Mulla on 2001 WJ 3.1 diesel koneella. Kesällä alkoi kuulua takaa lievä laakerin rahina joka hiljalleen on voimistunut. Ääni on just samanlainen rahina mikä vaihtokuntoisesta pyöränlaakerista kuuluu, paitsi että ääni ei voimistu käännöksissä kumpaankaan suuntaan. Vaihdoin kummankin takarenkaan laakerit, mutta ääni ei poistunut. Tuosta päättelisin, että ääni tulee perästä. Ääni alkaa 25-30 nopeudessa ja peittyy muuhun jeepin meteliin maantienopeuksissa. Alle 25 nopeuksissa ei mitään rahinaa kuule.
Perässä on kuitenkin nippu laakereita, eli onko mitään konstia tutkia mikä noista laakereita rahisee? Luultavimmin ääni ei tule jakolaatikosta.
2001 WJ:n laakerin rahina takaa
Joko pinionin laakeri(t) tai poskilaakerit. Ota peräkoppa auki ja katso kuinka paljon näkyy metallihilettä öljyissä. Jos on vähän niin ihan ok, jos öljy näyttää siltä että sinne on kaadettu purkillinen glitteriä niin voisi sanoa että epäilemättä on laakerit loppu.
En ole varma onko WJ:ssä dieselissä aina D44a, jos on niin en yhtään ihmettelisi jos on laakerit tiensä päässä. Ne tahtoo yleensä olla 150-200tkm kohdalla loppu laakereiden osalta.
En ole varma onko WJ:ssä dieselissä aina D44a, jos on niin en yhtään ihmettelisi jos on laakerit tiensä päässä. Ne tahtoo yleensä olla 150-200tkm kohdalla loppu laakereiden osalta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Autolla on nyt ajettu 234tkm. Tuossa on alumiinikoppainen perä, jonka tyyppivika keskustelupalstojen mukaan olis tuo kuskinpuolen poski laakerin vikaantuminen.
Hommasin poskilaakerit ja avasin perän, öljyn seassa ja magneetissa oli näkyvissä metallihilettä. Murikan poisottamisen jälkeen näki heti, että kuskinpuolen poskilaakeri oli rahinan lähde. Vaihtaminen onnistui "kotikonstein" ilman perän levittäjän käyttämistä. Aika kertoo, onko metallihile tehnyt mitään pinionin laakereille. Ainakaan vielä ei mitään ylimääräistä ääntä kuulu.
Hommasin poskilaakerit ja avasin perän, öljyn seassa ja magneetissa oli näkyvissä metallihilettä. Murikan poisottamisen jälkeen näki heti, että kuskinpuolen poskilaakeri oli rahinan lähde. Vaihtaminen onnistui "kotikonstein" ilman perän levittäjän käyttämistä. Aika kertoo, onko metallihile tehnyt mitään pinionin laakereille. Ainakaan vielä ei mitään ylimääräistä ääntä kuulu.