Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
timpson
Viestit: 81
Liittynyt: 26.08.2015. 13:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja timpson » 23.06.2019. 17:59

Tervehdys

Pihassa on mm kaks WJ-korista jeeppiä, molemmat on 3,1 vm-koneella.
Katsastuskuntoinen on Quadra-trac2 nelivedolla varustettu ja varaosa-autossa olis Quadra-drive.

Onko näissä muuta eroa kuin akselit?
Varilok-lukot quadra-drive mallissa vs quadra-trac2 avoimet perät?

Eli kysymys kuuluu: Jos vaihdan koko akselit varaosa-autosta niin tadaa! Quadra-trac2 on muuttunut Quadra-driveksi?
Onko sähköissä tai jakolaatikossa mitään eroa? Välityksetkin taitaa olla samat.

-Timppa
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä timpson, muokattu yhteensä 6 kertaa

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.06.2019. 18:41

Ei pitäis olla mitään muuta eroa kuin ne perät ja lukot vs ei lukkoja...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

timpson
Viestit: 81
Liittynyt: 26.08.2015. 13:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja timpson » 23.06.2019. 21:42

Kiitos, täytyypä ottaa pikku akselinvaihtosessio... :wink:

Itkonen
Viestit: 88
Liittynyt: 21.05.2020. 7:18
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja Itkonen » 21.05.2020. 7:23

Olen ostamassa WJ Jeeppiä ja ihmettelen näitä quadra sitä ja tätä koodeja kun latasin auton build sheetin ja siellä sanotaan seuraavaa:

Quadra-Drive II (R) 4WD System

Ja sitten vähän myöhemmin listauksessa lukee nämä rivit:

Quadra-Trac II-on Demand 4WD System
Vari-Lok progressive Rear axle
Vari-Lok progressive front axle


Hämmentää kun näistä Quadra Driveistä ja Quadra Traceista puhutaan ”eri vaihtoehtoina” niin mites ne voi olla molemmat samassa autossa?

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja Timo L » 21.05.2020. 13:25

Quadra-drive = 247- jakolaatikko (eli sama kuin quadra-trac II:ssa), ja lisäksi varilok- akselit edessä ja takana.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.05.2020. 14:53

Markkinoinnissa kaikki on hämäävää, ne on hyviä keksimään toisiaan poissulkevia nimikkeitä....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Itkonen
Viestit: 88
Liittynyt: 21.05.2020. 7:18
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja Itkonen » 22.05.2020. 5:44

Ja nyt kun Jeeppi on pihassa niin vaihdekepin takana lukee
Quadra Drive. Tämä nyt sitten lienee sillä Quadra Drivellä eikä Quadra Tracillä kuitenkin vaikka molemmat nimet listauksessa luki. Näin vanhaksi autoksi kyllä todella mukava kapistus ajella niin pientä kuin isompaakin tietä, hakureissu oli sen verran pitkä ettei oikein ollut aikaa tieltä poistua kokeilemaan vielä.

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 22.05.2020. 8:53

Onko kyseessä mikä vuosimalli? Mulla on -00 WJ italodieselillä (vm-motori) ja sen oon huomannut että kori näissä on tukevaa tekoa, ei minkäänmoisia nitinöitä tai natinoita ole kuulunut sinä aikana kun oon sillä ajellut, maastossakin oon sillä ajanut. Varsinkin jaappanilaiset tahtoo olla semmosia letkuja välillä kun tähän vertaa.

Työkaveri tosin moitti yks kerta kyydissä istuessa ajotunnelmaa, meinas että kori vähän huojuu. Kai nyt kun kyseessä on maastoajoneuvo jäykillä akseleilla mut eihän se tonttu semmosten päälle ymmärrä :P

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.05.2020. 13:53

Itkonen kirjoitti:
22.05.2020. 5:44
Ja nyt kun Jeeppi on pihassa niin vaihdekepin takana lukee
Quadra Drive. Tämä nyt sitten lienee sillä Quadra Drivellä eikä Quadra Tracillä kuitenkin vaikka molemmat nimet listauksessa luki.
Edelleen 247 on se "quadra-trac 2"- jakoaski mikä on sekä quadra-trac 2:ssa että quadra drivessa, mutta quadra-drive malleissa on lisäksi akseleissa varilokit.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Itkonen
Viestit: 88
Liittynyt: 21.05.2020. 7:18
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja Itkonen » 23.05.2020. 15:01

Desert_Runner kirjoitti:
22.05.2020. 8:53
Onko kyseessä mikä vuosimalli? Mulla on -00 WJ italodieselillä (vm-motori) ja sen oon huomannut että kori näissä on tukevaa tekoa, ei minkäänmoisia nitinöitä tai natinoita ole kuulunut sinä aikana kun oon sillä ajellut, maastossakin oon sillä ajanut. Varsinkin jaappanilaiset tahtoo olla semmosia letkuja välillä kun tähän vertaa.

Työkaveri tosin moitti yks kerta kyydissä istuessa ajotunnelmaa, meinas että kori vähän huojuu. Kai nyt kun kyseessä on maastoajoneuvo jäykillä akseleilla mut eihän se tonttu semmosten päälle ymmärrä :P
2003 malli 2.7crd:llä. Tuo huojuminen hieman itseäkin ärsyttää kun aiemmik koeajamani WK ei huojunut läheskään yhtä paljon. Noinkohan lie vaan osia tiensä päässä? Näihin näyttäisi olevan saatavilla OME:lta +40mm alustasarjaa tavallisena ja HD:na. Luulisi huojumisen helpottavan jos tuollaisen HD sarjan tökkäisi alle.

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 23.05.2020. 21:59

En tiedä kuinka paljon kuluneilla osilla huojumiseen on vaikutusta, mutta itse näkisin että enemmänkin pehmeet jouset on syypää. Mun omassa tosin on listan mukaan alkujaan otettu jäykemmät vieterit (saksan tuonti) mutta kyyllä ne aika pehmeet on. Ja saman olen huomannut isoveljessään Dodge Ramissa, sen etujouset on melko pehmeät vaikka keulalla on Cummins-rauta painona. Sanovat että helpottaa maastossa ajoa kun jouset elää enemmän. Ja kai siinä on sitä jenkkityylin pehmeyttäkin :wink:

Kokeilumielessä ehkä vaihtaisin iskarit, näkis mikä vaikutus sillä on.

Tracker
Viestit: 143
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja Tracker » 27.11.2020. 14:33

Hieman ojasta allikkoon, eli 1999 XJ TDi kyseessä. Huojuminen ja pomppiminen jäivät kun tilasin Saksasta satasen kierroksen, eli Monroen kaksoisputkikaasuiskunvaimentimet. Vähän meni vanha Mopari pilalle uusilla iskareilla kun ajo tasaantui, mutta parin vuoden aktiivisen metsätierytkytyksen jälkeen se on alkanut hieman ”normalisoitua”, tai sitten totuin toimiviin iskunvaimentimiin? Alla on myös 2” budjettikorotus mikä toimii hyvin, paitsi takaiskunvaimentimet jäivät lyhyiksi, jolloin isommissa pompuissa iskarit ”potkivat” yläpäähän.
Jeep on aito jeeppi.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja Timo L » 27.11.2020. 22:14

Tracker kirjoitti:
27.11.2020. 14:33
Hieman ojasta allikkoon, eli 1999 XJ TDi kyseessä. Huojuminen ja pomppiminen jäivät kun tilasin Saksasta satasen kierroksen, eli Monroen kaksoisputkikaasuiskunvaimentimet. Vähän meni vanha Mopari pilalle uusilla iskareilla kun ajo tasaantui, mutta parin vuoden aktiivisen metsätierytkytyksen jälkeen se on alkanut hieman ”normalisoitua”, tai sitten totuin toimiviin iskunvaimentimiin? Alla on myös 2” budjettikorotus mikä toimii hyvin, paitsi takaiskunvaimentimet jäivät lyhyiksi, jolloin isommissa pompuissa iskarit ”potkivat” yläpäähän.
Hyvät monotube iskarit alle niin homma rokkaa. Twin tubet ei vaan oikeasti toimi koskaan hyvin, parhaimmillaan ne on kelvollisia. Suosittelen vahvasti Bilsteinin B8- sarjaa (5100, tai sitten jotain parempia). Itsellä on ZJ:ssä 7100- sarjan lisäsäiliölliset edessä, ja 5100- sarjalaiset takana. Siinä missä ennen mukulakivilla tai huonolla tiellä ajaminen oli yhtä &%¤%&(, niin nyt ei tunnu mitään. Metsässä sellaisella kiuaskivien kokoiselle rytyytyksellä voi ajaa nyt ihan huoletta 30km/h, aiemmin mikä tahansa vaihti oli aivan liikaa... ja ainoa muutos alustassa twin tube- kaasuiskareista Bilsteinihin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Itkonen
Viestit: 88
Liittynyt: 21.05.2020. 7:18
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jeep WJ Quadra-drive vs Quadra-trac 2

Viesti Kirjoittaja Itkonen » 12.12.2020. 16:54

Aika lailla jokainen alustan osa on tänä vuonna uusittu, huojumiseen suurin vaikutus oli paksummalla uudella takakallistuksen vakaajalla. Kaikkien takapään tukivarsien ja taka-akselin bumerangin pallonivelen vaihdolla pääsi eroon takapään epämääräisyydestä. Jousiksi uudet lesjöforsit ja kaveriksi uudet jousien kumit toi ryhdin takaisin ja Bilsteinin B6 iskarit tasasi sitten loput kulusta. Aavistuksen liian kova oli alkuun, nyt iskarit ovat hieman pehmentyneet ajossa ja osittain on varmaan kuskikin tottunut jämäkkyyteen. Jonkinlainen vaikutus oli myös sillä että ikivanhat kitkarenkaat vaihtuivat uusiin kesä- ja talvirenkaisiin. Vielä ensi viikolla eteenkin uudet tukivarret ja puslat ja pallonivelet niin jospa vähäksi aikaa olisi alustapuoli kunnossa.

Kirjoita vastaus