Zj grandi takapään panhardtanko irroitusvinkkejä
Zj grandi takapään panhardtanko irroitusvinkkejä
Pitäisi vaihtaa puslat taakse panhard tangon päihin. Korinpuoleinen pultti aukesi melko helpolla, samaten ylätukivarsi, mutta akselin puoleinen tangon pultti on aivan jumissa. Onko siinä normaalisti pultti ja mutteri, vai onko mutteri hitsattu akseliin kiinni? Ei aukea pulttipyssyllä mutterinpäästä millään, pultinpäässä on surullinen torx kanta ja bensatankki niin lähellä että torx hylsy ei sovi siihen väliin. Vinkkejä irroitukseen. Aika hankala on sahata pultti poikki sieltä korvan ja tangon välistäkin, torx kannan voisi rälläköidä sileäksi mutta taitaa olla yhtä puuta pultti ja pusla eli kannan sahaamisesta tuskin on mitään hyötyä. Lämmittäminenkin on vähän hankalaa kun tankki ja jarruputket on ihan siinä vieressä. Onko se mutteri 21 millisellä kannalla, se minusta siihen on sopivin? Pulteiksi ajattelin laittaa M12 10.9 kovat pultit ja mutterit kuusiokannoilla niin joskus voi saada vielä aukikin.
Mutteri on hitsattu kiinnikkeeseen.
Avauksessa auttaa akselin laskeminen mahdollisimman alas (takapää koripalkeista pukeille, renkaat pois ja akselin lasku), LAADUKAS torx- hylsy, ja reilusti lämpöä pultin päähän. Iskevällä koneella varmasti lähtee paremmin jos on jumissa. Tosin jos on perinteinen suomiauto joka on alustan osalta kohtalaisen rajusti ruosteessa, ei nuokaan välttämättä auta.
Voi olla että puukkosahalla mahtuisi katkomaan pultin kahdelta puolelta, mutta aika ahdashan se kiinnike on. Jos on hitsausvehkeet itsellä/ kaverilla, niin helpoin saattaisi olla loppupeleissä kiinnikkeen rälläköiminen niin että panhardi lähtee irti, ja sen jälkeen hitsaa kiinnikkeen kasaan tai rakentaa uuden..
Avauksessa auttaa akselin laskeminen mahdollisimman alas (takapää koripalkeista pukeille, renkaat pois ja akselin lasku), LAADUKAS torx- hylsy, ja reilusti lämpöä pultin päähän. Iskevällä koneella varmasti lähtee paremmin jos on jumissa. Tosin jos on perinteinen suomiauto joka on alustan osalta kohtalaisen rajusti ruosteessa, ei nuokaan välttämättä auta.
Voi olla että puukkosahalla mahtuisi katkomaan pultin kahdelta puolelta, mutta aika ahdashan se kiinnike on. Jos on hitsausvehkeet itsellä/ kaverilla, niin helpoin saattaisi olla loppupeleissä kiinnikkeen rälläköiminen niin että panhardi lähtee irti, ja sen jälkeen hitsaa kiinnikkeen kasaan tai rakentaa uuden..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Etupuolelta CRC:tä pultin kierteeseen ei ainakaan haittaa. Itse jouduin käyttämään rälläkkää, eli torxi kannan alta poikki ja pultin kannan alla oleva peltipalanen rälläkällä irti. Sitten vetää panhardin pois ja koittaa irrottaa pultin jos ei muuten niin poraamalla. Timoa kompaten rakentaisin kokonaan uuden kiinnikkeen tai ainakin ne puretut osat. Kettumainen, ahdas, ruosteinen, jne. paikka kaikenkaikkiaan. 

Raha ja romut rauhottaa.
Tämäkin voi tosiaan toimia hyvin, muutaman kerran olen vastaavaa käyttänyt muissa paikoissa. Jos vain saa kunnolla hitsattua niin pysyy kyllä kiinni.JERKKU kirjoitti:Itse hitsaisin 30mm mutterit siihen torxin päälle (sisä hitsaus)
Hitsauksen lämpö irrottaa ja sitä on kivempi availla 30mm. Hylsyllä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Tämä pultti otti tosiaankin lujille, en edes jaksanut kirjotella kun sen lopulta sai auki. Eli mutteri ei tässä ainakaan ollut hitsattu kiinni, tai sitten irtosi saumasta. Ingerin pulttipyssyyn 12bar paineet ha hakkausta niin kauan että joku hajoaa. Lopulta se paketti lähti pyörimään puslan sisällä ja en muuta keksiny niin rautasahan terä puslan ja kannakkeen väliin ja emäntä pyörittämään pyssyllä pulttia ja ite painatin terää. Katkes se lopulta. Otti kyllä lujille.