Commanderin kardaani narisee?
Commanderin kardaani narisee?
Kohta puoli miljoonaa ajetun Commanderin kardaanin takapään tienoilta kuuluu hiljalleen liikkuttaessa nariseva ääni ajoi sitten eteen tai taakse. Ajattelin äänen tulevan ristinivelestä, mutta tarkemmin tutkittaessa pinionin laippaa edes takaisin käännellessä narisee tietyssä asennossa. Aivan kuin kuiva kumi hangatessa narisee. Missään ei ole väljää eikä mikään vuoda. Tuskin tuo pinionin stefa voi narista vai voiko?
Kuinka muuten ristinivel irtoaa. Yleensä kuppien päässä on jonkinlaiset jousirenkaat, mutta en minkäänlaisia sokkarenkaita löytänyt. Näyttä siltä kuin laakerikuppien kauloihin olisi lyöty muutamat stanssit, jotka estävät kuppien liukumisen ulos. Ei kai koko kardaania ole tarkoitus vaihtaa kerralla?
Onko kenelläkään valistunutta arvausta/tietoa tuosta narinan aiheuttajasta. Otan kardaanin irti huomenna ja ihmettelen tarkemmin mikä siellä narisee.
Kuinka muuten ristinivel irtoaa. Yleensä kuppien päässä on jonkinlaiset jousirenkaat, mutta en minkäänlaisia sokkarenkaita löytänyt. Näyttä siltä kuin laakerikuppien kauloihin olisi lyöty muutamat stanssit, jotka estävät kuppien liukumisen ulos. Ei kai koko kardaania ole tarkoitus vaihtaa kerralla?
Onko kenelläkään valistunutta arvausta/tietoa tuosta narinan aiheuttajasta. Otan kardaanin irti huomenna ja ihmettelen tarkemmin mikä siellä narisee.
Re: Commanderin kardaani narisee?
Puhut varmaan takakardaanista. Laipalla on kiinni kardaani molemmista päistään, neljä ruuvia, avainväli 15mm. Kiinni laittaessa laita kierteisiin ruuvilukitetta. Ristikot on krympätty kiinni, ei oo helppoja vaihtaa, vaihtuu koko kardaani, mulla on varastossa rautaista kardaania (alkuperäinen on alumiinikardaani), siihen pystyy vaihtamaan ristikot, on kiinni normilukkorenkailla, mutta ei oo halpa (mikäs tässä maassa olis halpaa). Narina tulee ehkä ristikosta, tuskin stefa narisee, meidän Commanderissa jurnuttaa oikea napa, ääni loppuu kun vetää käsijarrusta tai painaa jarrua. Vaihdan sen navan kun vaan kerkeisin, toivottavasti ennen kesätreffejä, ei varmaan kestä sitä reissua se napa enää...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Commanderin kardaani narisee?
Tätä minä vähän pelkäsin, jos ongelma on ristikon laakereissa. En kyllä oikein tätä usko, sillä ristikko liikkuu kevyesti ilman takerteluja eikä siinä ole yhtään väljää. Jokin narisee kun pinionin laippaa kääntelee hieman edes takaisin ja se liikkuu kevyesti.
Onko tuossa alkuperäisessä alumiinisessa takakardaanissa sama ristikko kuin tuossa uudessa johon voisi vaihtaa osia? Uusi on sen verran kallis, että ensin kannattaa yrittää painaa laakerit ulos prässillä ja sitten laittaa uudet ja krympata uudestaan. Jos ei onnistu, niin silloin tuon kok akselin uusiminen tulee ajankohtaiseksi. Edellyttäen, että narina tulee ristikosta.
Otan takakardaadin takapään irti, jolloin saadaan tarkemmin paikallistettua narinan lähde.
Onko tuossa alkuperäisessä alumiinisessa takakardaanissa sama ristikko kuin tuossa uudessa johon voisi vaihtaa osia? Uusi on sen verran kallis, että ensin kannattaa yrittää painaa laakerit ulos prässillä ja sitten laittaa uudet ja krympata uudestaan. Jos ei onnistu, niin silloin tuon kok akselin uusiminen tulee ajankohtaiseksi. Edellyttäen, että narina tulee ristikosta.
Otan takakardaadin takapään irti, jolloin saadaan tarkemmin paikallistettua narinan lähde.
Re: Commanderin kardaani narisee?
Kardaanin ristikkohan se siellä narisi. Toinen laakeripari ihan jumissa ja narisisi kuivuuttaan. Toinen liikkui kohtuullisesti, mutta on kulunut pykälä. Ei näitä tosiaan taida pystyä vaihtamaan ja uusi maksaa melkein auton hinnan. Ensiavuksi ristikko tefloniöyjyllä uittamalla liikkuvaksi ja aika hyvin sai toimimaan.Täytyy vähän pohtia mitä tässä olisi järkevä tehdä ennen kuin nivel antautuu lopullisesti.
Jeeppiin tuli viime vuonna uusittua turbo, pakosarjat, etuvetarit ja laakerit, etupään kaikki nivelet, iskarit ympäriinsä, tukivarsia taakse, tankki ym. pikkusälää. Rahaa on palanut jo aika paljon. Kyllä se puolimiljoonaa ajettua kilometriä näköjään on raja, jonka jälkeen kaiken liikkuvan ja kuluvan joutuu uusimaan.
Jeeppiin tuli viime vuonna uusittua turbo, pakosarjat, etuvetarit ja laakerit, etupään kaikki nivelet, iskarit ympäriinsä, tukivarsia taakse, tankki ym. pikkusälää. Rahaa on palanut jo aika paljon. Kyllä se puolimiljoonaa ajettua kilometriä näköjään on raja, jonka jälkeen kaiken liikkuvan ja kuluvan joutuu uusimaan.
Re: Commanderin kardaani narisee?
Joitakin vuosia sitten tuli painittua Sprinterin kardaanin kanssa vastaavanlaisessa tilanteessa.
Esimmäisessä firmassa laittoivat uudet ristikot, migillä kupit heftiin ja ravistihan se kuin puimakone. Toinen yritys toisessa koneistamossa:
Ristikot irti, uudet sorvissa painamalla paikalleen niin että heittoa mahdollisimman vähän, lukkoprikat heftaamalla kiinni ja sitten oionta ja tasapainotus.
Hyvä tuli ja toimi meillä reilut 200 000 km. Hintaa tuollekkin tuli melkein puolet uuden hinnasta, mutta uutta ei olisi saanut kuin tilaamalla tehtaalta koska taka-akseli oli vaihdettu eikä sopivia ollut missään.
Esimmäisessä firmassa laittoivat uudet ristikot, migillä kupit heftiin ja ravistihan se kuin puimakone. Toinen yritys toisessa koneistamossa:
Ristikot irti, uudet sorvissa painamalla paikalleen niin että heittoa mahdollisimman vähän, lukkoprikat heftaamalla kiinni ja sitten oionta ja tasapainotus.
Hyvä tuli ja toimi meillä reilut 200 000 km. Hintaa tuollekkin tuli melkein puolet uuden hinnasta, mutta uutta ei olisi saanut kuin tilaamalla tehtaalta koska taka-akseli oli vaihdettu eikä sopivia ollut missään.
Re: Commanderin kardaani narisee?
Hyvin on pyörinyt pari päivää liikkuvaksi uudestaan saatu nivel. Katsotaan kuinka kauan kestää ennen kuin neulat varisee pihalle. Hätävaraksi tilasin Latviasta purkuosan 40e+rahti 25e. Saa nähdä minkälaisen kangen tuolla hinnalla saa. Jos tuo on vähänkin kelvollinen ja sillä ajelee vuoden pari, niin hommaan sitten taas samaan hintaan uuden. Jos on ihan susi kappale, niin menetys ei ole suuri.
Re: Commanderin kardaani narisee?
65euron kardaani saapui ja on ihan kelvollinen. Vaihdoin sen alle ja toimii moitteetta. Ei ole klappia eikä värise. Tähän hintaan erinomainen hätävara.Alkuperäisen kardaanin kunnostamista voi nyt ajan kassa pohtia. Nuo krimpatut laaperipesät pystyy kardaanipaja uusimaan ja sitten tasapainoittamaan kardaanin noin 400e hintaa. Tämän voi sitten tehdä jos käytetty alkaa jotenkin oireilla.