Etuperän öljyntilavuus/ELSD-lukot/Jeep Grand Cherokee 2008

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
KJ-02
Viestit: 37
Liittynyt: 08.09.2008. 19:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja KJ-02 » 11.12.2011. 19:50

Itselläni ujellus kuuluu selvästi takaanta, eli äänen lähde on luultavasti joko takaperä tai kardaani, mutta täytyy hommata auto nosturille, jotta selviäisi tarkemmin, mistä ääni tulee.
Jeep GC 3.0crd -05 Limited

JeepWH
Viestit: 24
Liittynyt: 01.03.2011. 17:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JeepWH » 12.12.2011. 9:08

Takaperää voi korjata paikallaan.

Itse kokeilisin ensimmäisenä kiristää pinionin akselin mutteria, sillä kuulemma aika usein ujellukset korjaantuvat. Service manuaalissa on parikin vinkkiä, miten kireyttä voi tarkistaa, esim. kun akselin pyöriminen alkaa tahmettua (olisiko 0,5 Nm akselin pyörittämiseen, en muista) niin kireys on kunnossa.
WH -06, QDII, OME-korotus, GDE Eco

KJ-02
Viestit: 37
Liittynyt: 08.09.2008. 19:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja KJ-02 » 09.01.2012. 21:49

Pinionin mutteria kiristetty nyt hieman, ja perän ulina hiljeni ehkä hieman. Olisi varmaan pitänyt kiristää vielä vähän lisää, mutten uskaltanut kiristää kovin paljoa, kun ei ollut momentti avainta käytettävissä, missä olisi ollut sopiva asteikko.

Nyt akseli pyöri herkästi, ja kiristin mutteria sen verran, että alkoi pientä tahmeutta tuntua.

Ei ollut kylläkään mikään mukava homma maata auton alla, kun ei ollut nosturia/monttua käytettävissä. Tuo mutteri kun on vielä aika tiukka alunperinkin.
Jeep GC 3.0crd -05 Limited

KJ-02
Viestit: 37
Liittynyt: 08.09.2008. 19:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja KJ-02 » 10.01.2012. 20:01

Kiristin vielä pinionin mutteria hieman, ja nyt se on varmaan aika lähellä service manuaalissa kerrottua tiukkuuta 3-5 Nm. Mutta sillä ei ollut vaikutusta perän ulinaan.

Ei kai tässä enää auta kuin alkaa vaihtamaan osia, että tuon perän saa hiljaiseksi.

Paikallinen merkkiliike tarjosi peräremonttia joka sisältää uudet rattaat(ring ja pinioni) sekä kaikki laakerit vaihdettuina hintaan 1880€
Autokeskus haluaisi samasta remontista 2900€, joten aika suuri hintaero tuntuu olevan eri merkkikorjaamojen välillä.
Jeep GC 3.0crd -05 Limited

toperi
Viestit: 30
Liittynyt: 24.09.2015. 11:03
Paikkakunta:

Re: Etuperän öljyntilavuus/ELSD-lukot/Jeep Grand Cherokee 2008

Viesti Kirjoittaja toperi » 09.03.2016. 22:34

Hei.

Tuosta ujeltamisesta kysyisin että mitenkä asian kanssa kävi? Itselläni kuuluu ujellusta/vovaamista pahimmillaaan 80-90kmh vahdissa...ehkä enemmän edestä kuin takaa...
Autoni on -06 grand cherokee, ajettu 150 tkm.
Kuulostaa pahalle tuhansien eurojen remontit näillä kilsoilla juuri kun luulin päässeeni eroon epäluotettavasta maasturista...

KJ-02
Viestit: 37
Liittynyt: 08.09.2008. 19:09
Paikkakunta:

Re: Etuperän öljyntilavuus/ELSD-lukot/Jeep Grand Cherokee 2008

Viesti Kirjoittaja KJ-02 » 17.03.2016. 21:51

Perään vaihdettiin rattaat ja laakerit. Tuolla tuli hiljaiseksi. Vanhoissa rattaissakaan ei kyllä näkynyt juurikaan kulumaa. Hieman olivat kosketuksissa olleet hampaiden kohdat kiillottuneet.
Remontti tehtiin paikallisessa merkkiliikkeessä. Kustansi n.1900€
Jeep GC 3.0crd -05 Limited

toperi
Viestit: 30
Liittynyt: 24.09.2015. 11:03
Paikkakunta:

Re: Etuperän öljyntilavuus/ELSD-lukot/Jeep Grand Cherokee 2008

Viesti Kirjoittaja toperi » 18.03.2016. 18:55

Kiitos vastauksesta. Mulla auttoi etukardaanin takimmaisen cv nivelen vaihto. Kuten jamant epäilikin=tiesikin, kiitos siitä :)

Kirjoita vastaus