takaperän öljynvaihto

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5071
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.04.2019. 12:15

timo kirjoitti:
13.04.2019. 11:49
Nonniin! Eihän se lisäaineistuksen lisäaineistus riittänyt lopettamaan peräpään murinaa.

Olen miettinyt että nyt on kolme vaihtoehtoa.
- Korjataan. Tuossa aiemmin mainittiin ettei kitkalukko pakkoja saa erikseen, vaan on vaihdettava koko perämurikka. Jos näin on, saako murikkaa edes purettua? Jos saa, kumma jos ei kukaan osia myy. Mitähän vaihtoehdot maksaa ja paljonko vaatii työtä?
- Tehdään avoin perä. Eli miten iso homma on poistaa kitkapakat, jos siis murikan saa auki? Ei oikein innosta tämäkään, kun sitten en enää omista nelivetoa :roll: .
- Ei tehdä mitään? Käännän siis käännöksissä ysäriä isommalle ja painan kaasua. Mikä paikka silloin laukeaa seuraavaksi, vai eikö mikään?

Ja olisiko jollakulla heittää linkkiä tällaisen vari-loc perän räjätyskuvaan? Google löytää monenlaisia kyllä, mutta mikä on oikea?
1-Saa purettua, mutta osia ei saa mistään, kun niitä ei vaan myydä. Ja kukaan ei uutta tilaa ja myy siitä osia, kun mitä sille loppukasalle tekee ja osista ei saa sitä mitä koko yksikkö maksaa (voin tilata uuden yksikön ja myydä sulle osat, jos hinta kelpaa (ei taida kelvata))...
2-jos poistaa lukon levyt, tulee murikkaan aika paljon tyhjää, ei pysty tekemään siitä avointa, pitää vaihtaa koko murikka (siis tasasupyörästökuori, johon lautaspyörä kiinittyy on ihan eri osa lukollisessa kuin avoimessa)...
3-en osaa sanoa mitä hajoaa, jos vaan ajaa ja musat kaakkoon. Ei ole niin loppuun ajettua vielä tullut vastaan, eli todennäköisesti ei tapahdu mitään....
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

piippu
Viestit: 34
Liittynyt: 05.11.2009. 20:41
Paikkakunta: Härmä

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja piippu » 13.04.2019. 18:57

Mitäs materiaalia niihin levyihin on kitkapinnoiksi alunperin "istutettu"? On se nyt kumma tällaisena aikana ettei muka kukaan laserilla polta tuollaisia suoria kiekkoja ja esim. Vantaalla kitkaliimaus Oy:ssä uudet pinnat https://www.kitkaliimaus.fi :shock: Huomattavasti vaikeampia juttuja, kuten billet-kansia ym värkätään moottoreihin, mutta että suoria levyjä ei kukaan :shock:

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5071
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.04.2019. 19:50

piippu kirjoitti:
13.04.2019. 18:57
Mitäs materiaalia niihin levyihin on kitkapinnoiksi alunperin "istutettu"? On se nyt kumma tällaisena aikana ettei muka kukaan laserilla polta tuollaisia suoria kiekkoja ja esim. Vantaalla kitkaliimaus Oy:ssä uudet pinnat https://www.kitkaliimaus.fi :shock: Huomattavasti vaikeampia juttuja, kuten billet-kansia ym värkätään moottoreihin, mutta että suoria levyjä ei kukaan :shock:
Ei se silti siitä halpaa tee, kokeilukin maksaa, kun vetarin laakerit ja stefat menee joka kerta vaihtoon, Heti kokeillaan, jos maksaja löytyy... Ja kokeiluhan ei ole takuun alainen, jos ei onnistun ja tulee edelleen ääntävä, sen joku maksaa silti (työn teettäjä) ja siksi maksaa, kun ei ole valmistajan ohjeiden mukainen korjaus, vaan kokeilu...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

piippu
Viestit: 34
Liittynyt: 05.11.2009. 20:41
Paikkakunta: Härmä

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja piippu » 13.04.2019. 20:20

No mutta jos vaihtoehto on uusia koko murikka, vielä alkuperäisenä, niin vaikka ne kiekot tekisi miten eksoottisesta materiaalista ja täysin käsityönä, luulen sen silti olevan halvempi mitä alkuperäinen murikka :shock:

Vai onko ne edes lähellekkään sitä mitä esim. wanhan xj:n lukon kitkalevyt? Vai onko kyse ollenkaan kitkalevyistä ja rutinat&äänet johtuu aivan muualta? :oops: ....tämä kirjoittamiseni oli nyt vain kannanotto nykyajan tyylistä, että autotkin alkaa mennä tuohon, vaihdetaan vähintään puoli- tai koko auto kun pyöränlaakeri hajoaa. Tämä siis mielipide tehtaiden suuntaan, eikä missään tapauksessa Jamanttia kohtaan :wink:

timo
Viestit: 10
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja timo » 13.04.2019. 22:23

Sehän tässä itseäkin kummeksuttaa, että joku jossain valmistaa tällaisia kitkalevyjä, mutta ei suostu niitä myymään kuin asennettuna suurempaan kokonaisuuteen ja tämä kokonaisuus on ihan työkaluilla purettavissa. Tuossa olis kyllä lainsäädännölläkin puuttumisen paikka, kuten aikanaan obd järjestelmän suhteen puututtiin. Mutta minkäs teet.

Jamantille kiitos asiallisesta palvelusta ja neuvoista.

Avatar
Timo L
Viestit: 1243
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.04.2019. 22:45

Samahan se on monessakin täysin korjattavissa olevassa osakokonaisuudessa tai laitteessa - olisi ihan helppo korjata mutta kun osia ei saa. Autopuolelta hyvänä esimerkkinä ohjaussimpukat, niihin saa kyllä uudet laakerit ja stefat, mutta matoruuvia, sektoriakselia tai mäntää ei kukaan sinulle myy vaikka kuinka koittaisit.

Vaihtoehtoja on silloinkin kolme:
* Ajaa sillä vanhalla kuluneella ja koittaa säätää
* Ostaa tehdas"korjatun", joka ainakin 50% tapauksista on vähintään yhtä väljä kuin se nykyinen, mutta maalit kiiltää eikä vuoda öljyä.
* Ostaa Crownin tai PSC:n tehdasuuden simpukan, joka maksaa hunajaa.

Sinällään se on jännä ettei varilok- periin saa niitä kitkapakkoja, koska kuitenkin Dana/ Spicerilta saa tehdasuusia pakkoja käytännössä kaikkiin tracklok- periin.
Sitten taas sekin, että oikeastaan kaikkiin muihin Danan akseleihin voi ostaa pelkän tyhjän avoimen murikan (bare open carrier) akselin sisälle, mutta D44a- akseleihin niitä ei myydä - ne tulee aina tasauspyörästöineen kaikkineen päivineen on se sitten avoin, kitkalukko tai varilok.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5071
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.04.2019. 16:54

Nykypolitiikka on semmoista, ei myydä osia, myydään kokonaisuuksia. Jonnekkin -90:een asti saa jarrupääsylinteriin sisäkalut, uudempiin joutuu ostamaan koko jarrupääsylinterin, esimerkkejä on lisää...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

poweriko
Viestit: 3
Liittynyt: 22.12.2018. 14:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja poweriko » 15.04.2019. 7:05

Olen ymmärtänyt Quadra Drive systeemissä että kun öljyt vanhenee, ensimmäisenä alkaa murista jakovaihteisto!
Jakovaihteisto on tietääkseni viskokytkin periaatteella ja perät kitkalevyillä.
Ehdotan öljynvaihtoa jakovaihteistoon ja ehdottomasti oikealla öljyllä ja lisäaineella.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5071
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: takaperän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.04.2019. 8:56

poweriko kirjoitti:
15.04.2019. 7:05
Olen ymmärtänyt Quadra Drive systeemissä että kun öljyt vanhenee, ensimmäisenä alkaa murista jakovaihteisto!
Jakovaihteisto on tietääkseni viskokytkin periaatteella ja perät kitkalevyillä.
Ehdotan öljynvaihtoa jakovaihteistoon ja ehdottomasti oikealla öljyllä ja lisäaineella.
Yhtään murisevaa jakista ei oo vielä tullu vastaan. Quadra-Drive tarkoittaa että on Vari-Lok -lukkoyksiköt edessä ja takana, jakis on ihan sama kuin avoimissakin tai kitkalukolla varustetuissa. Ääni tulee takaperästä (yleensä) ja siellä ei ole klassisisa kitkalevyjä, jotka on rautaa rautaa vasten, Vari-Lokissa on pinnoitetut levyt, samantyyppistä pinnoitetta kuin automaattilaatikon kitkalevyissä...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus