Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Uutena foorumilaisena ja tuoreena WJ:n omistajana täytyy esittää pari kysymystä:
1. Miten käyttäytyy kunnossa oleva Quadra-Drive- neliveto, kun autolla tehdään tiukka käännös? Omassa autossa varsinkin etuperästä kuuluu "murtavaa" ääntä, kun tekee tiukemman käännöksen esimerkiksi parkkiruutuun. Ääni kuulostaa samalta kulku- tai kääntösuunnasta riippumatta, sekä 4HI:lla että 4LO:lla. Suoraan ajaessa voimansiirrosta ei ylimääräistä ääntä kuulu missään nopeuksissa.
2. Saako WJ:n automaattivaihteistolla moottorijarrutella pakkovaihteiden avulla?
1. Miten käyttäytyy kunnossa oleva Quadra-Drive- neliveto, kun autolla tehdään tiukka käännös? Omassa autossa varsinkin etuperästä kuuluu "murtavaa" ääntä, kun tekee tiukemman käännöksen esimerkiksi parkkiruutuun. Ääni kuulostaa samalta kulku- tai kääntösuunnasta riippumatta, sekä 4HI:lla että 4LO:lla. Suoraan ajaessa voimansiirrosta ei ylimääräistä ääntä kuulu missään nopeuksissa.
2. Saako WJ:n automaattivaihteistolla moottorijarrutella pakkovaihteiden avulla?
Jeep Grand Cherokee WJ Quadra-Drive 2.7CRD
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Ei pitäisi kuulua kummempia rutinoita.
Miksi ei saisi moottorijarruttaa? Onko muka niin surkeita automaatteja olemassa millä niin ei saisi tehdä
Miksi ei saisi moottorijarruttaa? Onko muka niin surkeita automaatteja olemassa millä niin ei saisi tehdä

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Eipä ole ikinä ollut tilannetta että automaatilla moottorijarruttaisin heittämällä pienemmälle, manuaalilla kyllä tullessa liikennevaloihin kun oletaisin sen vaihtuvan kohdallani vihreäksi ja olisi valmiina sopiva pienempi vaihde päällä kiihdytykseen....
-Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...?

-Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...?

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Koitahan ajaa pitkässä jyrkässä mäessä, niin huomaat kyllä. Vähintään yhtä pahasti automaatilla jarrut rasittuu, jos ei heitä pienemmälle. Vähempi ehkä valoihin hidastaessa tulee tehtyä, mutta kohtuu usein kuitenkin.rane58 kirjoitti:Eipä ole ikinä ollut tilannetta että automaatilla moottorijarruttaisin heittämällä pienemmälle, manuaalilla kyllä tullessa liikennevaloihin kun oletaisin sen vaihtuvan kohdallani vihreäksi ja olisi valmiina sopiva pienempi vaihde päällä kiihdytykseen....![]()
-Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...?
Esim. Norjassa käytin moottorijarrutusta koko ajan isoissa mäissä, hulluahan siellä on jarrun päällä seistä


Myös metsässä ainakin itse käytän pikkuvaihdetta koko ajan alamäissä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
OK, täytynee ensalkuun pistää peräöljyt vaihtoon. Oli paikallisella, valtuutetulla Jeep- jälleenmyyjällä vaihtunut käytettävä öljy Moparista Petronasiin, ilmeisesti Moparin öljyjen saatavuusongelmien takia. Saapi nähdä, millaista on tuo Petronasin ölppä, hintatasoltaan liki samaa sarjaa Moparin kanssa. Viikonlopulle menee, ennen kuin pääsee öljyt vaihtamaan, täytyy sen jälkeen raportoida uudelleen murto-oireiden kehittymisestä.Timo L kirjoitti:Ei pitäisi kuulua kummempia rutinoita.
Itse käytän pakkovaihteita lähinnä liikenteen sulavoittamiseksi, esimerkiksi kameratolppaan himmatessa on mielestäni parempi suorittaa vauhdin vähäinen pudotus "siististi" moottorijarrun avulla jarruvalojen räpsyttelyn sijaan. Toki riippuu tilanteesta; ruuhkissa on ihan kiva, että takanatulija tietää että edellämenijän vauhti tippuu yhtäkkiä, jolloin jarruvaloja on syytäkin väläyttää.rane58 kirjoitti:Eipä ole ikinä ollut tilannetta että automaatilla moottorijarruttaisin heittämällä pienemmälle - - Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...?
Toinen merkittävä seikka pakkovaihteilla moottorijarruttamisessa on toki jarrujen säästely jarrutustehokkuudesta tinkimättä, kun jarrun painalluksen yhteydessä pökkää samalla pienempää pesään.
Jeep Grand Cherokee WJ Quadra-Drive 2.7CRD
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Ei Moparin öljyjen saatavuudessa ole ongelmaa, mulla on yleisimmät hyllyssä.....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Miksi kameratolpalle pitää himmata? Jos ajat siihen rajoituksenmukaista nopeutta tai 3-6km/h yli niin eipä tule sakkoa vaikka sitten välähtäisikin. Idioottimaisinta liikenteessä on ylinopeus tolppien välillä ja sit himmataan 5-10km/h alle rajoituksen tolppien kohdalle. Se siitä sujuvuudesta..Moukari kirjoitti:Itse käytän pakkovaihteita lähinnä liikenteen sulavoittamiseksi, esimerkiksi kameratolppaan himmatessa on mielestäni parempi suorittaa vauhdin vähäinen pudotus "siististi" moottorijarrun avulla jarruvalojen räpsyttelyn sijaan.


'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
[OT] Eihän sielä letkassa tarvitse ensimmäisenä olla joutuakseen tilanteeseen, jossa on pakko jarruttaa kameratolpalle alle nopeusrajoituksen . Näin ainakin Pohjanmaalla.Timo L kirjoitti:Miksi kameratolpalle pitää himmata? Jos ajat siihen rajoituksenmukaista nopeutta tai 3-6km/h yli niin eipä tule sakkoa vaikka sitten välähtäisikin. Idioottimaisinta liikenteessä on ylinopeus tolppien välillä ja sit himmataan 5-10km/h alle rajoituksen tolppien kohdalle. Se siitä sujuvuudesta..Moukari kirjoitti:Itse käytän pakkovaihteita lähinnä liikenteen sulavoittamiseksi, esimerkiksi kameratolppaan himmatessa on mielestäni parempi suorittaa vauhdin vähäinen pudotus "siististi" moottorijarrun avulla jarruvalojen räpsyttelyn sijaan.![]()

Jeep Grand Cherokee WJ Quadra-Drive 2.7CRD
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Juu ei.. Kehä 1:llä ajaessa sen huomaa päivittäin, kun ei siinä oikein päiväsaikaan niin pitkää väliä voi pitää etteikö joku pönttö jarruta pöntön kohdalla siitä ~15km/h yli nopeusrajoituksen ~5-10km/h alle rajoituksen, ja sitten taas kaasua. Sitä näkee ihan liikaa 

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Onhan se tuolla vuoristoissa ja metsissä rymytessä käypänen valinta, ajattelin vaan pienessä mielessäni näitä pks. kehä- ja muita tasaisia teitä.....Timo L kirjoitti:Koitahan ajaa pitkässä jyrkässä mäessä, niin huomaat kyllä. Vähintään yhtä pahasti automaatilla jarrut rasittuu, jos ei heitä pienemmälle. Vähempi ehkä valoihin hidastaessa tulee tehtyä, mutta kohtuu usein kuitenkin.rane58 kirjoitti:Eipä ole ikinä ollut tilannetta että automaatilla moottorijarruttaisin heittämällä pienemmälle, manuaalilla kyllä tullessa liikennevaloihin kun oletaisin sen vaihtuvan kohdallani vihreäksi ja olisi valmiina sopiva pienempi vaihde päällä kiihdytykseen....![]()
-Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...?
Esim. Norjassa käytin moottorijarrutusta koko ajan isoissa mäissä, hulluahan siellä on jarrun päällä seistäJenkeissä isoissa mäissä kun lasketteli kolmesta kilsasta alas olisi varmaan Subarun jarrut hyytyneet jo ennen puoltaväliä
Myös metsässä ainakin itse käytän pikkuvaihdetta koko ajan alamäissä.

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Päivitystä tilanteeseen.
Peräöljyt vaihdettu (Castrol Syntrax Longlife 75W-140 + Moparin lisäaine) ja murtaminen 4HI:lla katosi tyystin. Pikkupuolella kuitenkin vielä murtaa kahdeksikkoa ajaessa, lieköhän vika vai ominaisuus? Nimimerkki "Ei niin perillä Quadra Driven toiminnasta".
Peräöljyt vaihdettu (Castrol Syntrax Longlife 75W-140 + Moparin lisäaine) ja murtaminen 4HI:lla katosi tyystin. Pikkupuolella kuitenkin vielä murtaa kahdeksikkoa ajaessa, lieköhän vika vai ominaisuus? Nimimerkki "Ei niin perillä Quadra Driven toiminnasta".
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Murtaa se pikkupuolella, koska jakis on yhtäpuuta (ohittaa progressiivisen kytkimen ja panee "keskitasauspyörästön" lukkoon)...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1