Kardaanikulmista ja pyöränkulmista WJ crd
Kardaanikulmista ja pyöränkulmista WJ crd
Moro
Mites tuommosen CV etunivelellä nivelellä olevan takakardaanin kulmat pitäs olla ?
Löysin jonkun wj:n service manuaalin netistä mutta siinä ei ole kun ristikolla olevat bensaversiot ja niiden kulmat.
Mulla on ollu vaikka millasta värinää auton omistusajan ja satuin tuossa 2" korotusta asentaessa huomaamaan että jakoloota "roikkuu" silmämääräisesti liian matalalla ja takakardaanin kulma oli myös silmämääräisesti perseellään, tilasin uuden laatikon tukikumin joka nosti koko pakettia noin sentin ylemmäs ja korjas suurimman osan värinöistä.
No muutaman viikon ku ajeli niin tuntu että värinät rupes palaamaan ja tutkin taas lootan tukikumia, liekkö ollu paska tarvikekumi mutta vaikutti että se on taas osittain antautunu ja ei jaksa pitää tuota pakettia ylhäällä, laitoin nyt sitte lootan takakorvakon väliin muutaman millin paksuusia korilaattoja joilla sai nostettua pakettia taas ylöspäin ja pienennettyä värinöitä.
Toinen kyssäri liityy pyöränkulmiin, en oo vielä kerenny kulmia säädättämään mutta onko näissä ollut ongelmia saada caster kohdilleen 2" korotuksen jälkeen? mietin vaan et tarviiko rakentaa caster säätö ennen kun edes yrittää suuntauttaa kulmia, tarkotus kumminkin saada tuo alusta otteeseen.
Mites tuommosen CV etunivelellä nivelellä olevan takakardaanin kulmat pitäs olla ?
Löysin jonkun wj:n service manuaalin netistä mutta siinä ei ole kun ristikolla olevat bensaversiot ja niiden kulmat.
Mulla on ollu vaikka millasta värinää auton omistusajan ja satuin tuossa 2" korotusta asentaessa huomaamaan että jakoloota "roikkuu" silmämääräisesti liian matalalla ja takakardaanin kulma oli myös silmämääräisesti perseellään, tilasin uuden laatikon tukikumin joka nosti koko pakettia noin sentin ylemmäs ja korjas suurimman osan värinöistä.
No muutaman viikon ku ajeli niin tuntu että värinät rupes palaamaan ja tutkin taas lootan tukikumia, liekkö ollu paska tarvikekumi mutta vaikutti että se on taas osittain antautunu ja ei jaksa pitää tuota pakettia ylhäällä, laitoin nyt sitte lootan takakorvakon väliin muutaman millin paksuusia korilaattoja joilla sai nostettua pakettia taas ylöspäin ja pienennettyä värinöitä.
Toinen kyssäri liityy pyöränkulmiin, en oo vielä kerenny kulmia säädättämään mutta onko näissä ollut ongelmia saada caster kohdilleen 2" korotuksen jälkeen? mietin vaan et tarviiko rakentaa caster säätö ennen kun edes yrittää suuntauttaa kulmia, tarkotus kumminkin saada tuo alusta otteeseen.
Re: Kardaanikulmista ja pyöränkulmista WJ crd
Siis onko siinä takakardaanissa CV- nivel etu- ja takapäässä kardaania, vai vain toisessa? Jos on molemmissa päissä, niin eihän CV- nivelen pitäisi olla ihan kauhean tarkka kulmista kunhan ei liian jyrkästi, koska se on nimensä mukaisesti vakionopeusnivel (constant velocity joint); ts. kulmasta riippumatta pyörii aina samaa vauhtia toisin kuin ristikko kulmassa operoidessaan.
Lähtökohtaisesti kuitenkin CV- nivelillä lähtö- ja tulokulma samat (kuten yksittäisillä ristikoillakin), eli pinioni osoittamaan saman verran ylös mitä jakiksen takapää osoittaa alas.
Värinöitä voi tulla ja tulee jos on kulunut nivel/ nivelet, samoin kuin jos liuku on väljä.
Caster- kulman säätö = säädettävät tukivarret. Kaikista fiskuin ja paras tapa. En tiedä onko WJ:ssä vastaavat caster- säädöt etualatukivarsien akselinpäässä kuin mitä ZJ:ssä, eli epäkeskoprikat + pitkulainen reikä akselin korvakkeissa. Jos on, niin niillä saa suunnilleen asteen verran säädettyä.
Lähtökohtaisesti kuitenkin CV- nivelillä lähtö- ja tulokulma samat (kuten yksittäisillä ristikoillakin), eli pinioni osoittamaan saman verran ylös mitä jakiksen takapää osoittaa alas.
Värinöitä voi tulla ja tulee jos on kulunut nivel/ nivelet, samoin kuin jos liuku on väljä.
Caster- kulman säätö = säädettävät tukivarret. Kaikista fiskuin ja paras tapa. En tiedä onko WJ:ssä vastaavat caster- säädöt etualatukivarsien akselinpäässä kuin mitä ZJ:ssä, eli epäkeskoprikat + pitkulainen reikä akselin korvakkeissa. Jos on, niin niillä saa suunnilleen asteen verran säädettyä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Kardaanikulmista ja pyöränkulmista WJ crd
Eipä ole caster säätöjä, eli säädettävät tukivarret tai pitkulaisten reikien teko + epäkeskopultit + epäkeskopulttien vastinpintojen teko.
Re: Kardaanikulmista ja pyöränkulmista WJ crd
Näissä mersun tekniikalla olevissa on käsittääkseni aina jakolootan päässä on CV ja normi ristikko perän päässä, pitää vielä testata ilman etukardaania että tuleeko värinät sieltä vaikka nivelet on vaihdettu ja jämyn tuntuset, onhan se etukardaanin jakolootan puoleinen CV nivelelen kulma kohtuullisen julma ja tarkotus olis jossain välissä päivittää koko keppi tupla ristikola olevaan, tai no kolmella ristikollahan se kaikkiaan olis sitte mut kumminkii.
Caster säätöä ei tosiaan WJ:ssä ole kuten Macke totesikin, lähinnä kiinostaa vaan että pysyykö kulmat "vihreällä" noin pienellä korotuksella vai onko edes turha yrittää ennen kun hankkii säädettävät tukivarret, (saa muuten ehdottaa hyväksi todettuja settejä)
Ajettavuuteen ei tuo pikku nosto vaikuttanut kyllä juurikaan, kovempi vaan mutta sen oletan johtuvan vaan paksummasta jousen langasta kun ei kummasta eroa ollut itse jousen pituudessa vanhaan, mitään woblauksia yms oikkuja ei ole ollut eli sen puolesta vaikuttaa paikat olevan timmissä kunnossa.
Re: Kardaanikulmista ja pyöränkulmista WJ crd
Ok, eli jos jakiksen päässä on vakionopeusnivel (on se sitten rzeppa tai tuplaristikko) ja pinionin päässä on vain yksi ristinivel, niin pinionin pitää silloin osoittaa suoraan kohti jakiksen lähtöä. Toisin sanoen pinionin ja kardaanin välinen kulma mahd. lähellä nollaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Kardaanikulmista ja pyöränkulmista WJ crd
Joo Dodge Ramin puolella näistä kanssa väännetään välillä kättä etukardaanin kohdalla, niissä ku on jakiksessa tuplanivel ja akselin puolelle ristikko (ainakin 2gen). Ainakin siellä vallitsee käsitys että pinionin akselin linja osoittaa kohti jakolaatikkoa, tai on linjassa kardaanin kanssa. Tämä siksi kun sille eturistikolle ei ole kaveria joka nollais värinät, se on sitten suorassa kun ajetaan maantiellä. Maastossa tuo kulman muuttuminen tuskin haittaa ketään jollei nopeaa aavikkoajelua harrasta
Se ristikko ei tosin oo välttämättä kovin pitkäikäinen kun neulat ei pyöri kuppien sisällä, sanovat että aste pari pitäis olla aina ristikossa mutta jos muistaa rasvata usein niin kai se siellä menee.

Re: Kardaanikulmista ja pyöränkulmista WJ crd
Semmonen päivitys että 2" nostolla ainakin minun tapauksessa vakio tukivarsilla etu caster noin asteen verran alakanttiin siitä mitä pitäs minimissään olla ja tämä toki vaikuttaa myös camberiin negatiivisesti.
Eli nyky säädöksillä kun tarvitaan se leimalappu niin säädöt kannattaa rakennella samalla kun vaihtaa alustasarjaa.
Eli nyky säädöksillä kun tarvitaan se leimalappu niin säädöt kannattaa rakennella samalla kun vaihtaa alustasarjaa.