-MRCZ ... 140019.JPG

jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jokander » 15.11.2013. 20:54

Stefat vaihdettu ja hampaisto isketty takaisin. Oli harvinaisen ahdas sovite niissä stefoissa tai ehkä näkyvyys oli niin huono , ettei meinannut saada sitä suoraan. Autohan ei ollut nosturilla. Hyvä ettei tuossa ollut mitään shimmilevyjä vaan ainoastaan ne isot prikat tiivisteen ja laakerin välissä. Mutta aika lujaa piti venyttää sitä perää, levittäjän 18 mm kierretanko taipui silminnähden. Huomenna vielä vetoakselit sisään ja auto nippuun. Toivottavasti öljyt nyt pysyy sisässä.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.11.2013. 22:19

Ne prikat on ne shimmit, kait pidit ne oikeilla puolin???
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jokander » 16.11.2013. 12:14

Joo, pidin ne samalla puolella ja vieläpä yritin pitää saman kyljen laakeria kohti kuin ennen. Ajattelin , että shimmit on sellaisia pirullisen ohuita, jotka lentää pitkin mäkeä kun avaa. Ja nyt on vetoakselitkin kiinni, että kevyesti ollaan voiton puolella. Kyllä tässä koko 5 päivän vapaajakso meni, tosin tulihan sitä muutaki tehtyä. Ja nyt on ylimääräinen työkalu , mitä ei toivottavasti koskaan tarvi. Voin lainata jos joku tarvii.

Kirjoita vastaus