WJ ujeltaa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 07.08.2019. 19:27

Juu ei oo. Ovat huomattavasti pienempiä edessä kuin takana ne cv:t, eli ovat eri sarjaa. Koetin hajatella samaa mutta petyin pahasti kun pyörittelin ykstaina niitä niveliä käsissäni, kartaani on pienempi nivel on pienempi pultitkin on pienemmät. Enkä usko että se etukartaani kestäis takana kovinkaan kauaa, sen verran isompi takana kuitenkin on.

Mut yks jopa ehkä mahdollinen vaihtoehto olis vaihtaa perinteisiin ristikoihin takakartaani, tietysti jakolaatikon ja perän pinionin vastakappaleet samalla. Jenkit suosii sitä ja onhan niillä tietääkseni tehdaslaitteissa yleensä aina ristikot eikä cv-niveltä, bensakoneellisissa. Sitten tietysti pitää kartaanin vaiheistus olla oikein ja nivelkulmat täsmätä, ja kauanko semmonen sitten kestää vs cv-nivel.

Vai oliko niin että kyse oli etukartaanista mitä vaihtavat, juutuubissa usein tulee vastaan sen vaihto ristikkoniveliin? Vakiona jenkeillä on takana ristikot? Meikäläisittäin mennään sitten cv:llä

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 07.08.2019. 19:31

Pähkäillyt sitäkin, olisiko esmes brittein laitteissa samoja niveliä kuin wj-jeepissä (ja muissakin missä cv). Kuullut että niissäkin olis vakionopeusniveliä. Eikai nuota ny aikoinaankaan oo montaa valmistajaa tiemmä ollut..?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5485
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.08.2019. 19:33

Saa sinne takakardaaninkin vaihdettua normi ristikoilla toimivaksi. Vaihtaa vaan jakiksen takalähdön yoken sopivaksi ja takaperään sopivan yoken myös ja normi ristikoilla ja liu´ulla oleva kardaani. Kestää se, kestää isoimmillakin väännöillä. Toi CV-nivel-systeemi on vaan jonkun inssin aivopieru ja sitä ei olis koskaan pitäny ottaa tuotantoon...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 07.08.2019. 20:13

Oiskohan.. saksalainen pers eikun aivopieru :) DaimlerChrysler

Keimo
Viestit: 153
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Keimo » 08.08.2019. 15:18

Desert_Runner kirjoitti:
07.08.2019. 19:27
Mut yks jopa ehkä mahdollinen vaihtoehto olis vaihtaa perinteisiin ristikoihin takakartaani, tietysti jakolaatikon ja perän pinionin vastakappaleet samalla. Jenkit suosii sitä ja onhan niillä tietääkseni tehdaslaitteissa yleensä aina ristikot eikä cv-niveltä, bensakoneellisissa. Sitten tietysti pitää kartaanin vaiheistus olla oikein ja nivelkulmat täsmätä, ja kauanko semmonen sitten kestää vs cv-nivel.

Vai oliko niin että kyse oli etukartaanista mitä vaihtavat, juutuubissa usein tulee vastaan sen vaihto ristikkoniveliin? Vakiona jenkeillä on takana ristikot? Meikäläisittäin mennään sitten cv:llä
Näissä WJ-korisissa tuo CV-nivelillä oleva takakardaani on tietääkseni puhtaasti diesel-mallien omituisuus ja siten täysin tuntematon ameriikoissa. Siksipä siihen ei osiakaan ole tarjolla. Jenkkien CV->ristikko muunnokset on sitten niitä etukardaanihommia. Itsekin tuota puolittain kokeilin, kun sovittelin edelliseen (WJ) ZJ:n etukardaanin, jossa jakolaatikon päässä tuplaristikko ja akselin päässä CV.

Nämä nimeämishommat on muuten veikeitä, tuo tuplaristikkohan on myös "CV" nivelratkaisu.

Onhan toi CV noin niinkun ajatuksen tasolla tosi hieno, ei tule värinöitä vaikka linjaus/kulmat ei olisikaan ihan kohdillaan. Toteutus.. no se on sitten toinen juttu. :wink:

Ja rakentelun kannalta kätevä tollanen, missä ei ole liukua yokessa.. miinuksena sitten joutuu molemmat päät vaihtamaan ja vielä kardaaninkin hommaamaan väliin. :roll:
Mutta siis yhtä kaikki sen voi vaihtaa ristikolliseen, joka varmasti kestää vähintään sen minkä se nykyinenkin ja sitten kun tarttee se nivel vaihtaa niin eiköhän se ristinivel ole halvempi vaihtaa kuin CV nivel.
Grand Cherokee 4.7 Limited -00 vakio (vielä toistaiseksi?)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5485
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.08.2019. 15:23

...ja ristkoita löytyy helpommalla...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Woodsman
Viestit: 6
Liittynyt: 12.02.2016. 17:29
Paikkakunta: Laitila

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Woodsman » 19.08.2019. 17:15

Desert_Runner kirjoitti:
06.08.2019. 19:29
Omassa vaihdoin varuiksi etukartaaniin nivelet, ne kun saa netistä. Takimmaiseen en oo löytäny osia. Oletuksena että etukartaani olis ollut hajalla kun jalkaan tuntee ajon aikana semmosta rahinaa, mut ei sitten ollutkaan. Alkaa vika suuntautumaan siihen etuperään.

Ootko kokeillut ajaa od offilla, sillon tietokone lykkää turbiinin lukon päälle jossain 80. Itellä huomasin kun alkaa rullaamaan (ei kuitenkaan kaasu ylös, sillon lukko aukeaa) niin pitää aikamoista jurinaa, sikälikin oletan vian olevan etupäässä, vaikka eipä se jakolaatikkokaan oo poissuljettu vaihtoehto. Mielessä kyllä käynyt sen jakolaatikon vaihto part-time malliin, saisi vedon kiinteänä pelkästään takapäälle normaaliajossa, joskin pyöriihän siellä etupääkin sillon muttei vedä.

Paikallinen Seinäjoen automaattilaatikkoguru kävi koeajolla, sano äänen tulevan etupäästä. Lopuksi totes "eihän tuo oo ees paha vielä" ja käski ajaa normaalisti niin näkee paremmin missä vika on ja sano että jenkeillä ne tuppaa aina ulista :lol: :lol:

Ekaks tosin pitäis kokeilla jaksaa ottaa etukartaani pois että kuulisin kuinka se ulina muuttuu. Ei vaan jaksais, ne pultinkannat on niin olemattomat niissä että koska pyörähtää kanta lopunkin yli..
Olen kokeillut OD Offilla ja ei ole ääneen vaikutusta. Ens viikolla alan jakis hommiin kunhan saan ensin kaikki tarvittavat hilut kotia. Tossa ihan mielenkiintoinen video aiheesta https://youtu.be/tdaHMlUYbp8

henu
Viestit: 63
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja henu » 22.08.2019. 16:08

Täälä taas etsitty erinäkösiä jurinalähteitä WJ:n alustasta, onko jakkiksen etukardaanin laipassa normaalisti minkään näköstä välystä ?
Mulla tuossa tuntuu kädellä nytkytellessä pieni välys mutta niin pieni ettei silmällä erota.

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 23.08.2019. 7:12

Voi kai niissä pieni välys aina olla, mut ei pitäs sen takia jurista. Laakerien vaihdossa koko loota on purettava että se on sitten oma työnsä.

Kaks kuukautta on nyt menty sen jälkeen kun kävin sillä Suojasen Timolla kyselemässä mitä tehdä ja sanoi että ajaa vaan niin näkee mihin suuntaan se muuttuu. Samalta ulinalta ja jurinalta se kuulostaa edelleen kun sillonkin, jännä vain että kelit vaikuttaa ääneen. Joskus lämpösillä keleillä ulisee enemmänkin mutta sateisilla keleillä ei niinkään, kylmällä kuivalla ilmalla taas. Ajoin tuossa alkuviikosta tavaraa penkit käännettynä ja massaa nyt ei ollu ku ehkä 100-150 kiloa lisää, mutta huomasin että ulina ei ollut niin voimakas, tuli fiilinki että kone veti enemmän kun tyhjänä (joo sen huomaa kulutusmittarissakin jo :lol: ) jollon perät on ikäänkuin vedossa myös.

chinatown
Viestit: 37
Liittynyt: 17.11.2017. 23:44
Paikkakunta: Ylämylly

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja chinatown » 23.08.2019. 15:15

Omassa Grandissä vaikuttaa kans tuo lämpötila tuohon ääneen. Kylmillä keleillä hiljaisempi ja kuumilla taas ulisee voimakkaammin. Tuntuu vaihtelevan aika paljon. Etuperästä se tuntuisi tulevan eikä tuo kauheesti oo tässä parin vuoden aikana muuttunu. Jos vaikka ens kesänä koittas keretä vaihtamaan rojut sinne. Hiljainenhan tuo vielä on tuohon harrastepeliin nähden :lol:
Jeep Grand Cherokee 1999 4.7 V8 A

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 24.08.2019. 18:22

Tuntuu että helpommalla (ja kenties halvemmalla) pääsee kun suosista vaihtaa öljyt molempiin periin lisäaineen kera, varsinkin jos ei ole tiedossa edellistä vaihtoa. Omassa alkoi takaperän pinionin stefa vuotamaan joten vaihdoin sen suosista heti ettei kukaan pääse irvailemaan perän porsiessa, ja on sillä nyt muutama tuhat ajettu sen jälkeen no problem. Öljytkin vaihdettiin samalla.

Ja etupäästä se itelläkin tuntuu tulevan se ujellus. Kuulemma volvon 200 sarjassa jossain on sama Danan 30 perä takana, ja sekin ujeltaa :D

Woodsman
Viestit: 6
Liittynyt: 12.02.2016. 17:29
Paikkakunta: Laitila

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Woodsman » 26.08.2019. 12:05

Mulla myös tuon ujellukseen ja rohinan lisäsäksi ollut terävää naputusta jonka kuulee parhaiten hiljaisella nopeudella. Nyt kun oon kardaanit purkanut ja kohta jakis irti niin naputuksen äänen luulen paikantaneeni. Jakolaatikon ketju, ottaa varmaan johkin kiinni, eli varmasti venynyt. Tän huomaa kun pyörittelee jakiksen etupäästä.
Kun saan kaikki laakerit ym vaihdettuu, kerron hiljentyikö jeeppi yhtään.

Itkonen
Viestit: 30
Liittynyt: 21.05.2020. 7:18
Paikkakunta: Kajaani

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Itkonen » 17.08.2020. 8:11

Desert_Runner kirjoitti:
23.08.2019. 7:12
Ajoin tuossa alkuviikosta tavaraa penkit käännettynä ja massaa nyt ei ollu ku ehkä 100-150 kiloa lisää, mutta huomasin että ulina ei ollut niin voimakas, tuli fiilinki että kone veti enemmän kun tyhjänä (joo sen huomaa kulutusmittarissakin jo :lol: ) jollon perät on ikäänkuin vedossa myös.
Mielenkiintoista. Eli perän korkeus suhteessa keulaan vaikuttaa ulinaan. Itsellä on alustan osien vaihtoprojekti menossa ympäri auton. Takapäähän sain laitettua tukivarret, jarrut, jouset uusine kumeineen ja 10mm paksut OME:n ”shimmilevyt” jousitukseen että olisi hivenen ryhdikkäämpi auto. Eteen on sama projekti vasta edessä. Ihmettelin ensimmäisellä koeajolla kun auton äänimaailmaan ilmestyi omituinen ulina. Kuuluu 75-85 kmh vauhdissa enkä osaa oikeasti sanoa mistä se kuuluu. Välillä tuntuu kuuluvan takaa ja välillä edestä ja välillä keskeltä 😂. Ennen takapään osien vaihtoa tällaista ääntä ei ollut lainkaan. Ulinaa ei kuulu hitaammalla nopeudella ollenkaan ja satasen vauhdissakin se häviää kokonaan. Kun löysää kaasun, ulina loppuu ja kun vedättää kunnolla, ulina loppuu samoin moottorijarrutuksessa häviää kokonaan. Kuuluu vain ”pintakaasulla” tai aavistuksen vedättäessä.

Mielenkiintoista nähdä häviääkö vai paheneeko ääni kun saa eteenkin uudet alustan osat paikalleen.....

EvilKaiser
Viestit: 2
Liittynyt: 08.12.2014. 9:53
Paikkakunta: Rosmokylä

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja EvilKaiser » 16.10.2020. 14:51

Itkonen kirjoitti:
17.08.2020. 8:11
Desert_Runner kirjoitti:
23.08.2019. 7:12
Ajoin tuossa alkuviikosta tavaraa penkit käännettynä ja massaa nyt ei ollu ku ehkä 100-150 kiloa lisää, mutta huomasin että ulina ei ollut niin voimakas, tuli fiilinki että kone veti enemmän kun tyhjänä (joo sen huomaa kulutusmittarissakin jo :lol: ) jollon perät on ikäänkuin vedossa myös.
Mielenkiintoista. Eli perän korkeus suhteessa keulaan vaikuttaa ulinaan. Itsellä on alustan osien vaihtoprojekti menossa ympäri auton. Takapäähän sain laitettua tukivarret, jarrut, jouset uusine kumeineen ja 10mm paksut OME:n ”shimmilevyt” jousitukseen että olisi hivenen ryhdikkäämpi auto. Eteen on sama projekti vasta edessä. Ihmettelin ensimmäisellä koeajolla kun auton äänimaailmaan ilmestyi omituinen ulina. Kuuluu 75-85 kmh vauhdissa enkä osaa oikeasti sanoa mistä se kuuluu. Välillä tuntuu kuuluvan takaa ja välillä edestä ja välillä keskeltä 😂. Ennen takapään osien vaihtoa tällaista ääntä ei ollut lainkaan. Ulinaa ei kuulu hitaammalla nopeudella ollenkaan ja satasen vauhdissakin se häviää kokonaan. Kun löysää kaasun, ulina loppuu ja kun vedättää kunnolla, ulina loppuu samoin moottorijarrutuksessa häviää kokonaan. Kuuluu vain ”pintakaasulla” tai aavistuksen vedättäessä.

Mielenkiintoista nähdä häviääkö vai paheneeko ääni kun saa eteenkin uudet alustan osat paikalleen.....
Mites tämä asia etenee, tuliko muutosta?

Itkonen
Viestit: 30
Liittynyt: 21.05.2020. 7:18
Paikkakunta: Kajaani

Re: WJ ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Itkonen » 17.10.2020. 20:40

Tuli sen verran että sai vähän lisää ulinoita kun keulakin nousi 😂. Nyt olisi odottamassa tutkitusti hyväkuntoinen etukardaani jonka nakkaan nykyisen tilalle ja testaan tuleeko muutosta. Ja taakse olisi uudet ristikot odottamassa vaihtoa myös.

Kirjoita vastaus