ZJ / Dana 30 rallattaa, säätö?

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
rounela
Viestit: 7
Liittynyt: 22.04.2014. 14:07
Paikkakunta: Lappeenranta

ZJ / Dana 30 rallattaa, säätö?

Viesti Kirjoittaja rounela » 26.04.2014. 0:32

Oletin, että rallattava ääni tulee talvirenkaista, mutta kesärenkailla ääni kuuluu melkein selvemmin. Erityisesti moottorijarrutuksessa äänii kuulostaa siltä, kun ajaisi mutarenkailla asfaltilla. Vedättäessä ääntä ei juuri huomaa.

Nostin keulan ilmaan ja irrotin jarrusatulat, mutta en saanut ääntä paikallistettua (omasta mielestäni) pyörän seudulle. Hieman osaavampi kaveri pyöritteli vetareita ja epäili hammaskosketuksen olevan raakasti pielessä.

Avasin keulamurikan ja laskin metallihohtoiset & mustat öljyt kippoon. Tuota samaa löytyy näköjään joka paikasta meikäläisen autosta :evil: Siihen loppui oma taito, kun en ole ikinä ennen perää avannut. Sama kaveri epäili näppituntumalta tasauspyörästön olevan kulunut ja pinionin backlash (?) oli kuulemma "millin-pari". Pyörän navasta kääntäessä tuntuu selkeä napsutus.
Putsasin paikat ja kansi kiinni, huomenna tuoreet öljyt ja kovaa ajoa.

- Osaako tuota ensikertalainen säätää ja mitähän se vaatisi?

Kuvat on kivoja ja alla pari linkkiä videoihin.

http://youtu.be/1TvpzLdx8Gw
http://youtu.be/BYXs4zb9VOw
http://youtu.be/_vP60-WFuIY
http://youtu.be/BYwhVhG5JZ8

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 26.04.2014. 21:50

Mitäs öljyä meinasit laittaa? Omaani tyrkkäsin tätä, kun täyttää tarvittavat MIL-speksit numeroineen / kirjaimineen ja on vielä edullista:
http://motonet.fi/fi/tuote/599511/Motox ... tooljy-1-l

Perän purkaminen ja säätäminen on sen verran kinkkistä hommaa - olkoonkin että monet henkilöt suosittelevat sen kylmiltään opettelemista myös aloittelijoille... :wink: - että suosittelen ottamaan ainakin sen paremmin tietävän kaveris avuksi. Perän hammaskosketuksen tsekkaaminen perärasvalla ja shimmaaminen kaikkineen ei ihan ole aloittelijan hommaa, kun siitä ei selviä perustyökaluilla /-taidoilla.

Mutta nuo öljyt nyt kannattaa ainakin vaihtaa.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 28.04.2014. 11:35

Jos pinionin ja poskirattaan hammasvälys on tosiaan millin pari niin ei ole ihme jos erikoisia ääniä kuuluu :shock: Tasauspyörästön rattaat ja niiden "laakerit" (prikat rattaiden alla) on helppo vaihtaa kenen vain, perän shimmaus vaatii sitten jo heittokellon & -magneettijalan, ja pinionin esijännityksen säätöön viisarinäyttöisen tarkan momenttiavaimen.

Tuollaisella hammasvälyksellä tosin en ihmettelisi jos olisi jo ajettu pinioni & lautaspyörä siinä määrin loppuun, että niistä ei enää hyvää saa edes uusilla laakereilla ja/ tai shimmaamalla. Jos perästä tulee paljon metallihilettä, niin tahtoo tarkoittaa että joku paikka on lopussa. Näyttikö banjon kannen öljyproppu siililtä, vai oliko lähes puhdas?


Mitä tuohon perän shimmaamiseen tulee, niin - kuten Winchester totesikin siitä käytiin porukalla jonkin verran keskustelua offipalstan puolella - niin kyllä sen voi kylmiltään opetella jos vain viitseliäsyyttä riittää ja ostaa/ lainaa tarvittavat työkalut. Kun kerran on olemassa vielä kaveri joka niistä tietää, niin ei muuta kuin tekemään! Jos ei ole nosturipaikkaa, niin vahvasti siinä tapauksessa suosittelen akselin irrotusta autosta ja homman tekemistä autotallissa pöydällä/ korkeitten pukkien päällä. Auton alla siinä ei mene kuin hermot, itse en ainakaan lähtisi silloi tekemään :lol:


edit: Videosta toki on vähän paha nähdä tarkasti, mutta sanoisin niiden perusteella että pinionin- ja lautaspyörän hammasvälys on ihan normaali käytetylle välitykselle. Mittaamallahan tuokin selviäisi, mutta en millään jaksa uskoa että on 1-2mm välystä. Taisit tuossa pyörittää koko ajan renkaasta, koitahan huvikseen pyörittää pinionista edes-takaisin niin näkee välyksen tarkemmin ilman tasauspyörästön aiheuttamaa klappia.

Joka tapauksessa jos olet varma siitä että rallatus tulee nimenomaan etuakselista, niin jotainhan siellä on lopussa. Voi hyvin olla kuitenkin myös laakerivika, eikä välityksestä johtuvaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 28.04.2014. 17:53

Tuolta jostain valikkojen takaa pitäisi löytyä dana30 akselille aika tarkat ohjeet + speksit.

http://www2.dana.com/expertforms/demenu.aspx

Kun reilu vuosi sitten oli dana35 remppa ajankohtainen niin voisi sanoa että meni enemmänkin tuurilla oikeisiin välyksiin. Kuvio meni kerralla kohdalleen vaikka olin jo valmistautunut että menee puoli päivää shimmatessa. Auto oli nosturilla joten komppaan Timo_L kommenttia että suosiolla unohtaa auton alla konttailut, ei siitä tule hittojakaan. Joko nosturille tai akseli irti.
ZJ 4.0 -96

Kirjoita vastaus