Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
-
Jorma
- Viestit: 389
- Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja Jorma » 20.07.2014. 22:46
D_Bar kirjoitti:
TPS anturi ainaki on mittausten perusteella rikki ja uuden jo siihen löysin kohtuu edullisesti, mutta sen saa vasta reilun parin viikon päästä.
AMCCF foorumilta löytyneiden ohjeiden mukaan mittailin TPS:ää ja ohjeen mukaan mittarin pitäisi näyttää kaasuläppä kiinni 0.8V ja mulla ylsi säätö enimmillään 0.15V:iin
Nuo signaalit on melko heikkoja, tulokseen voi vaikuttaa sekin millaisella mittarilla mittaa. Jotkut kuormittaa liikaa mitattavaa signaalia ja silloin saa virheellisiä lukemia. Tuli huomattua tuo kantapään kautta. Eli se 0.15 V ei välttämättä meinaa että sensori on rikki.
Parhaiten eron huomaa jos ottaa tulokset digitaali- ja viisarimallin mittarilla samasta signaalista. Jos yleensä on mahdolllisuus käyttää kahta mittaria niin kannattaa mitata kummankin sisäinen resistanssi toisella. Saisi mieluiten olla megaohmiluokkaa, jos ollaan kilo-ohmeissa niin se riittää jovääristämään tuloksia ainakin TPS:n signaalista.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
-
D_Bar
- Viestit: 130
- Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
- Paikkakunta: Sodankylä
Viesti
Kirjoittaja D_Bar » 20.07.2014. 23:12
Juu. Niinhän nuo varmaa on mahollisia tuommoset, mutta ens viikolla näkee varmaksi, kun saa uuden tps:n.
Yleensä kyllä tullu huomattua niinpäin, että mittari näyttäny ilman kuormaa, että sähköä (jännitettä) tulee, mutta ei käytännössä(kuormitettuna) ookkaan tullu. Toki varmaan vähän eri asia noiden valohommien ja sähkömoottorien kanssa, kun tämmösessä signaalissa...
Tuohon turbiinilukon testaukseen en vielä oo löytäny / hakenukkaan oikein ohjetta. Olisiko jollaki hyvää ohjetta alottelijalle sen testaamiseen?
Grand Cherokee 5.9 Ltd
-
Jorma
- Viestit: 389
- Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja Jorma » 21.07.2014. 8:19
Samaa mieltä tuosta. Jännite saattaa näkyä piuhan päässä mutta jos on huonot liitokset se tipahtaa heti kun yrittää kuormittaa.
Kokeile vaikka ajaa tasasta 80 isoimmalla vaihteella ja polkaise vähän kaasua lisää. Ei kuiten niin paljoa että vaihtais pienempää. Jos lukko ei ole päällä niin kierrokset nousee vähän jo ennenkuin nopeus nousee. Jos lukko on päällä volmalinja ei anna yhtään periksi vaan käyttäytyy kuin manuaalivaihteinen. Kierrokset nousee samaa tahtia nopeuden kanssa.
Onnistuuko tuollainen testi siinä kunnossa kuin sulla on nyt?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
-
D_Bar
- Viestit: 130
- Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
- Paikkakunta: Sodankylä
Viesti
Kirjoittaja D_Bar » 23.07.2014. 23:17
Juu. Ei ainakaan ilman laatikon ohjauksen sulaketta toiminu tuolla kokeilulla tuo lukko...
Mutta tänään sain uuden tps:n paikoilleen ja sanompa vaan, että olis pitäny jo aikasemmin tutkia sen toimintaa. Nyt kun tietää, että miten laatikon pitäis oikiasti toimia. Vaihdot on jämäkämpiä ja tapahtuu korkeammilla kierroksilla, kun ennen.. Aikasemmin vaihdon yhteydessä kiihtyminen tuntui aina loppuvan hetkeksi, ennenkö alkoi taas... Ja samaten loppui semmonen ongelma kun kepin ollessa 1-2 asennossa vaihteen ollessa 2:lla kun kierrokset nousi yli 3000 rpm:n vaihde tuntui menevän vapaalle.
Onnistunut korjaus siis. Melkein kun ajais eri autolla
Grand Cherokee 5.9 Ltd
-
Jorma
- Viestit: 389
- Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja Jorma » 24.07.2014. 17:38
D_Bar kirjoitti:Juu. Ei ainakaan ilman laatikon ohjauksen sulaketta toiminu tuolla kokeilulla tuo lukko...
Ei varmaankaan ilman sulaketta kun eikö se ole solenoidiohjattu, ja tarvii elektroniikan apua toimiakseen.
D_Bar kirjoitti:
Mutta tänään sain uuden tps:n paikoilleen ja sanompa vaan, että olis pitäny jo aikasemmin tutkia sen toimintaa. Nyt kun tietää, että miten laatikon pitäis oikiasti toimia. Vaihdot on jämäkämpiä ja tapahtuu korkeammilla kierroksilla, kun ennen.. Aikasemmin vaihdon yhteydessä kiihtyminen tuntui aina loppuvan hetkeksi, ennenkö alkoi taas... Ja samaten loppui semmonen ongelma kun kepin ollessa 1-2 asennossa vaihteen ollessa 2:lla kun kierrokset nousi yli 3000 rpm:n vaihde tuntui menevän vapaalle.
Onnistunut korjaus siis. Melkein kun ajais eri autolla
Hienoa että kärry tuli kuntoon. Nyt kun on toimiva TPS minä ainakin vertaisin sen näyttämiä jännitteitä ihan uteliaisuuden vuoksi (..samalla mittarilla ) rikkinäisellä osalla saatuihin tuloksiin.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
-
D_Bar
- Viestit: 130
- Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
- Paikkakunta: Sodankylä
Viesti
Kirjoittaja D_Bar » 24.07.2014. 22:38
Jorma kirjoitti:
Ei varmaankaan ilman sulaketta kun eikö se ole solenoidiohjattu, ja tarvii elektroniikan apua toimiakseen.
Hienoa että kärry tuli kuntoon. Nyt kun on toimiva TPS minä ainakin vertaisin sen näyttämiä jännitteitä ihan uteliaisuuden vuoksi (..samalla mittarilla ) rikkinäisellä osalla saatuihin tuloksiin.
Juu niinhän se taitaa olla. Lisäksi nyt kun testasin niin selvästikkin lukko toimii ja nyt kun on vertailukohta, niin osaan sanoa, että lukko ei oo toiminu koko aikana auton mulla ollessa.
Mittasinkin TPS:ää säätäessä ja sain sen kaasun ollessa ylhäällä tuohon 0.8V:iin ja kaasu pohjassa johonki 4.8V:iin, eli uskaltaisin luottaa noihin aikaisempiin mittauksiin sen perustella.
Grand Cherokee 5.9 Ltd