grandin vaihteisto ongelma

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
paso
Viestit: 37
Liittynyt: 02.01.2013. 10:39
Paikkakunta: Imatra

grandin vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja paso » 21.01.2014. 8:15

kävi tosta mun grandista vaihteisto temppuileen .katkee veto useasti ja ei ota pykälää päälle . öljyt ovat ihan mustat ja jotai hilua näyttää olevan seassa .kylmänä ei liiku oikein minnekään, lämpimänä liikkuu mutta huonosti .mikähän siellä on paskan ? pakkojen jarrut sökönä ? grandi on siis vm 99 ja 3.1 td

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 21.01.2014. 10:23

Aika vahva merkki se on pantojen/ pakkojen loppuunkukumisesta jos on ihan mustat öljyt, metallihilettä mukana eikä laatikko oikein pelaa.

Laatikkoöljyjä kannattaa välillä tarkkailla ettei noin käy - öljyt kun tahtoo huonoksi mennessään menettää ominaisuuksiaan aika lailla, ja kohtuu hyväkuntoinenkin laatikko voi hajota. Kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi kattoa etu- ja takapannan säädöt ennen vajoamista murheiden synkkään maailmaan, ja koittaa tehdä laatikon huuhtelun (öljypohja pois, suodattimen vaihto, pohja takaisin öljyn täyttö, 100-200km ajoa; jos haluat kunnolla puhtaat niin sama uudestaan, ja vielä sitten kolmannenkin kerran).

Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että alat suunnitella laatikkoremppaa tai käytetyn ostoa. Mustat öljyt ei vielä ole niin paha asia, mutta metallihile öljyn seassa yleensä on.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.01.2014. 11:05

Mulla on lattialla sulle sopiva laatikko, mutta sekin pitää ensin korjata, mutta ei tartteis laittaa autoa liikkumattomaksi siksi aikaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

paso
Viestit: 37
Liittynyt: 02.01.2013. 10:39
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja paso » 21.01.2014. 14:20

JAMANT kirjoitti:Mulla on lattialla sulle sopiva laatikko, mutta sekin pitää ensin korjata, mutta ei tartteis laittaa autoa liikkumattomaksi siksi aikaa...
laitoin privaa . voihan se olla että on jeepillä ajelut ajettu :?

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 21.01.2014. 18:23

paso kirjoitti:kävi tosta mun grandista vaihteisto temppuileen .katkee veto useasti ja ei ota pykälää päälle . öljyt ovat ihan mustat ja jotai hilua näyttää olevan seassa .kylmänä ei liiku oikein minnekään, lämpimänä liikkuu mutta huonosti .mikähän siellä on paskan ? pakkojen jarrut sökönä ? grandi on siis vm 99 ja 3.1 td
Toiset jo tämän totesi, mutta laitetaan nyt vielä uskonvahvistusta:

Jo pelkkä laatikkoöljyn paljon punaisesta poikkeava saati täysin musta väri kertoo, että täystuho on todella lähellä. Perusteellisella öljyhuuhtelulla voi vielä tekohengittää ja saada vähän lisää toiminta-aikaa.

Mekaaniset ongelmat (kuten nyt) mustan öljyn lisäksi kertoo, että tuho on jo tapahtunut. Pakkojen ja pantojen jarrupinnat on lopussa. => vaihtoloota tai rikkoontuneen täysremppa.
Raha ja romut rauhottaa.

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 21.01.2014. 18:58

Huuhtelu kyllä auttaa mutta sinne ei tarvitse jäädä kuin jonkin verran sitä hilettä jäähdytinletkuihin/ jäähdyttimeen, sitten se juuri vaihdettu laatikkokin alkaa temppuilla.
ZJ 4.0 -96

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 21.01.2014. 19:59

Sikli kirjoitti:Huuhtelu kyllä auttaa mutta sinne ei tarvitse jäädä kuin jonkin verran sitä hilettä jäähdytinletkuihin/ jäähdyttimeen, sitten se juuri vaihdettu laatikkokin alkaa temppuilla.
Niin noo pitäähän nekin huuhdella, jos toista lootaa on asentamassa. Huuhtelun päälle pitää ajella jonkin verran, että paikat puhdistuu. Sit vielä yks öljynvaihto, niin VOT! :D

RE-lootat vain taitaa olla arempia kuin RH-lootat sen moskan suhteen, kun niihin tarttee laittaa kallista ATF+4:sta siinä missä RH-lootiin riittää halpa DEXRON II / III.
Raha ja romut rauhottaa.

paso
Viestit: 37
Liittynyt: 02.01.2013. 10:39
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja paso » 16.02.2014. 22:48

nyt olisi "uusi" loota tossa . peruskorjattu näyttäisi olevan . öljyt ainaki on ihan terveen näköiset . virosta tuli ja maksoi 750e . minkähän takia turbiini ei lähe siitä irti ?? tulee muutaman sentin ja tyssää siihen :(

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 17.02.2014. 20:40

Kiinnostaisi tietää miksi haluat ottaa sen turbiinin irti jos se oli siinä vaihtolaatikossa jo paikallaan?
ZJ 4.0 -96

paso
Viestit: 37
Liittynyt: 02.01.2013. 10:39
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja paso » 23.02.2014. 19:50

Sikli kirjoitti:Kiinnostaisi tietää miksi haluat ottaa sen turbiinin irti jos se oli siinä vaihtolaatikossa jo paikallaan?
se on pitkä juttu . nyt olisi loota paikallaan ja koe ajo olisi tehty . muuten toimii hyvin mutta syttyy o/d merkki valo muutaman kilometrin ajon jälkeen ja sen jälkeen syttyy vaihteiston yli kuumenemisen merkki valo . vaihteiston lämpötila anturi on jossain lootan sisällä ?? kun ei se kovin kuumalta tunnu. eli anturi on sökö ?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.02.2014. 20:16

paso kirjoitti:
Sikli kirjoitti:Kiinnostaisi tietää miksi haluat ottaa sen turbiinin irti jos se oli siinä vaihtolaatikossa jo paikallaan?
se on pitkä juttu . nyt olisi loota paikallaan ja koe ajo olisi tehty . muuten toimii hyvin mutta syttyy o/d merkki valo muutaman kilometrin ajon jälkeen ja sen jälkeen syttyy vaihteiston yli kuumenemisen merkki valo . vaihteiston lämpötila anturi on jossain lootan sisällä ?? kun ei se kovin kuumalta tunnu. eli anturi on sökö ?
Ja sen anturin vaihto edellyttää ohjelmalevyn irroituksen, kun se anturi on solenoidien välissä ja ei ole vaihdettavissa erikseen.... Mulla on yksi käytetty ja yksi uusi (se uusi tosin on siinä lattialla olevassa vaihteistossa kiinni)...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

paso
Viestit: 37
Liittynyt: 02.01.2013. 10:39
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja paso » 23.02.2014. 20:22

JAMANT kirjoitti:
paso kirjoitti:
Sikli kirjoitti:Kiinnostaisi tietää miksi haluat ottaa sen turbiinin irti jos se oli siinä vaihtolaatikossa jo paikallaan?
se on pitkä juttu . nyt olisi loota paikallaan ja koe ajo olisi tehty . muuten toimii hyvin mutta syttyy o/d merkki valo muutaman kilometrin ajon jälkeen ja sen jälkeen syttyy vaihteiston yli kuumenemisen merkki valo . vaihteiston lämpötila anturi on jossain lootan sisällä ?? kun ei se kovin kuumalta tunnu. eli anturi on sökö ?
Ja sen anturin vaihto edellyttää ohjelmalevyn irroituksen, kun se anturi on solenoidien välissä ja ei ole vaihdettavissa erikseen.... Mulla on yksi käytetty ja yksi uusi (se uusi tosin on siinä lattialla olevassa vaihteistossa kiinni)...
mites sen voi tutkia että onko vika siinä anturissa ?? kun tosiaan ei tunnu kovin kuumalle toi loota ja olisko kuvaa ko anturista ? yritin googlella ettiä mutten äkkiseltään löytänyt .

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.02.2014. 21:46

paso kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
paso kirjoitti:
Sikli kirjoitti:Kiinnostaisi tietää miksi haluat ottaa sen turbiinin irti jos se oli siinä vaihtolaatikossa jo paikallaan?
se on pitkä juttu . nyt olisi loota paikallaan ja koe ajo olisi tehty . muuten toimii hyvin mutta syttyy o/d merkki valo muutaman kilometrin ajon jälkeen ja sen jälkeen syttyy vaihteiston yli kuumenemisen merkki valo . vaihteiston lämpötila anturi on jossain lootan sisällä ?? kun ei se kovin kuumalta tunnu. eli anturi on sökö ?
Ja sen anturin vaihto edellyttää ohjelmalevyn irroituksen, kun se anturi on solenoidien välissä ja ei ole vaihdettavissa erikseen.... Mulla on yksi käytetty ja yksi uusi (se uusi tosin on siinä lattialla olevassa vaihteistossa kiinni)...
mites sen voi tutkia että onko vika siinä anturissa ?? kun tosiaan ei tunnu kovin kuumalle toi loota ja olisko kuvaa ko anturista ? yritin googlella ettiä mutten äkkiseltään löytänyt .
Testerillä näkee toiminnan, ei ole kuvaa, se on upotettu muoviin solenoidien väliin...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

paso
Viestit: 37
Liittynyt: 02.01.2013. 10:39
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja paso » 24.02.2014. 19:20


Kirjoita vastaus