P-asento hukasssa (WJ 3.1TD)

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

P-asento hukasssa (WJ 3.1TD)

Viesti Kirjoittaja Keimo » 12.08.2016. 15:32

Olisikos tälläiseen vikaan korjauskeinoa oireiden perusteella:
Vaihteisto ei mene P-asentoon, vaihteenvalitsin kyllä. Eli kun vaihteenvalitsin on P-asennossa, auto ei starttaa. N-asennossa starttaa. Tämä oirehti ensin muutaman kerran ja välissä toimi normaalisti. Nyt sitten jatkuvasti oire päällä. Ja eilen sitten huomasin, kun olin auton käynnistänyt ja sen jälkeen kepittänyt P-asentoon (ja noussut autosta auton taakse kytkemään peräkärryä), niin pakkivalo palaa ja auto tosiaan pyrkii peruuttamaan eli pakki on silmässä.

Kerran tässä ihan äskettäin taisi tehdä niinkin, että vaihteenvalitsin R-asennossa auto lähtikin eteenpäin. Korjaantui kun käytin vaihteenvalitsimen päästä päähän (eli pakko-ykkönen -- P-asento välillä) pari kertaa.

Onko vaijeri irtoamassa ja kummastakohan päästä se mahtaisi irrota? Vielä en ole ryöminyt auton alle, ajattelin kysyä täältä ensin jos olisi vaikka tuttu vika. Auto siis tämä WJ 3.1TD eli 44RE-laatikolla.

Ja haittaakos, että tuon joutuu nyt jättämään peruustusvaihde silmässä seisomaan? Avaimiahan ei saa virtalukosta ellei vaihteenvalitsin ole P-asennossa... On kyllä tuossa pihassa tasaisellakin nyt käsijarru kytkettynä.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: P-asento hukasssa (WJ 3.1TD)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 12.08.2016. 16:26

Kuulostaa siltä kun olis vaijerin säätö hukassa, se säätyy kuoren kiinnityksestä auton alta, tai sitten se säätö on rikki ja vaijeri säätyy itsekseen, kun välillä on kohdallaan ja seuraavaksi taas väärin... Ei ole yleinen vika... Voi joutua vaihtamaan vaijerin (oliskohan mulla sellaista tai saisko vielä, tutkitaas...)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: P-asento hukasssa (WJ 3.1TD)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 12.08.2016. 16:29

Ei oo uutena, yksi käytetty ehkä löytyy... Uutta saa tilaamalla, maksaa 97.00/kpl...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: P-asento hukasssa (WJ 3.1TD)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 12.08.2016. 16:35

Tein vertailua, -99 on eri kuin -01!! Eli varmistukseksi tarvitsen valmistenumeron että saadaan hinta selville... -99:n maksaa näköjään 71.00/kpl ja -01:sen maksaa johonkin versioon tuon 97.00/kpl...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: P-asento hukasssa (WJ 3.1TD)

Viesti Kirjoittaja Keimo » 22.08.2016. 14:46

Vika oli sitten niinkin yksinkertainen, kuin että vaihdekaapelin pää pääsi irtoamaan korvakkeesta vaihteiston kyljessä. Eli kun vaihdekepistä vetää suuntaan P->R->N->D jne. niin myös kaapeli vetää vipua laatikon kyljessä ja vetää samalla itsensä oikeaan tilaan siihen korvakkeeseen. Ja sitten kun keppiä työntää toiseen suuntaan eli P:lle päin niin kaapeli työntää vipua ja nähtävästi herkimmin tuossa R->P välissä viimeistään lipsahtaa irti korvakkeesta ja koko kaapeli liikkuu ja vipu pysyy paikallaan.

Olisikohan Jeep Ranchilla pyöriessä risut tökkineet tuota vaihdekaapelin päätä (kun onnistu se paksu sähköjohtonippukin irtoamaan).. Joka tapauksessa koitin ruuvarilla vähän sitä lukitusklipsiä autella, että pysyisi kaapelin kuoren pää paikallaan ja ainakin toistaiseksi toiminut ongelmitta.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Kirjoita vastaus