Kj:n oma elämä maantiellä...

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
rmake
Viestit: 52
Liittynyt: 11.01.2015. 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Kj:n oma elämä maantiellä...

Viesti Kirjoittaja rmake » 29.03.2017. 23:08

2003 kj, omat polut maantiellä. Tasakaasulla menee ihan ok, kaasu löysättäessä lähtee viemään oikealle, tasakaasulta "reilu" kiihdytys vie vasemmalle.
Eilen vaihdettu takapään kolmiotuen puslat ja pallonivel. Ei vaikutusta, yksi pusla oli vähän huonona. Katsastusmies ei löydä väljää mistään vaikka pyysin että vemputa kunnolla, tuon yhden puslan huomasi, mutta ei ollut vaikutusta uudella.
Pyörät on suunnattu, 2" korotusjouset, mutta venkoili saman lailla ennen jousien asennusta.
Tekee voimakkaammin takavedolla kuin nelikkona, eli viittaisi takapään ongelmaan, mutta eihän siellä ole kuin ne ala pitkittäistukivarret, joissa ei näyttänyt väljää olevan. Katsoin vieressä kun katsuri vemputti autoa.
Onko Kj:n ominaisuus vai vikaa nyt jossain oikeasti?

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kj:n oma elämä maantiellä...

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.03.2017. 23:33

Oman kokemukseni mukaan tuollaiset veto-päälle/ veto-pois venkoilut on hyvin usein nimenomaan tukivarren puslien aikaansaannosta. Kannattaa tarkistaa ihan kunnolla ne alatukivarsienkin puslat, jos ei muuta niin vaikka kokonaan irti yksi kerrallaan.

En tiedä onko KJ:ssa risukeulana jotain muita tyypillisiä vikoja mikä tuollaisen vetelyn aiheuttaisi (etupään osalta), mutta jäykkäakselisissa tukivarsien puslien huono kunto tekee juuri tuollaista.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Dormie
Viestit: 74
Liittynyt: 23.03.2015. 21:24
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kj:n oma elämä maantiellä...

Viesti Kirjoittaja Dormie » 30.03.2017. 11:19

Voi johtua myös viallisista renkaista. Mulla oli, ei tosin Jeepissä, nimeltä mainitsemattomat ranskalaisen ison valmistajan renkaat, jotka käyttäytyi juuri noin. Renkaiden takuuvaihdon jälkeen auto käyttäytyi taas normaalisti.
Ex. Cherokee KJ Sport -04 3.7 V6
Ex. Cherokee KJ Renegade -04 3.7 V6
Ex. Grand Cherokee WJ/WG Limited -99 4.7 V8 eFlexfuel

rmake
Viestit: 52
Liittynyt: 11.01.2015. 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kj:n oma elämä maantiellä...

Viesti Kirjoittaja rmake » 30.03.2017. 12:26

Kiitos vastauksista. Tilasin uudet takatukivarret, jospa sillä korjaantuisi. Ei kai siinä hirveästi vaihtoehtoja ole kun ero taka/nelivedolla vielä aika selvä.
Renkaat ei vaikuta kun kesä ja talvirenkailla samanlainen.

rmake
Viestit: 52
Liittynyt: 11.01.2015. 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kj:n oma elämä maantiellä...

Viesti Kirjoittaja rmake » 06.04.2017. 21:16

No niin, johan alkoi hoppa pysymään tiellä. Uudet takatukivarret ja puslat ja pallonivel kolmiotukeen. Tosiaan sillä kolmiotuen osien uusimisella ei ollut vaikutusta, mutta oliha sielläkin jo pientä väljää niin onpahan nekin uudet.
Samoin lämpöisin eteen uudet vakaajan koiranluut ja tangon kumit, niin loppui inhottava kolina. Ynnä uudet jarrulevyt ja palat sekä ilmanputsari ja uusi asentotunnistin nokka-akselille.
Tämähän alkaa melkein tuntua ajettavalta autolta jo kohta... :mrgreen: :mrgreen:
VIelä kun sais tuon moottorin karmean korinan pienemmäksi kiihdytyksissä ja muutaman hepan lisää tehoa..
Onko kukaan koittanut lisä äänieristää tulipeltiä ja nokkapeltiä, saisiko yhtään vaimennettua tuon venemoottorin mölinää?
Ai niin, jos jotain hyvää, niin sitten huonoakin. Siinä tukivartta vaihtaessa ihmettelin että mites tuo iskari on vähän kostea, no oli ruostunut puhki...
Kellään kokemuksia miten Ranchon "LIMITED LIFETIME WARRANTY" toimii? Voi olla turhaa laitella amerikan pojille viestiä, mutta kokeilla täytyy kuitenkin. Katsotaan mitä vastausta tulee...

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kj:n oma elämä maantiellä...

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.04.2017. 20:22

rmake kirjoitti:No niin, johan alkoi hoppa pysymään tiellä. Uudet takatukivarret ja puslat ja pallonivel kolmiotukeen. Tosiaan sillä kolmiotuen osien uusimisella ei ollut vaikutusta, mutta oliha sielläkin jo pientä väljää niin onpahan nekin uudet.
Tukivarisen puslat on jostain syystä totaalisen aliarvostettu asia kun ihmetellään huonoa ajettavuutta. Etenkin jäykkäakselisessa autossa tukivarsien ja panhadi(e)n puslien hyvä kunto on ehdottoman tärkeää, jos meinaa että auto kulkee nätisti ja suoraan. Jos akseli pääsee kiertymään suuntaan tai toiseen niin se aiheuttaa todella helposti kiemurtelua ja venkoilua.

Hyvä että tuli kuntoon :)
VIelä kun sais tuon moottorin karmean korinan pienemmäksi kiihdytyksissä ja muutaman hepan lisää tehoa..
Onko kukaan koittanut lisä äänieristää tulipeltiä ja nokkapeltiä, saisiko yhtään vaimennettua tuon venemoottorin mölinää?
Tehoista en tiedä, mutta äänieristyksen saa kuntoon kun laittaa esim. STP:n tai Dynamatin itseliimautuvaa mattoa mahdollisimman laajalti tulipeltiin, lattiaan, ja koteloiden päälle. Hyvin oleellista on myös ovien ja turhien reikien peittäminen. Itselle tein ZJ- Jeeppiin kokolailla totaalisen eristyksen, ja lopputulos oli se että auto on nyt 110-120km/h vauhdissa sellainen kuin ennen 80-90km/h nopeudessa.

Tulipellin äänieristys on melkoisen persereikäinen homma, koska siinä joutuu irrottamaan kojelaudan. Mulla se tuli helpoksi valinnaksi, koska piti viime kesänä jokatapauksessa irrottaa lämppärin- ja ilmastoinnin kennojen vaihdon takia. Toki jos ovet ja lattiat yms. haluaa, niin penkit, ovipahvit, lattiamaton yms. joutuu irrottamaan. Parin päivän homma helposti.


Kuva

Kuva

Kuva



Kellään kokemuksia miten Ranchon "LIMITED LIFETIME WARRANTY" toimii? Voi olla turhaa laitella amerikan pojille viestiä, mutta kokeilla täytyy kuitenkin. Katsotaan mitä vastausta tulee...
Ei ole kokemusta Ranchosta. Ainakaan AlloyUSA ei korvannut takuuna tuotetta (vetari) joka hajosi hävyttömän helposti. Osa jenkkipuljuista korvaa todella hyvin periaatteella "No questions asked", toisilla taas on "LIFETIME WARRANTY", mutta ei sitten korvata yhtään mitään..
Kannattaa kokeilla, mutta en laittaisi rahojani kiinni korvauksen/ korvaavan tuotteen saamisen puolesta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

rmake
Viestit: 52
Liittynyt: 11.01.2015. 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kj:n oma elämä maantiellä...

Viesti Kirjoittaja rmake » 10.04.2017. 22:03

Huh, aikamoisen homman olet tuossa eristämisessä tehnyt, mutta varmaan hyvä myös tuli. Hienoa kun olet myös kuvannut mitä olet tehnyt!
Sitä vähän arvelin että ei siihen oikotietä ole, ehkä on vaan kuunneltava korinaa sen aikaa mitä auto on. Turha oikeastaan jotain pientä ja helppoa kohtaa alkaa eristämään, vaikutus lienee minimaalinen. Tarkoitus ei kuitenkaan ole tällä loppuikää ajella, niin tuollaisiin isoihin operaatioihin ei ole innostusta lähteä.

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Kj:n oma elämä maantiellä...

Viesti Kirjoittaja Jorma » 11.04.2017. 8:05

Tekniikan maailma on tehnyt testin jossa vanhaan autoon liimattiin äänieristeet ympäriinsä ja ero arvioitiin sekä korvakuulolta että mittauksilla. Eivät olleet kovin tyytyväisiä saatuun hyötyyn suhteessa käytettyyn työmäärään. Siitä on muutama vuosi aikaa, en nyt yhtäkkiä löytänyt mikä numero ja vuosi.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kj:n oma elämä maantiellä...

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.04.2017. 9:02

Jorma kirjoitti:Tekniikan maailma on tehnyt testin jossa vanhaan autoon liimattiin äänieristeet ympäriinsä ja ero arvioitiin sekä korvakuulolta että mittauksilla. Eivät olleet kovin tyytyväisiä saatuun hyötyyn suhteessa käytettyyn työmäärään. Siitä on muutama vuosi aikaa, en nyt yhtäkkiä löytänyt mikä numero ja vuosi.
Kaikki on suhteellista, mutta ainakin tässä omassa autossa ero on aivan selkeä. Vaimokin totesi kun hyppäsi autoon ekan kerran eristyksen jälkeen että onpas täällä hiljaista :D
Tuo butyylikumi ja vastaavat on muutenkin vain lähinnä resonanssien poistoon, varsinaiseen hiljentämiseen käytetään raskamattoa yms. muita keinoja. Eli tuolla peitetään kaikki isot "ehjät" peltipinnat kuten tulipelti, ovet sisältä, lattia, katto, takakontin pohja, kylkipellit takana, jne. - ja lisäksi peitetään kaikki turhat reiät. Raskamatolla varsinainen vaimennus.
ZJ:ssä on jo valmiiksi ollut bitumit lattiassa aika hyvin, mutta ne on vuosien saatossa kovettuneet. Ne vaihtamalla uuteen (esim. tuo STP tai Dynamat) vaimentaa resonanssit hyvin. Lattiassa on jo varsin paksu vaahtomuovi + painavahko matto, ovissa on paksuhkosta kumimaisesta matosta ovipahvien ja pellin välissä tavaraa, ja tulipellissä on vaahtomuovi + raskaskumimatto. Eli jo noilla resonanssien poistolla ja reikien peittämisellä saa aika paljon aikaan. Joissain autoissa lähtötilanne ei ole ihan niin hyvä, jolloin pelkkien resonanssien poistolla ei vielä ihmeitä tehdä.

..eikä sen puoleen, TM:n jutut on välillä muutenkin niin outoja tulosten kannalta että sitä ei oikein voi eikä kannata pitää ainoana tietolähteenä :lol:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus