Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
-
nikked
- Viestit: 51
- Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja nikked » 23.03.2017. 21:12
Kirjotetaas tämä tänne kun ei tämäkään oikein "rakennusprojektia" ole.
Eli Rändissä ilmeni nyt tämmöinen homma että vaihtaa kaikki vaihteet läpi myös 4 mutta ei kytke turpiinia ? Vakkari toimii ja mitään muuta en ole huomannut muutosta viime aikaisiin kun että ei piippaa enää 6 kertaa kun lyö auton käymään ?? Mistä kannattaa aloittaa vian paikallistaminen ?
Tässä yksi kuva laatikosta kun kävin kurkkimassa auton alle. Mikäköhän verme tuossa on mihin tuo risa johtoinen liitin menee ? Voiko liittyä tähän turpiinin kytkeytymiseen ?
Kiitoksia jo etukäteen jos vinkkejä annatte

-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 23.03.2017. 21:29
Toi on NSS-kytkin, estää starttaamisen muilla kuin P:llä ja N:llä, samalla hoitaa peruutusvalojen kytkeytymisen R:llä. Ei vaikutusta TCC:hen.... TCC:tä ohjaa ECM/TCM ja TCC solenoidi avaa hydraulipiirin ja lukko kytkeytyy. Pitää katsoa vikakoodit vaihteiston tietokoneesta (TCM) tai koekäyttää solenoidia testerillä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
nikked
- Viestit: 51
- Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja nikked » 24.03.2017. 11:00
Täytyy yrittää tänään perehtyä asiaan enemmän. Ilmeisesti jarrukytkin se mikä on jarrupedaalin päällä voi olla yksi osa tekijä asiaan ?? Voikohan takajarruista löytyä syytä tälle kun tajusin että samana päivänä tässä sun kuskin puolen rumpua jonka jälkeisellä ajolenkillä tämä oire ilmaantui ??
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 24.03.2017. 11:06
Jarruvalokytkimestä pitäisi tulla myös vikakoodi... Tuskin jarrurummun sisältä vikaa tuohon löytyy....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
nikked
- Viestit: 51
- Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja nikked » 25.03.2017. 15:32
Jarrukytkin toimii... kickdown vaijeria säädin ei vaikutusta.. pcm nollaus ei vaikutusta... Mut nyt testasin motarilla ajaessa mittarin näyttäessä 90km/h ihan pikkusen painaa jarrua niin kierrokset hyppäsi 2000rpm 2200rpm eli vaikutti kuin turpiini ois kytkeytyny. Normaalisti kyseisessä vauhdissa ollu 1750-1800rpm. Välillä tuntuu kyllä että ei kiihdy ihan niin hyvin ja että perä laahaa... taidanpa avata vielä takajarrut ja ihmetellä löytyykö syypää sieltä, laahaako jarrut vähäsen ?
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 25.03.2017. 16:08
Tai OD ei kytkeydy, mutta TCC kytkeytyy kolmosella!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
nikked
- Viestit: 51
- Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja nikked » 25.03.2017. 16:22
JAMANT kirjoitti:Tai OD ei kytkeydy, mutta TCC kytkeytyy kolmosella!!
Voihan se noinkin olla, mut kyl olin laskevinani 4 nykyä kun rampilta motarilla meni. Rummut ei ainakaan kuumaksi asti mene et ei jarrut ihan junttura ainakaan oo. Tuntuu vaa et joku ahistaa ku pedaaliakin ehkä joutuu pitää pohjemmassa kuin normaalisti

-
nikked
- Viestit: 51
- Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja nikked » 27.03.2017. 20:25
JAMANT kirjoitti:Tai OD ei kytkeydy, mutta TCC kytkeytyy kolmosella!!
Tänään säätelin takajarruja. Käytännöllisesti katsoen nyt on etujarrut vain käytössä

No kierrokset on vähän alempana mutta turpiini ei tule mukaan leikkiin. Ajellessa koitin myös o/d off nappia ja sitte olikin 90km/h kieroksia semmoset 2500rpm ja kun painoi nappia uudelleen niin nelonen hyppäsi päälle ja kierrokset laski n.2000rpm mutta ei turpiinia...
Sitte löytyikin tämmöinen yksinäisen näköinen johto kuskin jalkatilasta mitä en näin äkkiseltään muista kyllä aikaisemmin siellä olleen esim. kun kaiutin johtoja vetelin viime kesänä. Piuhassa lukee ELECTRIC BRAKE ja näyttäisi olevan irronnut ehkä tuosta jonkun TEESEITSESÄHKÖMIEHEN rosvoliittimestä.
Toivon kipinä heräsi voisiko se syy olla tämä... Täytyy huomenna tuikata johto tuonne rosvoliittimeen tai tehdä kokonaan uusi kytkentä ja katsoa käryääkö koko Rändi vai ???
Tässä kuva tuosta johdosta.

-
nikked
- Viestit: 51
- Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja nikked » 05.04.2017. 16:58
Nyt on vikakoodit katottu ja ei ole vikakoodeja. Ajossa näytti nopeuden oikein ja näytti että ainakin "käsky" turpiinille tulee mutta fyysisesti ei tunnu tapahtuvan mitään... ärsyttävä vaiva...
-
rane58
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja rane58 » 05.04.2017. 20:48
nikked kirjoitti:Nyt on vikakoodit katottu ja ei ole vikakoodeja. Ajossa näytti nopeuden oikein ja näytti että ainakin "käsky" turpiinille tulee mutta fyysisesti ei tunnu tapahtuvan mitään... ärsyttävä vaiva...
Mitä siinä pitäisi tapahtua, pieni nykäys ja vauhti nousee vai vauhti pysyy mutta kierrokset laskee...?
-Taassekyseleetyhmiä.

-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 05.04.2017. 21:04
rane58 kirjoitti:nikked kirjoitti:Nyt on vikakoodit katottu ja ei ole vikakoodeja. Ajossa näytti nopeuden oikein ja näytti että ainakin "käsky" turpiinille tulee mutta fyysisesti ei tunnu tapahtuvan mitään... ärsyttävä vaiva...
Mitä siinä pitäisi tapahtua, pieni nykäys ja vauhti nousee vai vauhti pysyy mutta kierrokset laskee...?
-Taassekyseleetyhmiä.

Muuntimen lukittuessa jengat tipahtaa noin 200rpm verran, ja muuntimen lukon huomaa toki myös kevyessä kiihdytyksessä - auto vetää kuten manuaali, eikä kuminauhamaisesti.
On muuten ihan mahdollista että itse turbiinin lukko on rikki, se on kuluva osa siinä missä kytkinlevy manuaalissa, tai automaatin kitkapakat tai pannat.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
nikked
- Viestit: 51
- Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja nikked » 05.04.2017. 21:53
Timo L kirjoitti:rane58 kirjoitti:nikked kirjoitti:Nyt on vikakoodit katottu ja ei ole vikakoodeja. Ajossa näytti nopeuden oikein ja näytti että ainakin "käsky" turpiinille tulee mutta fyysisesti ei tunnu tapahtuvan mitään... ärsyttävä vaiva...
Mitä siinä pitäisi tapahtua, pieni nykäys ja vauhti nousee vai vauhti pysyy mutta kierrokset laskee...?
-Taassekyseleetyhmiä.

Muuntimen lukittuessa jengat tipahtaa noin 200rpm verran, ja muuntimen lukon huomaa toki myös kevyessä kiihdytyksessä - auto vetää kuten manuaali, eikä kuminauhamaisesti.
On muuten ihan mahdollista että itse turbiinin lukko on rikki, se on kuluva osa siinä missä kytkinlevy manuaalissa, tai automaatin kitkapakat tai pannat.
Näinhän se on, kaikki käytössä kuluu. Rändi tuntuu kyl vähä puuromaiselt täl hetkel.. oli kyl tän päivän ajelun jälkeen aika lämpöisen oloiset jarrut ? Täytynee noi etujarrut putsailla suolapaskakylpyjen takia vielä. Sit meinasin vaihtaa laatikon öölit samoin kuin jakolaatikon omat ja ehkä etuperän. Samalla ehkä vilkasta pääseekö toho turpiinin solenoidiin käsiksi vain ottamalla öljy pohjan vaihteistosta auki ??? Mitäs öljyä kannattaa tunkasta vaihteistoon ja mitä jakolaatikkoon ? Vai meneekö samalla ?
-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 06.04.2017. 11:26
Onhan se solenoidipaketti venttiilipöydässä, mutta vaihtamista varten melkein täytyy irrottaa. En tosin ole varma miten iso ero on 46RH:n ja 42/44/46RE:n välissä. Noi hydrauliohjatut voi olla vähän erilaiset, en ole ikinä edes räjäytyskuvia katsonut.
Laatikkoon ATF+4. Jakikseen voi hyvin laittaa samat, mutta halutessaan voi laittaa mitä ATF:ää haluaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
nikked
- Viestit: 51
- Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
- Paikkakunta: Kotka
Viesti
Kirjoittaja nikked » 11.04.2017. 7:10
Timo L kirjoitti:Onhan se solenoidipaketti venttiilipöydässä, mutta vaihtamista varten melkein täytyy irrottaa. En tosin ole varma miten iso ero on 46RH:n ja 42/44/46RE:n välissä. Noi hydrauliohjatut voi olla vähän erilaiset, en ole ikinä edes räjäytyskuvia katsonut.
Laatikkoon ATF+4. Jakikseen voi hyvin laittaa samat, mutta halutessaan voi laittaa mitä ATF:ää haluaa.
Täytyy katsoa kun avaa öljypohjan miltä vaikuttanee tuo solenoidi... Pystyyköhän kotikonstein mitata mitään arvoja tuosta solenoidista ? Eilen vaihdoin jakolaatikon öljyt ja hyvän näköstä tavaraa tuli mutta ehkä vähän vähänlaisesti sitä oli ? Mites tuo vaihteisto, kannattaako suosiolla ostaa uusi tiiviste öljypohjaan vai voiko "pommittaa" silkkarilla kiinni ?? Nyt on auto pukkien päällä niin vaikutti kaikki pyörivän ihan ok eli ei jarrut ainakaan tällä hetkellä juntturassa. Mites nuo muut pyörät pitäisi pyöriä kun yhdelle renkaalle antaa vauhtia ?