Ryskettä ja rytinää
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Ryskettä ja rytinää
Terve!
Ongelmana on että Mustasaaren suunnistuskisassa alkuvuodesta alkoi Cherokee pitämään loppurasteilla ja etenkin nuoskalumisella pellolla melkoista pauketta edestä kun yhtään enemmän joutui tarjoamaan voimaa. Auto on 1993 ja sillä 4 litraisella bensapadalla, AW4-automaatilla ja NP242-jakiksella. Kotona sitten kisan jälkeen testailin niin ainoastaan part-time-nelivedolla ja eteenpäin rutisi ja paukkui voiman kanssa, peruutellessa ja takavedolla ei sitten millään. Etuperät, vetarit, kardaanit ym. tutkittu eikä vikaa. No, jakolaatikko oli sitten auki ja venyneen ketjun tilalle vaihdoin uuden, ei tosin ollut mitään varsinaisia hyppimisjälkiä. Kotipihassa testatessa tuntui hyvältä, ei mitään paukkeita vaan saattoi olla kylläkin liian liukas alusta ettei tullut tarpeeksi kuormaa vaikka kuinka hapetti. Tänään kävin sitten Ylämyllyllä Isory:n tapahtumassa ja huomasin jo Varkaudessa liikennevaloista lähtiessäni että rusahtaa taas samalla lailla kerran kun yhtään reippaammin lähtee (ja vain takaveto päällä). Pidätin sitten autoa jarrulla ja D-pesässä painoin kaasua niin sama rusahdus aina kun yritti päästä liikkeelle takavedolla, ja ääni ikäänkuin edestä. Kotiin tultuani jatkoin testailua metsäautotiellä ja asfaltilla, takavedolla ja nelivedolla ja homma alkaa haiskahtamaan että 1.vaihteella tapahtuu tuo ryske ja pauke, tosin sitä on vaikea arvioida kun hapettaa että onko se nyt ykkönen vai kakkonen. Asfaltilla ei saa paukkumaan kuin liikkeelle lähtiessä. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia ja minkälaista diagnoosia ehdotatte? Vai onko se vaan yksinkertaisesti "tomaatista" ykkönen sökönä? Ja Venäjän Pääsiäissafari peruttava, nyyh!
Täytyy mennä auton alle ja pudottaa vaihteistoöljyt pihalle jos niistä vaikka jotain näkisi.
Ongelmana on että Mustasaaren suunnistuskisassa alkuvuodesta alkoi Cherokee pitämään loppurasteilla ja etenkin nuoskalumisella pellolla melkoista pauketta edestä kun yhtään enemmän joutui tarjoamaan voimaa. Auto on 1993 ja sillä 4 litraisella bensapadalla, AW4-automaatilla ja NP242-jakiksella. Kotona sitten kisan jälkeen testailin niin ainoastaan part-time-nelivedolla ja eteenpäin rutisi ja paukkui voiman kanssa, peruutellessa ja takavedolla ei sitten millään. Etuperät, vetarit, kardaanit ym. tutkittu eikä vikaa. No, jakolaatikko oli sitten auki ja venyneen ketjun tilalle vaihdoin uuden, ei tosin ollut mitään varsinaisia hyppimisjälkiä. Kotipihassa testatessa tuntui hyvältä, ei mitään paukkeita vaan saattoi olla kylläkin liian liukas alusta ettei tullut tarpeeksi kuormaa vaikka kuinka hapetti. Tänään kävin sitten Ylämyllyllä Isory:n tapahtumassa ja huomasin jo Varkaudessa liikennevaloista lähtiessäni että rusahtaa taas samalla lailla kerran kun yhtään reippaammin lähtee (ja vain takaveto päällä). Pidätin sitten autoa jarrulla ja D-pesässä painoin kaasua niin sama rusahdus aina kun yritti päästä liikkeelle takavedolla, ja ääni ikäänkuin edestä. Kotiin tultuani jatkoin testailua metsäautotiellä ja asfaltilla, takavedolla ja nelivedolla ja homma alkaa haiskahtamaan että 1.vaihteella tapahtuu tuo ryske ja pauke, tosin sitä on vaikea arvioida kun hapettaa että onko se nyt ykkönen vai kakkonen. Asfaltilla ei saa paukkumaan kuin liikkeelle lähtiessä. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia ja minkälaista diagnoosia ehdotatte? Vai onko se vaan yksinkertaisesti "tomaatista" ykkönen sökönä? Ja Venäjän Pääsiäissafari peruttava, nyyh!
Täytyy mennä auton alle ja pudottaa vaihteistoöljyt pihalle jos niistä vaikka jotain näkisi.
MH
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Re: Ryskettä ja rytinää
Terve!
Itse itselleni vastaten : moottorin kuskin puolen kiinnityskorvakkeen kumi! Sitä aiemmin jo sorkkaraudalla vääntelin enkä löytänyt vikaa vaan houkuttelinpa rouvan seisomaan jarrulla ja kaasulla yhtäaikaa. Harvoin sellainen törkeä kolahdus kuin äsken on kuullostanut yhtä hyvältä! Täältä tullaan Venäjä...
Jamant, löytyyhän tuommoinen kumi hyllystä, löytyyhän? Ja saahan sen Pieksämäen matkahuoltoon tiistai-aamuksi, saahan?
Itse itselleni vastaten : moottorin kuskin puolen kiinnityskorvakkeen kumi! Sitä aiemmin jo sorkkaraudalla vääntelin enkä löytänyt vikaa vaan houkuttelinpa rouvan seisomaan jarrulla ja kaasulla yhtäaikaa. Harvoin sellainen törkeä kolahdus kuin äsken on kuullostanut yhtä hyvältä! Täältä tullaan Venäjä...
Jamant, löytyyhän tuommoinen kumi hyllystä, löytyyhän? Ja saahan sen Pieksämäen matkahuoltoon tiistai-aamuksi, saahan?
MH
Re: Ryskettä ja rytinää
Joo, tuosta: http://www.jamant.fi/kumityyny-xjyj-oa1 ... -1976.html kun tilaat ja loppu on sitten MH:sta kiinni....mikkotapani kirjoitti:
Jamant, löytyyhän tuommoinen kumi hyllystä, löytyyhän? Ja saahan sen Pieksämäen matkahuoltoon tiistai-aamuksi, saahan?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Re: Ryskettä ja rytinää
Terve!
Kävin nopeasti sivuillasi enkä ihan heti löytänyt sitä vaihteiston/jakiksen kannatinkumia, kaikki nuo on kuitenkin syytä uusia saman tien kun saman ikäistä haperoa ovat! Jos kehtaat laitttaa vielä tuotenumoeron tuolle niin homma on bueno!
Kävin nopeasti sivuillasi enkä ihan heti löytänyt sitä vaihteiston/jakiksen kannatinkumia, kaikki nuo on kuitenkin syytä uusia saman tien kun saman ikäistä haperoa ovat! Jos kehtaat laitttaa vielä tuotenumoeron tuolle niin homma on bueno!
MH
Re: Ryskettä ja rytinää
Hieno homma että syy selvisi!
-Saattaa olla muille apua kun tulee vastaavaa eteen, toivottavasti tämä ketju säilyy?

-Saattaa olla muille apua kun tulee vastaavaa eteen, toivottavasti tämä ketju säilyy?

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Ryskettä ja rytinää
Kun on voimaa, niin on ääntä 

Re: Ryskettä ja rytinää
Meinasin jo sanoa että moottorin tai laatikon kumit.
Sitten ihan sellainen hienovarainen vihje: vaihde ne kaikki kolme kerralla, jos et halua tehdä hommaa heti uudestaan. Eli molemmat moottorin kumit, ja laatikon kumi.
edit: niin ja sen verran vielä, että jos sillä nyt yhden-kaksi metsäreissua muutaman päivänä ajaa tuolla lailla, ei periaatteessa pitäisi mitään hajota. Pidemmän päälle tosin ei sitten missään nimessä, jonkin verran on 4.0 lohkoista murtunut moottorinkiinnikkeiden tappeja irti. Jälkimarkkinaversioita on olemassa (mm. Brown Dog motor mounts, ja muutama muukin), missä molemmin puolin lohkoa käytetään huomattavasti useampaa kiinnitystä kuin alunperin. Kestää sitten kovempaakin menoa
Sitten ihan sellainen hienovarainen vihje: vaihde ne kaikki kolme kerralla, jos et halua tehdä hommaa heti uudestaan. Eli molemmat moottorin kumit, ja laatikon kumi.
edit: niin ja sen verran vielä, että jos sillä nyt yhden-kaksi metsäreissua muutaman päivänä ajaa tuolla lailla, ei periaatteessa pitäisi mitään hajota. Pidemmän päälle tosin ei sitten missään nimessä, jonkin verran on 4.0 lohkoista murtunut moottorinkiinnikkeiden tappeja irti. Jälkimarkkinaversioita on olemassa (mm. Brown Dog motor mounts, ja muutama muukin), missä molemmin puolin lohkoa käytetään huomattavasti useampaa kiinnitystä kuin alunperin. Kestää sitten kovempaakin menoa

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Re: Ryskettä ja rytinää
Terve!Timo L kirjoitti: Sitten ihan sellainen hienovarainen vihje: vaihde ne kaikki kolme kerralla, jos et halua tehdä hommaa heti uudestaan. Eli molemmat moottorin kumit, ja laatikon kumi.
Juuri näin on tarkoitus menetellä, Jamantilta tänään tilasinkin kaikki kolme kumia kun samaa ikäloppusarjaa ovat kuitenkin nuo paikallansa olevat. Tosin Pääsiäissafaria varten vaihtanen vain tuon ongelmallisimman kun on noita työhommiakin vielä hoidettavana ennen keskiviikon starttia eli aikataulu vähän "mättää".
MH