Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD A5 QT LIMITED -06 koeajo
Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD A5 QT LIMITED -06 koeajo
Olen jättämässä työelämän olen päättänyt toteuttaa elinikäisen unelmani: neliveto maasturin hankinnan. Pitkän ja hartaan harkinnan jälkeen päätynyt ainoaan mahdolliseen eli Jeeppiin ja juurikin tuohon otsikossa mainittuun malliin. Onko se juuri tuo auto, en tiedä, mutta yksi mahdollinen kuitenkin. Olen omistanut ja ajanut monenlaista autoa eläissäni mutten koskaan automaattilaatikolla varustettua nelivetoa. Siksi kysyn Teiltä, arvon Jeeppiläiset, muutaman kysymyksen ja toivon saavani myös niihin vastauksia.
Olen lukenut tätä foorumia ja havainnut harvinaisen asian johon ei monestikaan törmää netin foorumeilla: täällä puhutaan asiaa eikä kompastuta lillukan varsiin. Siksi uskallan ottaa asiani esille pelkäämättä epäasiallisia postauksia.
Olen antanut itseni ymmärtää että kyseisessä autossa on ns. Drive Quorda 2 laatikko. Jos/kun menen tutustumaan mahdolliseen kaupan kohteeseen ja koeajamaan sen niin miten tuo koeajo kannattaa tehdä ja mitä ottaa huomioon? Lukiessani foorumia en ole saanut vastausta tuohon kysymykseen. Erilaisista ongelmista tuossa laatikossa olen kyllä lukenut mutten haluaisi ostaa remonttia. Kyseisellä autolla on todistettavasti menty vähän yli 300tkm. Täydellinen huoltokirjakin on olemassa mutten ole siihen vielä päässyt tutustumaan.
Mihin muuhun asiaan kannattaa kiinnittää huomiota tuollaisen auton hankita tilanteessa?
Etukäteen kaikkia apua tarjoavia kiittäen.
Paappa
Olen lukenut tätä foorumia ja havainnut harvinaisen asian johon ei monestikaan törmää netin foorumeilla: täällä puhutaan asiaa eikä kompastuta lillukan varsiin. Siksi uskallan ottaa asiani esille pelkäämättä epäasiallisia postauksia.
Olen antanut itseni ymmärtää että kyseisessä autossa on ns. Drive Quorda 2 laatikko. Jos/kun menen tutustumaan mahdolliseen kaupan kohteeseen ja koeajamaan sen niin miten tuo koeajo kannattaa tehdä ja mitä ottaa huomioon? Lukiessani foorumia en ole saanut vastausta tuohon kysymykseen. Erilaisista ongelmista tuossa laatikossa olen kyllä lukenut mutten haluaisi ostaa remonttia. Kyseisellä autolla on todistettavasti menty vähän yli 300tkm. Täydellinen huoltokirjakin on olemassa mutten ole siihen vielä päässyt tutustumaan.
Mihin muuhun asiaan kannattaa kiinnittää huomiota tuollaisen auton hankita tilanteessa?
Etukäteen kaikkia apua tarjoavia kiittäen.
Paappa
Re: Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD A5 QT LIMITED -06 koeajo
Tuo Quadra-Trac ei liity jakikseen ollenkaan, se kertoo perien lukkotilanteen... Ulkoa en nyt muista, miten ne menee, mutta viimeistään maanantaina kun olen töissä voin laittaa tarkemmin...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD A5 QT LIMITED -06 koeajo
Noniin, yllättäen työpaikalla...
WK ja XK:
-Quadra-Drive II = sähköhydraulilukot molemmissa akseleissa, jakis NP-245J,
-Quadra-Trac II = avoimet perät molemmissa akseleissa, jakis sama NP-245J,
-ja olikos sitten se suomessa harvinainen Quadra-Trac (vai mikä se nyt oli)=kitkalukko taka-akselilla, edessä avoin, ja sama jakis NP-245J.
Jakis NP-245J, sähköohjattu vaihteensiirto, isoalue sähköisellä etupään/tasauspyörästön lukituksella, lukitsee etu/takaeroa olikohan nollasta sataan prosenttiin tietokoneen arvioinnilla pyörännopeuksien mukaan ja sekaantuu siihen ratin kääntökulmatunnistus ja varmaan joku G-voima-anturi sekaantuu myös. Pikkualueella keskitasaus lukittuu 100% yhdeksi puuksi sähköllä (siis sähköllä käännetään vaihteensiirtoa, kunnes on lukossa ja siirtoholkki kytkee voiman planeetan läpi) ja silloin on ajonvakautus poissa päältä (eli kännivalo palaa kojetaulussa). Valitsinvivun vieressä on myös N-nappi, josta kynällä tai jollain sopivalla tapilla saa jakolaatikon tarvittaessa vapaalle...
Selvittikös asiaa yhtään vai lisääkö tieto tuskaa
WK ja XK:
-Quadra-Drive II = sähköhydraulilukot molemmissa akseleissa, jakis NP-245J,
-Quadra-Trac II = avoimet perät molemmissa akseleissa, jakis sama NP-245J,
-ja olikos sitten se suomessa harvinainen Quadra-Trac (vai mikä se nyt oli)=kitkalukko taka-akselilla, edessä avoin, ja sama jakis NP-245J.
Jakis NP-245J, sähköohjattu vaihteensiirto, isoalue sähköisellä etupään/tasauspyörästön lukituksella, lukitsee etu/takaeroa olikohan nollasta sataan prosenttiin tietokoneen arvioinnilla pyörännopeuksien mukaan ja sekaantuu siihen ratin kääntökulmatunnistus ja varmaan joku G-voima-anturi sekaantuu myös. Pikkualueella keskitasaus lukittuu 100% yhdeksi puuksi sähköllä (siis sähköllä käännetään vaihteensiirtoa, kunnes on lukossa ja siirtoholkki kytkee voiman planeetan läpi) ja silloin on ajonvakautus poissa päältä (eli kännivalo palaa kojetaulussa). Valitsinvivun vieressä on myös N-nappi, josta kynällä tai jollain sopivalla tapilla saa jakolaatikon tarvittaessa vapaalle...
Selvittikös asiaa yhtään vai lisääkö tieto tuskaa

Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD A5 QT LIMITED -06 koeajo
Se, että auton mallinimessä on QT, viittaa vahvasti Quadra-Track II:een. Kun maahantuonti aloitettiin 2005, Limited varustelussa oli Suomessa vakiona Quadra Drive II, mutta ilmeisesti taloudellisesta paineesta johtuen se tippui 2006 lisävarusteeksi. Tuolloin mallimerkintöihin tuli tuo QT mukaan kertomaan yksinkertaisemmasta nelivedon toteutuksesta.
Re: Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD A5 QT LIMITED -06 koeajo
Kiitoksia tähän saakka. Tässä nyt kävi normaalit alokas jutut. Niinpä tietenkin, kyse on lukoista eikä laatikoista. Alkuperäisen kysymyksen asettelu oli muutenkin huono. Nuokaan tiedot eivät toki menneet hukkaan ja kaiken vastaavan informaation otan mielelläni vastaan.
Yritetäänpä uudelleen: Jos/kun menen koeajamaan tuon mallin autoa niin miten ja mitä minun kannattaa kokeilla ja havainnoida autosta ajatellen nimenomaan tuon nelivedon kuntoa/toimintaa? Ja onko noissa joku ominaisuus, mahdollinen perusvika jonka pitäisi herättää ostajan huomio?
Entä konehuoneen puolella. Mihinkä siellä kannattaa kiinnittää huomiota? Niinkuin ensimmäisessä postauksessa totesin, en haluaisi ostaa remonttia.
Kiitoksia
Paappa
Yritetäänpä uudelleen: Jos/kun menen koeajamaan tuon mallin autoa niin miten ja mitä minun kannattaa kokeilla ja havainnoida autosta ajatellen nimenomaan tuon nelivedon kuntoa/toimintaa? Ja onko noissa joku ominaisuus, mahdollinen perusvika jonka pitäisi herättää ostajan huomio?
Entä konehuoneen puolella. Mihinkä siellä kannattaa kiinnittää huomiota? Niinkuin ensimmäisessä postauksessa totesin, en haluaisi ostaa remonttia.
Kiitoksia
Paappa
Re: Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD A5 QT LIMITED -06 koeajo
Kokeillaas Suomentaa ei offihenkilölle, katotaan snaijasinkohan minäkään oikein nyt sitten otsikon autoa. Kysyjällä kun kerta eka maasturi, niin voi olla että kokeneempien palstalaisten itsestäänselvyydet ei ole itsestäänselvyyksiä. Eikä ole siis mullekaan kun olen vaan normaaleja autoja aiemmin harrastanut 
- jakovaihteisto kytkee vetoa etuakselille 0-50% sähköisesti tietokoneen älyn ja antureiden avustamana nopealla nelivedolla, oletan että WK lähtökohtaisesti takaveto niin kuin edellinenkin generaatio
- hitaalla nelivedolla veto runtataan myös etuakselille 50% eli eteen ja taakse menee just saman verran sitä vetoa
- akseleissa itsessään ei ole lukkoa, joten yksi pyörä per akseli vetää
Tässäkin luulisi sitten olevan ABS-avusteisuutta tuossa sutivan pyörän jarrutuksessa jotta saisi ohjattua vetoa sille pyörälle jolla on pitoa?
Kun kerta akseleissa ei ole lukkoja, niin siellä ei ole testattavaa. Nopean ja hitaan nelikon päässee testaamaan jossain liukkaassa ylämäessä -> sen hitaan nelivedon pitäisi heti lähteä kiipeämään ja se nopea neliveto antaa varmaan takapyörien sutasta ennen kuin alkaa siirtämään vetoa sinne etuakselille. Ja fiksummat korjannee jos mun jorinat on täysin metsässä
Ihan normi jutut kannattaa muuten tsekata:
- kurkkaa alle ja katso onko öljyvuotoja etu/taka-akselissa tai moottorin/vaihdelaatikon tienoilla -> riittävän isosta vuodosta tulee hylky leimassa, ja öljyt tulisi yleisen toimivuudenkin nimissä pysyä oikeilla paikoillaan
- ajele jotain röykkyistä tietä ja kuulostele kiliseekö ja koliseeko alusta -> alustassa väljää
- ajele uraista tietä, meneekö kärry suoraan vai luikerteleeko käärme -> alustassa väljää
Täältä löytyy sitten WK Grandiin tietoa paljon jos kiinnostaa lueskella: http://www.wkjeeps.com/kmenu.htm

- jakovaihteisto kytkee vetoa etuakselille 0-50% sähköisesti tietokoneen älyn ja antureiden avustamana nopealla nelivedolla, oletan että WK lähtökohtaisesti takaveto niin kuin edellinenkin generaatio
- hitaalla nelivedolla veto runtataan myös etuakselille 50% eli eteen ja taakse menee just saman verran sitä vetoa
- akseleissa itsessään ei ole lukkoa, joten yksi pyörä per akseli vetää
Tässäkin luulisi sitten olevan ABS-avusteisuutta tuossa sutivan pyörän jarrutuksessa jotta saisi ohjattua vetoa sille pyörälle jolla on pitoa?
Kun kerta akseleissa ei ole lukkoja, niin siellä ei ole testattavaa. Nopean ja hitaan nelikon päässee testaamaan jossain liukkaassa ylämäessä -> sen hitaan nelivedon pitäisi heti lähteä kiipeämään ja se nopea neliveto antaa varmaan takapyörien sutasta ennen kuin alkaa siirtämään vetoa sinne etuakselille. Ja fiksummat korjannee jos mun jorinat on täysin metsässä

Ihan normi jutut kannattaa muuten tsekata:
- kurkkaa alle ja katso onko öljyvuotoja etu/taka-akselissa tai moottorin/vaihdelaatikon tienoilla -> riittävän isosta vuodosta tulee hylky leimassa, ja öljyt tulisi yleisen toimivuudenkin nimissä pysyä oikeilla paikoillaan
- ajele jotain röykkyistä tietä ja kuulostele kiliseekö ja koliseeko alusta -> alustassa väljää
- ajele uraista tietä, meneekö kärry suoraan vai luikerteleeko käärme -> alustassa väljää
Täältä löytyy sitten WK Grandiin tietoa paljon jos kiinnostaa lueskella: http://www.wkjeeps.com/kmenu.htm
Re: Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD A5 QT LIMITED -06 koeajo
Autocarista löytyi ohjeita ostajalle, tässä linkki ko. tekstiin:
https://www.autocar.co.uk/car-news/used ... d-cherokee
https://www.autocar.co.uk/car-news/used ... d-cherokee