Quadra drivesta lisäkysymyksiä
Quadra drivesta lisäkysymyksiä
Jos nyt ei löydy sopivan hintaista vari lok perää, niin sitten etsittävä vetoakselit ja avoin perä mihin lukkoa asentamaan.
Mutta nettiä tutkiessani löysin varsin edullisen LOKKA lukon, joka kai entinen aussie locker ja ns. automaattinen lukko.
Noh, sepä ei sitten käykään jatkuvatoimiseen nelivetoon valmistajan sivujen mukaan, oliskin ollut suht edullinen ja helppo vaihtoehto.
Miksi sitten muissa vastaavissa ei ole rajoituksia, esim. lockright, spartan, eaton/detroit?
Mitä vaihtoehtoja löytyy?
Mutta nettiä tutkiessani löysin varsin edullisen LOKKA lukon, joka kai entinen aussie locker ja ns. automaattinen lukko.
Noh, sepä ei sitten käykään jatkuvatoimiseen nelivetoon valmistajan sivujen mukaan, oliskin ollut suht edullinen ja helppo vaihtoehto.
Miksi sitten muissa vastaavissa ei ole rajoituksia, esim. lockright, spartan, eaton/detroit?
Mitä vaihtoehtoja löytyy?
Re: Quadra drivesta lisäkysymyksiä
Ei kun uudestaan murikka irti, nyt siitä kun auto oli tallissa ->murikka pöydällä 1tunti. Helpotti huomattavasti kun pultit oli jo kertaalleen avattu...
Purin sitten koko paskan, ja näennäisesti mitään vikaa ei löydy mistään. Kitkapintaa on jäljellä, ei likaa, ei naarmuja, ei puuttuvia palasia, lastuja, jauhetta öljyssä.
Ainoa mikä voisi ehkä aiheuttaa luistoa, on tuossa ekassa kuvassa oleva kahdella hengettömällä kuusiokoloruuvilla oleva läppä. Se on varoventtiili joka päästää paineen läpi jos se nousee liian korkeaksi. Läpän alla on kuula, ja läppä on itsessään jousi joka painaa kuulaa paikalleen. Tuo läppä on aivan aavistuksen taipunut ylöspäin, siis todellakin aivan mitättömästi. Mutta jos toleranssit on pienet, niin pienikin paineen lasku riittänee.
Mietin myös että laitaisi simmin tuon ekan kitkalevyn alle, jos kitkapinnat on kuluneet ja väli kasvaa liian suureksi paine pääsee karkaamaan. Vaan kun ei tiedä kuinka paksut noiden levyjen pitäisi olla...Täytyy katsoa jos vaan putsaan ja kasataan vehjes ja laitetaan tuo läppä toisin päin.
Jos ei pelaa niin sitten varmaan uutta sisään, 850€ maksaa, tosin myyjä ei ole vastannut kyselyyni saatavuudesta mitään.
Tässä tosiaan pari kuvaa, ei oikein netistä löydy kuvia, eikö näitä oikeasti ole kukaan purkanut...


Purin sitten koko paskan, ja näennäisesti mitään vikaa ei löydy mistään. Kitkapintaa on jäljellä, ei likaa, ei naarmuja, ei puuttuvia palasia, lastuja, jauhetta öljyssä.
Ainoa mikä voisi ehkä aiheuttaa luistoa, on tuossa ekassa kuvassa oleva kahdella hengettömällä kuusiokoloruuvilla oleva läppä. Se on varoventtiili joka päästää paineen läpi jos se nousee liian korkeaksi. Läpän alla on kuula, ja läppä on itsessään jousi joka painaa kuulaa paikalleen. Tuo läppä on aivan aavistuksen taipunut ylöspäin, siis todellakin aivan mitättömästi. Mutta jos toleranssit on pienet, niin pienikin paineen lasku riittänee.
Mietin myös että laitaisi simmin tuon ekan kitkalevyn alle, jos kitkapinnat on kuluneet ja väli kasvaa liian suureksi paine pääsee karkaamaan. Vaan kun ei tiedä kuinka paksut noiden levyjen pitäisi olla...Täytyy katsoa jos vaan putsaan ja kasataan vehjes ja laitetaan tuo läppä toisin päin.
Jos ei pelaa niin sitten varmaan uutta sisään, 850€ maksaa, tosin myyjä ei ole vastannut kyselyyni saatavuudesta mitään.
Tässä tosiaan pari kuvaa, ei oikein netistä löydy kuvia, eikö näitä oikeasti ole kukaan purkanut...
Re: Quadra drivesta lisäkysymyksiä
Ei pelaa niin ei. Alkaa vähän V käyrä nousemaan tän kanssa... Ajetaan sitten ilman lukkoa, eipä tässä nyt ole varoja laittaa sellaisia summia kiinni.
Re: Quadra drivesta lisäkysymyksiä
Tyhmiä kysymyksiä, mutta onhan sulla oikeat öljyt ja lisäaineet?
Ootko antanut riittävän kauan runtua että paine kasvaa ja lukko aktivoituu?
Toimiiko keskilukko että kardaani antaa vetoa kokoajan. Lukkohan ei toimi jos kardaanissa ei ole vetoa.
Ootko antanut riittävän kauan runtua että paine kasvaa ja lukko aktivoituu?
Toimiiko keskilukko että kardaani antaa vetoa kokoajan. Lukkohan ei toimi jos kardaanissa ei ole vetoa.
Re: Quadra drivesta lisäkysymyksiä
Öljynä castrol 75/140 LS Tosin ei tuo toiminut silloinkaan kun auto tuli mulle. Edellisen omistajan mukaan oli vaihdettu öljyt, ja silloin oli kuulemma toiminut liian tehokkaasti, jolloin oli annosteltu ls lisäainetta lisää. No tämän jälkeen mäntä hajosi eikä autolla ajettu, vaan hain sen trailerilla kotiin.
En oikein usko että tuo voi liian hyvin pitää rakenteesta johtuen, ja että lisäaineen liika annostelu saisi sen kokonaan toimimattomaksi. Tuolloin aineet oli hommattu jamantilta, eli oli varmaan oikeaa tavaraa.
Kierroksia oli varmasti riittävästi, takapää kyllä lukkiutuu lähes välittömästi. Etupää vain nytkyttää mutta ei pyörähdä mihinkään. Testasin tasaisella pihalla niin että ajoin kuskin puolen etupyörän penkkaa vasten pysähduksiin, ja siitä tasaisesti kaasua lisää. Nopealla puolella laatikko vaihtaa jo kakkosta pesään, niin varmasti oli riittävästi kierroksia, peruuttamalla penkkaan niin takapää lähtee lähes heti vetämään molemmilla.
Kasatessa testain kuivana, niin molemmat pyörät pyörivät samaan suuntaan, ja kardaanikin mukana, eli kyllä se jollain lailla "oikein" toimii, siellä on hentoinen jousi joka pitää levypakkaa paikallaan, ja ilman öljyjä näköjään riittää kitka pyörittämään renkaita yhdessä.
Katselin vielä uudestaan noita youtube videoita, ja niissä kyllä kävi ilmi että etupää ei lukkiudu läheskään niin tehokkaasti kuin takapää, joten kuuluisikon sen olla kenties noin onneton...Vai miten hyvin se jerkku nappaa sulla kiinni?
No kun saan uudet palat ja levyt eteen, joutuu sen verran taas purkamaan että taidan ottaa auki vielä kerran ja hitsaan sen kuulaventtiilin reiän umpeen, silloin ei varmasti ainakaan siitä karkaa paine.
Ei löytynyt muuten sellaista ulosvetäjää mikä menisi laakerin ja plenumin väliin, joten otin laakerista rullat pois jolloin laakerin ulosvetäjän sai kiinni koolin yläreunaan ja sillä keinoin pois, ja plenum säilyi ehjänä.
En oikein usko että tuo voi liian hyvin pitää rakenteesta johtuen, ja että lisäaineen liika annostelu saisi sen kokonaan toimimattomaksi. Tuolloin aineet oli hommattu jamantilta, eli oli varmaan oikeaa tavaraa.
Kierroksia oli varmasti riittävästi, takapää kyllä lukkiutuu lähes välittömästi. Etupää vain nytkyttää mutta ei pyörähdä mihinkään. Testasin tasaisella pihalla niin että ajoin kuskin puolen etupyörän penkkaa vasten pysähduksiin, ja siitä tasaisesti kaasua lisää. Nopealla puolella laatikko vaihtaa jo kakkosta pesään, niin varmasti oli riittävästi kierroksia, peruuttamalla penkkaan niin takapää lähtee lähes heti vetämään molemmilla.
Kasatessa testain kuivana, niin molemmat pyörät pyörivät samaan suuntaan, ja kardaanikin mukana, eli kyllä se jollain lailla "oikein" toimii, siellä on hentoinen jousi joka pitää levypakkaa paikallaan, ja ilman öljyjä näköjään riittää kitka pyörittämään renkaita yhdessä.
Katselin vielä uudestaan noita youtube videoita, ja niissä kyllä kävi ilmi että etupää ei lukkiudu läheskään niin tehokkaasti kuin takapää, joten kuuluisikon sen olla kenties noin onneton...Vai miten hyvin se jerkku nappaa sulla kiinni?
No kun saan uudet palat ja levyt eteen, joutuu sen verran taas purkamaan että taidan ottaa auki vielä kerran ja hitsaan sen kuulaventtiilin reiän umpeen, silloin ei varmasti ainakaan siitä karkaa paine.
Ei löytynyt muuten sellaista ulosvetäjää mikä menisi laakerin ja plenumin väliin, joten otin laakerista rullat pois jolloin laakerin ulosvetäjän sai kiinni koolin yläreunaan ja sillä keinoin pois, ja plenum säilyi ehjänä.
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 20.05.2011. 22:45
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Quadra drivesta lisäkysymyksiä
Pitää muistaa ja ymmärtää myös se että kyseessä (ilmeisesti) QD 1 versio joka ei ole sähköohjattu ja autossa ABS jarrut.Etulukko ei voi olla kovin pitävä.Silloin myös jarruttaessa pyörimisero voi paineistaa "lukkoperän" ja ABS ei toimi.Siis varmaankin suunniteltu vajavaiseksi.
Re: Quadra drivesta lisäkysymyksiä
Omani toimii mielestäni melko kivuttomasti ja oletetusti.
Kokemukset tosin vähäiset.
En kyllä suosittele sitä hitsaus vaihtoehtoa, saisitko esim. Väännettyä sitä peltiä tiukemmalle?
Kokemukset tosin vähäiset.
En kyllä suosittele sitä hitsaus vaihtoehtoa, saisitko esim. Väännettyä sitä peltiä tiukemmalle?
Re: Quadra drivesta lisäkysymyksiä
Se kuula mitä pelti painaa, olikin hiukan pintaa korkeampi, ja oli sitten ajan oloon taivuttanut peltiä. Laitoin sen lipareen sitten toisinpäin, eli on tavallaan nyt tiukempi kuin "uusi" mutta ei tosiaan vaikuttanut mitään. En tiedä mitä siellä voi olla, koko paketissa kun ei ole mitään tiivisteitä plenumia lukuunottamatta mikä voi olla rikki. Ainoastaan jos metalli on kulunut ja sovite on alun perin ollut ns. jeti, mutta vaikea uskoa siihenkään kyllähän jossain olisi metallihilettä tms. Jotenkin mystinen juttu, ja ihme ettei kukaan ole perehtnyt tarkemmin, kuitenkin uuden hinta on aika suolainen niin luulisi että on niitä tutkittu, mutta mitään tietoa ei tahdo vaan löytyä.
Pitäisi olla toinen jeeppi vieressä mihin verrata, onhan se tavallaan kova momentti yhdellä pyörällä jos kolme pyörää sutii käytännössä jäällä ja yksi rengas on kovassa lumipenkassa. Mutta jos ei siinä jaksa lukita, niin ei sillä oikeassa maastossakaan kyllä sitten mitään tee...
Pitäisi olla toinen jeeppi vieressä mihin verrata, onhan se tavallaan kova momentti yhdellä pyörällä jos kolme pyörää sutii käytännössä jäällä ja yksi rengas on kovassa lumipenkassa. Mutta jos ei siinä jaksa lukita, niin ei sillä oikeassa maastossakaan kyllä sitten mitään tee...
Re: Quadra drivesta lisäkysymyksiä
Voi olla viisainta jättää se kuula ilman hitsausta. 42RE laatikossa on front clutch housing joka on aika painava teräsmurikka, siellä pohjalla on juurikin yksi teräskuula. Vaikea ymmärtää miksi sen siellä pitäisi olla, kun siihen laittaa kitkalevyt, teräslevyt, männän jousineen niin sitä saa tosissaan puristaa kasaan puristimella. Yksi syy lienee että nuo kuulat ovat jonkinlaisia paineentasaus venttiileitä. Testaus niissä on helppo, pisara ohennetta kuulan päälle ja ohenne ei saa liueta kuulan kautta, silloin se on pitävä. Myös öljypumpuissa on kuulia jotka tasaavat painetta.
Nuo kuulat siis voivat toimia kahdella tavalla, ne joko tasaavat ylipainetta tai sitten pitävät yllä tiettyä painetasoa.
Tuskinpa tästä oli apua käsillä olevaan ongelmaan, mutta tulipahan jaariteltua kuulista.
Nuo kuulat siis voivat toimia kahdella tavalla, ne joko tasaavat ylipainetta tai sitten pitävät yllä tiettyä painetasoa.
Tuskinpa tästä oli apua käsillä olevaan ongelmaan, mutta tulipahan jaariteltua kuulista.

ZJ 4.0 -96