44re laatikon ohjaus?

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
rane58
Viestit: 1026
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja rane58 » 03.12.2018. 0:24

Eikö Suomesta saa....? :|
-Olisi takuut ja vaihdot yms. helpommat... :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66

Avatar
Timo L
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 03.12.2018. 11:35

ZJeep kirjoitti:
02.12.2018. 21:51
Kirjauduin FRP:n nettikauppaan mutta eivät lähetä tuotteita kuin Kanadaan ja Meksikoon omansa lisäksi.
Pitääköhän lähestyä s-postilla onko niillä halua lähettämään tähän suuntaan?
Lähettää kyllä, viestiä vaan.
rane58 kirjoitti:
03.12.2018. 0:24
Eikö Suomesta saa....? :|
-Olisi takuut ja vaihdot yms. helpommat... :wink:
Kaikkea ei ihan oikeasti kannata aina ostaa Suomesta :wink:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
ZJeep
Viestit: 29
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Lojo

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 12.12.2018. 22:08

Nonni, laitoin eilen postia sct vekottimesta e85 säädöillä Ryanille. Katotaan lähettääkö tänne perähikiälle.
Joo, ei taida edes saada Suomesta muuta kuin Summit tilaus us-partsin tai vastaavaan kautta. Silloin tulee pelkkä tyhjä purkki ilman säätöjä.
Tuossa kun tutkin tota sct purkkia niin siinä ei ole sisään rakennettua dataloggausta muuten kuin yhdistettynä läppäriin.
Plussaa löyty sen sen verran että tuohon saa oman säätöohjelman maksamalla lisenssin(#4332DCX n.350$), toimii kerralla vain yhteen autoon.
Sen jälkeen pystyis täälläkin dynossa säätämään :D

Avatar
Timo L
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 14.12.2018. 11:00

Dataloggaus tapahtuu laajakaistalambdan + johtosarjan avulla.

Mulla on tallissa sellainen satsi, ja jos itse päädyn Syked:iin SCT:n sijasta, niin mun satsi on ylimääräinen. Katsotaan lähiaikoina. Dataloggaus on custom- softalle ehdoton, ja jos tulee e85 muutos niin aikalailla pakko olla.
Itselläkin on pähkäilyä e85:sta, mutta en totta puhuen tiedä miten hyvin näiden JTEC- purkki osaa ja pystyy nuskimaan seoksia ja käyntiä jos ajaakin e85:n sijaan 95:llä tai 98:lla.. kun JTEC- softa kuitenkin kirjoitetaan/ optimoidaan joko 95:lle, 98:lle tai e85:lle. Flexfuel- autoissa on anturi joka nuuskii viinan määrää, ja se taas vaikuttaa polttoainekarttoihin.

Ja tosiaan sekä SCT:hen että Syked:iin saa softapaketin jolla pystyy ohjemoimaan myös itse.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
ZJeep
Viestit: 29
Liittynyt: 16.02.2018. 23:45
Paikkakunta: Lojo

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 14.12.2018. 20:43

Juu tuon dataloggauksen ajettelin eka tapahtuvan laajakaista piuhalla yhdistettynä sct mokkulaan mutta tosiaan tarvii lisäksi vielä läppärin kyytiin.
Kysyin Ryanilta onko e85 softa valmis säätö mutta tarvi täytyy tehdä kuulemma tehdä custom säädöt erikseen. Ei siis saa samaan "tilaukseen".
Ymmärsin jostakin että sct:hen saa jopa 10 eri karttaa. Eikös silloin voi olla omat säädöt e85,e95 ja e98 bensoille.
Ei ihan flexfuel mutta jos tankilla vaihtaa eri polttonesteeseen (tyhjähköllä tankilla) niin lataa sille vadittavan kartan samalla?
Silleen oon tehnyt ainakin tolla harraste turbo kinnerillä.
Yks mitä kysyin Ryanilta on kun toi e85 vaihtelee täällä talvi 70% kesän 85% niin osaako ecu kompensoida tuota eroa tarvittaessa. Katsotaan mitä vastaa :mrgreen:
Oma Jeeppi on kulkenut jo yli 20tkm ja 2 vuotta 50/50 seoksella e95/e85. On myös vedetty 2,5t painaavaa venekärryä n.1500km.
Tuntuu jopa hitusen rivakammalta tai sitten johtuu kohonneista pakoäänistä verrattuna e95:seen :lol:

Desert_Runner
Viestit: 68
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 16.12.2018. 20:43

Jos lootahommat kiinnostaa enemmänkin niin kirjoita guugleen Torqueflite. Vanhempien jeeppien lootat perustuu 60-luvun tekniikkaan paranneltuna, ei sen kummempaa. Sähköllä ainoastaan vaihdetaan pykäliä ja seurataan linjapainetta vaihtopuolella että vaihdot pysyy niinkun ryslerin insinööri ajatteli. Voihan sitä ajaa manuaalinakin suoraan kepistä, niin ainakin teen monesti rampeissa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 16.12.2018. 21:01

Desert_Runner kirjoitti:
16.12.2018. 20:43
Jos lootahommat kiinnostaa enemmänkin niin kirjoita guugleen Torqueflite. Vanhempien jeeppien lootat perustuu 60-luvun tekniikkaan paranneltuna, ei sen kummempaa. Sähköllä ainoastaan vaihdetaan pykäliä ja seurataan linjapainetta vaihtopuolella että vaihdot pysyy niinkun ryslerin insinööri ajatteli. Voihan sitä ajaa manuaalinakin suoraan kepistä, niin ainakin teen monesti rampeissa.
No pääpiirteittäin näin, perusloota toki on vanhoista pikku- ja isosta TF:stä johdannaisia. Kannattaa kuitenkin tutustua myös näiden RE- sarjan laatikoiden- ja moottorinohjauksen toteutukseen, PCM:n ohjelmoinnilla laatikkoon ja koneeseen vaihdettujen "kovien" osien kanssa kun voi muuttaa 4xRE- sarjan laatikoiden ja sekä kuutos- että kasikoneiden toimintaa aika oleellisesti. Vastaavasti pelkällä softamuutoksella tai pelkällä laatikon & venapöydän tai koneen muutoksilla ei saa kaikkea iloa irti, vaan kaipaa molemmat.

Miten esim. muutat koneen kiertämään ja laatikon vaihtamaan vasta 6000rpm kohdalla sen karvan alle 5000rpm sijaan :wink: Governorille on nelivetomalleissa useampikin ohjauskäyrä, yms...
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Desert_Runner
Viestit: 68
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 16.12.2018. 21:14

Jos totta puhutaan niin en edes tiennyt kenenkään pystyvän muuttamaan pcm:n päätöksiä :lol: Ne kun tuntuu olevan niin kiveen hakattuja Chryslerin pääkonttorilla :wink: Meneekös ne muutokset flashinä vai huijaamalla jollain ulkoisella boksilla? Dodge Ram Cummins- miehetkin saattais olla kiinnostuneita, niistä kun aina puhutaan ettei älyboksille voi itse mitään vaan joutuu käyttämään huijausbokseja. Toki se DRB3 laite maksaa melkoisesti mutta sillä se tiemmä onnistuu monikin asia? Vaaai onko joku keksinyt paremman konstin pcm:än dataa muuttaakseen?

Kuvaavaa on, ettei Vaasan konttorilla saaneet ainakaan turbiinin lukitusta laskettua 125kmh:sta alemmaksi edes drb3 työkalulla. Sekin kuuleman mukaan pian katoaa sieltä kiitos italiaanojen.. Todettiin Jamantin kanssa että taitaa olla paistettu se lukitusraja siihen jossain missä pcm:iä Chryslerille on aikoinaan tehty?

Avatar
Timo L
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 16.12.2018. 21:27

En tiedä mikä boksi älyohjatuissa Cummins- dieseleissä on, mutta on niitäkin ohjelmoitu. Se osaaminen vaan vissiin puuttuu Suomesta aikalailla kokonaan, huijausbokseilla on täällä tehty.

Bensavehkeiden jtec ja jtec+ purkkien ohjelmoinnista voit lukea ihan tästä ketjusta, mutta siihenkään ei oikein tunnu osaajia kotimaasta löytyvän. DRB3:lla ei softia kirjoiteta, tehtaan softat sillä kyllä pystyy päivittämään ja muuttamaan monia koriin liittyviä asetuksia.
Laitteita millä onnistuu on useampiakin riippuen vuosimallista, mm. SCT X3, Syked, HP tuners, Diablo,... Hyviä softantekijöitä Jeep/ Dodge- vermeisiin taasen sitten hyvinkin vähän - edes jenkeissä. SCT:hen ja Syked:iin ainakin pystyy ostamaan ohjelmointisoftan jos haluaa tehdä itse.

Ja se maaginen raja on '96-> kun tuli OBD2- pohjaiset ohjaukset.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Desert_Runner
Viestit: 68
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 16.12.2018. 22:10

Päällepäin ovat ecut erinäköiset ainakin omissa Chrysler-konsernin autoissa, Dodge Ram -95, Voyager -99 ja Jeep GC -00. Ramin boksissahan ei edes ole tuota obd-väylää joka taasen on vojakkerissa ja jeepissä. Huomasin muuten jokin aika sitte netissä että tuon WJ-mallin jeepin pcm/ecm-boksin on tehnyt Motorola.. mitenköhän :roll:

Avatar
Timo L
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 16.12.2018. 22:28

JTEC = Jeep/ Dodge truck.

Matkustajakuljettimissa on jotain muita. '95 Dodgessa ei tietenkään ole OBD2- purkkia tai pistoketta, kun ne tuli vasta '96 kuten tuossa yllä kirjoitin. JTEC- boksit on Motorolan tekemiä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Desert_Runner
Viestit: 68
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 17.12.2018. 11:05

Eli motorolan bokseihin on päästy syvemmälle käsiksi, ainakin bensakoneissa?

Olihan sekin kun jokin aika sitten joku innostui tunkemaan power wagoniin cumminsin. Jonkin verran kuuleman mukaan ollut sähkö ja elektroniikkajuttuja että alkas systeemit pelaamaan. Hattua täytyy nostaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5019
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.12.2018. 11:16

Timo L kirjoitti:
16.12.2018. 22:28
JTEC- boksit on Motorolan tekemiä.
On niillä toinenkin tekijä ollut, nyt en ulkoa muista mikä, mutta on toinenkin, mulla on pari niitä toisia risana, mutta en nyt ehtinyt etsiä, mikä se valmistaja niissä on...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 17.12.2018. 13:18

Desert_Runner kirjoitti:
17.12.2018. 11:05
Eli motorolan bokseihin on päästy syvemmälle käsiksi, ainakin bensakoneissa?
No eikö se aika selvästi lue tämän ketjun teksteissä ja linkkien takana? :D

Otetaan uudestaan jos ei ole selvää: '96 (valmistenumeron 10. merkki "T" ja siitä ylöspäin) -> KAIKKI Jeepin ja Dodgen moottorin- ja laatikonohjausboksit on ohjelmoitavissa edellämainituin laittein, laitevalinta riippuu auton vuosimallista, onko Jeep vai Dodge ja mikä on auton malli.

Vasta jossain '17-'18 malleissa Dodgessa ja Jeepissä boksit on lukittuja, ja se vaatii boksin lähettämisen sellaiselle henkilölle joka osaa purkaa lukituksen/ salauksen. Sen jälkeen tuollaisen "unlocked" boksin ohjelmointi menee melkolailla kuin vanhemmissakin - eli joku muuttaa bensakartat, sytkäennakot, koneen punarajan, vaihtopisteet, yms...., sen jälkeen softa kapulaan, kapulalla softa älyboksiin sisään ja sen jälkeen koeajolla mielellään dataloggaus. Toki dynokäynti olisi ihan paikallaan niin saa vielä paremmin tarvittavat tiedot onko säädöt kohdallaan.
Esim. toi Flyin' Ryan tekee tietyllä hintaa custom- softan jonka mailaa sinulle, ja esim. SCT X3:lla tai Syked:illa ajetaan softa sisään älypurkkiin. Sen jälkeen dataloggaus ja/ tai dynokäynti, tiedot maililla Ryanille, se tekee tarvittavat muutokset softaan ja uusi uusi softa sisään. Tai sitten vakioon tai vähän rakennettuun koneeseen ns. "canned"- tune, mitä Ryanilta löytyy useampi kymmentä erilaista.

JAMANT kirjoitti:
17.12.2018. 11:16
Timo L kirjoitti:
16.12.2018. 22:28
JTEC- boksit on Motorolan tekemiä.
On niillä toinenkin tekijä ollut, nyt en ulkoa muista mikä, mutta on toinenkin, mulla on pari niitä toisia risana, mutta en nyt ehtinyt etsiä, mikä se valmistaja niissä on...
Niinpä taisi tosiaan olla, ja ne boksit on uilkoisestikin vähän erinäköisiä. Toisaalta samalla tavalla ohjelmoitavissa..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
rane58
Viestit: 1026
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: 44re laatikon ohjaus?

Viesti Kirjoittaja rane58 » 19.12.2018. 4:36

Paljonkohan moinen digi-operaatio tulisi maksamaan....? :oops:
En osaa Englantia niin hyvin, enkä ymmärrä muutenkaan mutta mielenkiinnosta kysyn...? :|
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66

Kirjoita vastaus