Jeep XK väärät öljyt

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
brohu
Viestit: 70
Liittynyt: 18.05.2013. 18:45
Paikkakunta:

Jeep XK väärät öljyt

Viesti Kirjoittaja brohu » 31.05.2019. 18:58

Katselin vanhoja huoltokuitteja ja jakolaatikkoon on näköjään laitettu ATF universal ja etu/takaperään GLF238107, joka ei ole edes LS öljy. Huollossa vakuuttelivat, että taakse on varmasti laitettu LS öljy vaikkei kuitissa näin lukenutkaan. Eivät vain tahtoneet ymmärtää, että tavallisen LS öljyn joukkoon täytyy lisätä lisää LS lisäainetta. Lisäksi jakiksessa pitäisi käyttää NV245 öljyä.

Näillä tuli ajettua 50 000km. Jotain satunnaisia epämääräisiä ääniä kuului öljynvaitojen jälkeen, mutta huoltoon pariin otteeseen takaisin vietyäni niitä ei pystytty kuulemaan/löytämään.

Vaihdoin itse nyt etuperään öljyn ja se näytti ihan ok. Takeperästä tuli sitten tummaan grafiitinväristä öljyä. Jakolaatikon ATF oli ihan terveen näköistä.

Onko valistunutta arvaus nitä tapahtuu kun jakolaatikossa ei ole NV245 öljy?

Entä mitä etu ja takaperille tapahtuu ilman riittävää LS aineistusta?

Automaattilootaan tehtiin vähän aikaa sitten pesuöljynvaihto. Laatikko oli toiminut moitteetta ja öljykin oli vielä hyvän väristä. Aluksi laatikko nykäisi liikkeelle lähtiessä aika tavalla ja nyt nykäisy tapahtuu ainoastaan kun kylmällä laatikolla lähtee liikkeelle. Jonkin aikaa ajettua nykäiseminen loppuu. Vauhdissa vaihteet vaihtuvat koko ajan hyvin.

Tällä hetkellä jokin alkaa jurisemaan ja tärisemään kun nopeus nousee yli 50km/h. Ääni pysyy samana vedätti tai rullasi. Jyrkissä käännöksissä ei kuulu ylimäräisiä ääniä. Vaihdoin cv-nivelen, mutta vika ei ollut siinä. Ääni alkoin pari viikkoa tuon vaihdelaatikon pesun jälkeen eikä voimansiirron öljyjenvaito vaikuttanut siihen mitenkään. Jostain edestä tuntuu tulevan.

Ovatko ryssineet huollossa koko rahan edestä? :oops:

brohu
Viestit: 70
Liittynyt: 18.05.2013. 18:45
Paikkakunta:

Re: Jeep XK väärät öljyt

Viesti Kirjoittaja brohu » 04.06.2019. 21:24

Jurinan ja tärinän syy selvisi. Oikea etupyörän laakeri pitää ääntä. Yllättävän hyvin tuntuu auton rungossa asti. Taidan vaihtaa molemmat puolet samalla kertaa.

Kirjoita vastaus