ZJ:n takaperä ujeltaa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
Machist
Viestit: 383
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 28.12.2015. 21:43

JAMANT kirjoitti:
Machist kirjoitti:Nyppäsin sen runkoon menevän letkun irti ja puhalsin.. menee sinne ilmaa ja kohta tulee paineella öljynmakuista/hajuista ilmaa pihalle.
Mutta meinaatko että siitä akselin päällä olevasta mötikästä akseliin menevä yhde olisi tukossa? Kuinkas sen tarkastan? meneekö purkuhommiksi?
On se auki, jos menee ilmaa ja tulee peräöljynhajuista. En kyllä ymmärtänyt tuosta mötikästä mitään, mistä mötikästä?
Eli se mötikkä mistä se perän huohotus lähtee.. Näytti jarrutehostimelta?
Oli vähän pimeää ja ahdasta tuossa pihalla, niin ei oikein nähnyt kunnolla :D

Onkohan tuo kumitulppa kovettunut? pakkasella vuotaa näköjään enemmän. aikaisemmin pysynyt kuivana.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4817
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.12.2015. 21:54

Machist kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
Machist kirjoitti:Nyppäsin sen runkoon menevän letkun irti ja puhalsin.. menee sinne ilmaa ja kohta tulee paineella öljynmakuista/hajuista ilmaa pihalle.
Mutta meinaatko että siitä akselin päällä olevasta mötikästä akseliin menevä yhde olisi tukossa? Kuinkas sen tarkastan? meneekö purkuhommiksi?
On se auki, jos menee ilmaa ja tulee peräöljynhajuista. En kyllä ymmärtänyt tuosta mötikästä mitään, mistä mötikästä?
Eli se mötikkä mistä se perän huohotus lähtee.. Näytti jarrutehostimelta?
Oli vähän pimeää ja ahdasta tuossa pihalla, niin ei oikein nähnyt kunnolla :D

Onkohan tuo kumitulppa kovettunut? pakkasella vuotaa näköjään enemmän. aikaisemmin pysynyt kuivana.
Siis tarkoitat varmaan takajarruletkun sitä mötikkää. Ei se sekaannu huohotukseen mitenkään, se on vain kiinni akseliputkessa sillä huohotinyhteellä!!
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 383
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 01.01.2016. 21:25

Ok.. tämä hyvä tietää.

Mitäs tuolle vuodolle nyt tekee? puhdistus ja liiman kanssa tulppa kiinni? vai uutta tulppaa tilalle?
Eikös se öljypinnan tason pitäisi olla tuon reiän alareunassa?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4817
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.01.2016. 22:29

Machist kirjoitti:Ok.. tämä hyvä tietää.

Mitäs tuolle vuodolle nyt tekee? puhdistus ja liiman kanssa tulppa kiinni? vai uutta tulppaa tilalle?
Eikös se öljypinnan tason pitäisi olla tuon reiän alareunassa?
Ei se vuoda, se hikoilee, jos ei tartte lisätä, niin anna hikoilla. Voit kokeilla uudella tulpalla, mutta hikoilee todennäköisesti sekin... Öljyä laitat, niin että valuu ulos, sitten on hyvä...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1148
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 02.01.2016. 8:26

Machist kirjoitti:Ok.. tämä hyvä tietää.

Mitäs tuolle vuodolle nyt tekee? puhdistus ja liiman kanssa tulppa kiinni? vai uutta tulppaa tilalle?
Eikös se öljypinnan tason pitäisi olla tuon reiän alareunassa?
Käytä huohotinletku irti siitä jakoblokista, kuten Jamant jo aiemmin totesi. Pitäisi mennä helposti ilma läpi kun puhallat akselinpuoleisesta päästä. Samalla voit vaikka ruuvarilla tjsp. tökätä huohottimen/ jakoblokin putkesta läpi, ettei se ole tukossa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 383
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 02.01.2016. 22:02

kyllä sinne ilmaa menee kun korinpuolen nypin irti ja puhalsin. Maistui öljy sen jälkeen suussa :mrgreen:
Täytyy tarkistaa öljytaso kun montulle saan auton.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 383
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 07.01.2016. 20:00

-30 pakkasta ja eipä kuulunu mitän ylimääräistä ääntä matka-ajossa?
Oli ku eri autolla olisi ajanut.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 383
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 16.01.2016. 22:02

Nyt kun panhardit on vaihdettu ja ei pitäs olla välystä!!
Pelkääjän puoleisesta takarenkaasta kuuluu kolina kun ottaa vetokoukusta kiinni ja nykii kunnolla?
Eli siellä on nyt välystä vähän liikaa?? Ilmeisesti se ei ole pyörän laakeri kuitenkaan vaan jossain muualla on väljää?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1148
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 17.01.2016. 0:36

Ymmärtäisin tästä että sivusuunnassa heilutellen?

Takaperä voi pitää pientä kolkatusta, ei c-clippiperä ikinä ole sivusuunnassa täysin välyksetön - ei edes uusilla osilla kasattu. Jos epäilet liiallista kulumaa, niin tunkkaat perän ilmaan ja kokeilet paljonko on pyörästä suoraan sisään-ulos liikuttaen välystä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 383
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 18.12.2016. 8:29

Nyt kai tämä pitäs alkaa hoitamaan.
Ääni on vain pikkuhiljaa koventunut matka-ajossa, joten sitä pinioinin laakeria kai pitäs alkaa vaihdattamaan.
Nyt kuuluu jo musiikinkin yli kun ajelee.

Kyllä se on melko selkeä:
- yli 80km/h -> alkaa jollotus kuulua
- vaimenee kun kaasun löysää / kun vedättää niin voimistuu
- Pakkasella ei kuulu ollenkaan tai on niin vaimea että ei häiritse (-15)

Itsellä ei kyllä aika/taidot ja tilat oikein riitä tuohon rojektiin.

- Mitä kaikkea tuonne on nyt vaihdettava? Osat täytyy melkein tilata etukäteen (laakeri, stefat, öljyt + lisäaine?)
- Paljonko on arvioitu tuntimäärä vaihtotyölle? osaisi vähän laskea korjaamokuluja :cry:
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1148
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 18.12.2016. 11:28

Jos pinionin laakeri todella on rikki eikä poskilaakerit, niin siinä puretaan koko akseli atomeiksi, ja kasataan uudestaan uusilla laakereilla, krymppirenkaalla ja pinionin stefalla; tarvittaessa uusilla shimmeillä jotta pinionin syvyys on oikea. Siinä samaan konkurssiin menee jo sitten melkeinpä poskilaakerit & pyöränlaakerit (jollei pyöränlaakereita ole lähiaikoina vaihdettu).
Yleensä vanhalla välityksellä menee uusilla laakereilla samoilla shimmeillä kuin vanhoilla laakerilla, mutta ei aina.
ZJ:n taka-akseleissa poskilaakereiden shimmit tulee laakerikoolin ja perän väliin, eli ei tarvitse asennuslaakereita = helpompaa ja halvempaa shimmata.

Ammattilainen tekee perän shimmauksen parhaimmillaan muutamassa tunnissa (riippuen osuuko pinionin syvyydet yms. kerrasta kohdalleen) - pahimmillaan siinä menee koko päivä. Eli ihan halpaa se ei ole.


Jos omaan autoon tekisin/ teettäisin, niin ostaisin koko asennussarjan missä tulee uudet pinionin laakerit, uudet poskilaakerit, uudet pinionin ja poskilaakereiden shimmit, pari krymppirengasta, väriaine, sekä pinionin stefa. Saa kerralla kaikki kuntoon.
Jos välttämättä haluat vaihtaa vain pinionin laakerit, niin vähintään tarvitsee silti pinionin laakerit, pinionin shimmit, krymppirenkaan (varmuuden vuoksi kaksi, jos sattuu menemään karvan verran liian tiukkaan), pinionin stefan ja väriaineen. Säästät siinä ehkä max. satasen, ja huonolla tuurilla poskilaakereiden laakerit on kohta entiset, ja homma tehdään puoliksi uudestaan..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 383
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 18.12.2016. 22:12

Täytyypä soitella huomenna paikallisille korjaajille ja kysellä vähän hinta-arviota.
Ei kyllä kuulosta halvalta, mutta ei se halpa ole jos porsii sen laakerin ja menee koko perä vaihtoon :roll:
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Jonah
Viestit: 13
Liittynyt: 18.06.2016. 0:09
Paikkakunta: Kotka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Jonah » 13.10.2018. 14:01

Jossain tästä varmaan olikin jo puhetta, mutta en ehkä osannut etsiä oikeasta paikasta vastausta. Eli,

mikä mättää kun jonkinlainen ujellus kuuluu kun kaasun höllää, mutta kun painaa taas niin ääni vaimenee?

auto ZJ 96

Avatar
Machist
Viestit: 383
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 21.10.2018. 19:43

Jonah kirjoitti:
13.10.2018. 14:01
Jossain tästä varmaan olikin jo puhetta, mutta en ehkä osannut etsiä oikeasta paikasta vastausta. Eli,

mikä mättää kun jonkinlainen ujellus kuuluu kun kaasun höllää, mutta kun painaa taas niin ääni vaimenee?

auto ZJ 96

Eiköhän se hammaskosketuksesta/kuluneisuudesta johdu.
Itse uusin kaikki laakerit ja shimmasin värin kanssa hammaskosketuksen.
Kyllä se edelleenkin hieman ujeltaa ja epäilen että välitys on vaan sen verran kulunut..
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 383
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 29.10.2018. 20:32

Vaihdoin talvirenkaat alle ja täytyy sanoa että ei se perä paljoa metelöi sittenkään! Ainakin jos vertaa aikaisempaan.
Kyllä se pientä "huminaa" antaa kun veto on päällä ja kun kaasun löysää niin se loppuu. On niin pientä, että täytyy oikeasti kuuntelemalla kuunnella että älyää. Ennen se kuului radionkin yli :mrgreen:

Mudterrainit näköjään pitää hemmetinmoista meteliä kun alkavat kulua.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Kirjoita vastaus