KJ CRD +ARB lukko?
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
- Paikkakunta: Keski-Suomi
KJ CRD +ARB lukko?
Terppa!
Viikonloppuna kuruutin "maasturillani" lumisissa olosuhteissa ja kuinka ollakkaan, jäin kiinni tasaiselle. Voi video, no siellä oli jäätä pohjalla ja lunta nyt kohtuudella mutta silti, kiinni tasaiselle. No siinä kun ihmettelin renkaiden pyörintää, että vain vasen etu ja oikea taka pyöri niin tuli mieleen, että kyllä tässä pitäisi olla oikea lukko, että pyörii sitten tarvittaessa vaikka kaikki tassut sutia.
Eli, onko kukaan herroista laittanut KJ:hin ARB:n lukkoa/ lukkoja? Niitä saisi ainakin Cross4wd:ltä.
Tulee muutama kysymys mieleen:
- Mihin se kompura asennettaan?
- Pystyykö asentamaan itse vai pitääkö viedä pajalle?
- Kuinka kestävä se on? meinaan jos ajelee sitten lukko päällä niin voihan se napsua ja poksua jos asfaltille tulee kurvaamalla?
- Niin ja kannattaisko laittaa eteen se lukko ensin? vai taakse? ja miksi?
Viikonloppuna kuruutin "maasturillani" lumisissa olosuhteissa ja kuinka ollakkaan, jäin kiinni tasaiselle. Voi video, no siellä oli jäätä pohjalla ja lunta nyt kohtuudella mutta silti, kiinni tasaiselle. No siinä kun ihmettelin renkaiden pyörintää, että vain vasen etu ja oikea taka pyöri niin tuli mieleen, että kyllä tässä pitäisi olla oikea lukko, että pyörii sitten tarvittaessa vaikka kaikki tassut sutia.
Eli, onko kukaan herroista laittanut KJ:hin ARB:n lukkoa/ lukkoja? Niitä saisi ainakin Cross4wd:ltä.
Tulee muutama kysymys mieleen:
- Mihin se kompura asennettaan?
- Pystyykö asentamaan itse vai pitääkö viedä pajalle?
- Kuinka kestävä se on? meinaan jos ajelee sitten lukko päällä niin voihan se napsua ja poksua jos asfaltille tulee kurvaamalla?
- Niin ja kannattaisko laittaa eteen se lukko ensin? vai taakse? ja miksi?
Re: KJ CRD +ARB lukko?
Erityisesti juuri KJ : sta en tiedä mutta ihan yleisesti:
Laittaisin ohjausventtiilit johonkin lämpimään paikkaan koska paineilmassa on aina vettä. Venttiileihin saattaa muuten tulla jäätymisongelmia talvella. Tietenkin systeemiin voi lisätä ilmankuivaimen niinkuin paineilmajarruissa mutta tuntuu turhalta hienostelulta tämmöseen satunnaiseen käyttöön. Sähkölukolla ei ole tätä ongelmaa, eikä myöskään tarvita kompressoria.
Kompura periaatteessa voi olla vaikka missä jos se on sähkökäyttöinen, mutta ääni ei ole mitenkään miellyttävä niin haluat varmaan sen mahdollisimman kauas kuskinpaikasta. Niillekin kyllä on valmistaja määritellyt pakkasrajat mutta omasta kokemuksesta ei ole paljoa kovemmatkaan pakkaset haitanneet, vielä toimii.
Itse lukot on tukevaa tekoa, ne kyllä kestää sen minkä peräkin. Tarkoittaa että kannattaa pitää järki ja ajatukset mukana, niillä EI ajeta asvaltilla. Paineilmalukko on todellakin 100% eikä anna tuumaakaan periksi, sillä saa paikat rikki huolimattomassa käytössä.
Lukon pystyy asentamaan itse mutta kannattaa olla huolellinen jos ei halua saada huutavaa perää. Ihan normaalit peräremonttiohjeet riittää, niitä löytyy täältäkin foorumilta.
Itse olen sitä mieltä että kitkalukolla ei tee mitään jäätikköpaikoissa, eikä siinä auta hyvä alustakaan. Hyvät renkaat on paras lääke, ja lukoista kaikki kytkettävät toiseksi paras.
..niin ja voi olla että taakse joutuu hommaan myös toisen perämurikan, oliko sulla kitkalukko ennestään? Tähän voisi kommentoida joku joka tietää.
Laittaisin ohjausventtiilit johonkin lämpimään paikkaan koska paineilmassa on aina vettä. Venttiileihin saattaa muuten tulla jäätymisongelmia talvella. Tietenkin systeemiin voi lisätä ilmankuivaimen niinkuin paineilmajarruissa mutta tuntuu turhalta hienostelulta tämmöseen satunnaiseen käyttöön. Sähkölukolla ei ole tätä ongelmaa, eikä myöskään tarvita kompressoria.
Kompura periaatteessa voi olla vaikka missä jos se on sähkökäyttöinen, mutta ääni ei ole mitenkään miellyttävä niin haluat varmaan sen mahdollisimman kauas kuskinpaikasta. Niillekin kyllä on valmistaja määritellyt pakkasrajat mutta omasta kokemuksesta ei ole paljoa kovemmatkaan pakkaset haitanneet, vielä toimii.
Itse lukot on tukevaa tekoa, ne kyllä kestää sen minkä peräkin. Tarkoittaa että kannattaa pitää järki ja ajatukset mukana, niillä EI ajeta asvaltilla. Paineilmalukko on todellakin 100% eikä anna tuumaakaan periksi, sillä saa paikat rikki huolimattomassa käytössä.
Lukon pystyy asentamaan itse mutta kannattaa olla huolellinen jos ei halua saada huutavaa perää. Ihan normaalit peräremonttiohjeet riittää, niitä löytyy täältäkin foorumilta.
Itse olen sitä mieltä että kitkalukolla ei tee mitään jäätikköpaikoissa, eikä siinä auta hyvä alustakaan. Hyvät renkaat on paras lääke, ja lukoista kaikki kytkettävät toiseksi paras.
..niin ja voi olla että taakse joutuu hommaan myös toisen perämurikan, oliko sulla kitkalukko ennestään? Tähän voisi kommentoida joku joka tietää.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Re: KJ CRD +ARB lukko?
KJ:ta o vissii takapäätä lukolla ja ilman. Omissa o kaikissa neljässä kitkalukko takapäässä ja o aika tiukka vielä.
Jakolaatikko vielä sitten lukkoon ni aika hyvin tuossa o päässy menemään.
Jakolaatikko vielä sitten lukkoon ni aika hyvin tuossa o päässy menemään.
kozel@ircnet
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KJ CRD +ARB lukko?
Minulla pitäisi olla kitkalukko tuossa takana! Ainakin käännöksessä liikkeelle lähdettässä paukkuu ja rutisee.
Mutta jos laittaisi sen lukon ensin eteen niin saisi se kitkan riepu olla siellä takana. Silloin kun olen ollut oikeesti jossain jumissa kuten viimekesänä suossa (lievää ylimielisyyttä oli) niin takana ei tosiaan pyöri kuin 1 tassu. Eikä edesssäkään. No ei se sieltä suosta olisi noussut vaikka olisi kaikki tassut pyörineet.
Mutta tosiaan:
Pitääkö etukäteen tietää välitys edestä? onko siinä jotain semmoista?
Sitten saako sen kompuran esim. moottoritilaan? ei kait sitä sisälle tarvi laittaa?
Edestä sen voisi tarvittaessa kytkeä pois ja sitten se olisi kuten ennenkin.
Mutta jos laittaisi sen lukon ensin eteen niin saisi se kitkan riepu olla siellä takana. Silloin kun olen ollut oikeesti jossain jumissa kuten viimekesänä suossa (lievää ylimielisyyttä oli) niin takana ei tosiaan pyöri kuin 1 tassu. Eikä edesssäkään. No ei se sieltä suosta olisi noussut vaikka olisi kaikki tassut pyörineet.
Mutta tosiaan:
Pitääkö etukäteen tietää välitys edestä? onko siinä jotain semmoista?
Sitten saako sen kompuran esim. moottoritilaan? ei kait sitä sisälle tarvi laittaa?
Edestä sen voisi tarvittaessa kytkeä pois ja sitten se olisi kuten ennenkin.
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KJ CRD +ARB lukko?
Joo. Ei taida olla muuta luotettavaa tapaa määrittää välitys kuin avaamalla koppa ja lukemalla rattaiden kyljestä?
Dana 30 on mutikka.
Tuollaisia tekstejä löytyi kopasta:
5868
473AD
335 0
Kertooko tuo sitten mitään? no mene ja tiedä.
Pitää avata koppa kunhan ehtii.
Dana 30 on mutikka.
Tuollaisia tekstejä löytyi kopasta:
5868
473AD
335 0
Kertooko tuo sitten mitään? no mene ja tiedä.
Pitää avata koppa kunhan ehtii.
Re: KJ CRD +ARB lukko?
Etuperässä se lukee kopan alimmaisen pultin lätkässä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: KJ CRD +ARB lukko?
Tottakai voi laittaa konehuoneeseen jos on tilaa. Mulla ei mahtunut niin se on takapenkin alla.erauspentu kirjoitti:Sitten saako sen kompuran esim. moottoritilaan? ei kait sitä sisälle tarvi laittaa?
Sitä välitystä voi koittaa arvioida niinkin että laita merkki kardaaniin ja laske montako kierrosta se tarvii että renkaat pyörähtää tasan yhden kierroksen. Siis jos tietoa ei löydy mistään muuten.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242