WJ etukardaaneista

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
henu
Viestit: 147
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 28.07.2022. 19:38

Vanha stefa sielä oli vaan vissiin niin koppura et ahisti uutta yokea.

Seuraavaan ongelmaan...

Testilenkkiä heitetty koko päivä ja melko paha värinä, lähtökohta oli että koko vehje täristi ja oli käytännössä ajokelvoton.
Nyt siis tuplanivel kardaani edessä joka tuntuu aiheuttavan äänet ja värinän, ilman kardaania ei ongelmia.
Ruuvailin tukivarsia silleen että pinioni osottaa jakolootaa päin, asteet muistaakseni jossain päälle 6, parani hemmetisti ja värinä muttu enemmänkin ääneksi.
Pinionin ja kardaanin välinen aste ero on jossain 1-1.5 asteen hujakoilla.

Täyskaasu kiihdytyksessä ei väristä ja ei myöskään moottorijarrulla, vaan just sillä alueella värisee (harmooninesti) millä normaalisti ajetaan, värinä tuntuu olevan nopeudesta riippumatonta mutta aina kuormitukseen liittyvä.

Miten tarkkoja nuo kardaanin pituudet on ? varastin tuon kardaanin toisesta projektista josta aijemmin yllä mainitsin, ja siinä yokejen väli oli 830mm, tässä mun dieselissä se on nyt 840mm coren tukivarsilla jotka on minimiin säädetty nyt ja ovat noin 1.5-2cm pitemmät kun vakiot.

henu
Viestit: 147
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 01.08.2022. 17:44

Taas on ruuvailtu.
Ylätukivarsia kierros kerrallaan ulospäin ja näin ollen nostettua pinioni kulmaa ja ajettu testilenkkiä, parani mutta ei hyvä vieläkään.
Nyt rupee olemaan casterit jo tuntuvasti huonot mutta vielä ihan ok ajettava.

Pinijoni osottaa melko taivaisiin verrattuna vakioon, ruuvattu siis tänään about 6-10 asteen välillä ja testattu, ehkä jossain 7-9 asteen hujakoilla oli paras.

Mutta resonointi ei häviä, parani pienemmillä nopeuksilla mutta maantie/motari ei hyvä.
Kardaanista en löydää väjää tai kieroutta ja liukukin vaikuttaa olevan jämäkkä ja nivelet tuntuu hyviltä.

Ehdotuksia mitä seuraavaksi ? jakolootallekko tässä pitää joku drop kit väsätä vaikka korotusta ei oo ku ehkä 3"

Avatar
Timo L
Viestit: 1455
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja Timo L » 02.08.2022. 20:27

No jossain on jotain vikaa kun tuollaista tekee, eikä todellakaan tarvitse - eikä oikeasti ikinä edes pitäisi - asentaa drop kittiä. Joko kardaanissa ristikoissa vikaa (onko otettu irti että näkee?), kardaani kiero, kardaani epätasapainossa, jakiksen tai pinion laakereissa jotain hämminkiä, tai sitten pinionikulma väärissä säädöissä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

henu
Viestit: 147
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 03.08.2022. 7:34

Kardaani on ollut irtaallaan useamman kerran ja on sitä hipistelty ja ei siitä silmämääräsesti / tuntumalla mitään vikaa löydy.

Heitin kameran testilenkillä pohjaan eikä sen perusteella näyttä olevan kierokaan, ja jos se kiero olis tai epätasapainossa niin luulis että täristäs myös moottorijarrulla kovissa nopeuksissa mutta sillon häviää värinät täysin.

Tuola aiemmin mainitsin että jakolootan ulostulo yoken laakerissa on hyvin pieni väljä, tuntee mutta ei näe, ollut jo vuosikausia, voiskohan siinä olla värinän lähde :?
Jos jollain olis varmasti kunnossa oleva dieselin 247 jakoloota ylimmääräsenä ni vois koittaa.

Onko V8 Bensa WJ:iin 247 loota käypänen tuohon dieseliin jos ottaa takakardaaninkii pakettiin mukaan ?
Sisäänmeno akselissa on ainakin joku adapteri holkki dieselissä, liekkö sen sais vaihdettua.

henu
Viestit: 147
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 03.08.2022. 18:10

https://youtu.be/xDSqo43JhOQ
Siinä klippi missä välys kuuluu, ääni on kumminkin senverran vaimea että tuossakin tapauksessa taustamelun takia ääni johdettu kameraan elektroonisella stetoskoopilla, väljän ääni tuntuu tulevan takapäästä eli neulalaakerin puolelta.

Varaosa autossa joka bensa niin tuntuu olevan ihan samallainen välys, sillä tosin ei tullut koskaan ajettua niin kovaa että olsi voinu mitään tärinöitä aistia.

henu
Viestit: 147
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 03.08.2022. 19:12

Onko jollain kokemuksia tuosta espanialaisesta kardaanipaikasta kardanline eu ?
Näyttää olevan jeepin kardaaneja kohtuu hinnalla.

Avatar
Timo L
Viestit: 1455
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja Timo L » 03.08.2022. 21:20

Ei välttämättä täristä moottorijarrutuksella kiero tai epätasapainoinen kardaani, ja ylipäätään nopeusalue millä täristää voi olla hyvinkin kapea. Minulla on täristänyt kardaani todella pahasti kun ristikot oli kuivat, ei siis tuntunut mitään klappia eikä pitänyt ääntä ja ulospäin näytti hyvältä. Minulla on täristänyt kardaani kun takapinionin kulma oli juuri ja juuri asteen verran pielessä.

Nuo on välillä todella pienestä kiinni, ja toki kannattaa varmistua että kardaani on tasapainossa. Et välttämättä näe sitä auton alle kiinnitetystä go- prosta jos heitto on pientä, mutta se silti tuntuu. Meillä täristää välillä - tai no, aika useinkin - työpaikalla konttilukkien kardaanit, ja sen tuntee ja kuulee 8 metriä kardaaneja (neljä kpl., yksi per vetävä rengas) ylempänä kumityynyillä rungosta erotettuun ohjaamoon. Kun koitat kardaania käsillä tai vääntöraudalla, voi tuntua aivan tiukalta :D Toki isompia koneita, mutta periaate ihan sama..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

henu
Viestit: 147
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 05.08.2022. 8:13

Joo ei toki millään kameralla päästä kovinkaan tarkkoihin tuloksiin mutta väittäsin kuvamatskun perusteella et ei se ainakaan lieppaa.
Purin nyt koko kardaanin palasiks ja tuplanivelen sisällä oleva jousi häkkyrä on kyllä jokseenkii kuoleentunut, rempataan nyt tuo keppi ensin ja tunnustellaan vaikuttaako.
Ristikot vaikutti hyviltä, mitä nyt stefat oli muuttunu muoviks, liuku näytti ihan käyttämättömältä ja sininen maali hyvässä kunnossa.

Tuohon kulma ongelmaan on kova usko, se kun rupee väristämään heti kun vähänkin antaa kuormaa, ihan siis jo kävelynopeudesta alkaen jollon epätasapainossa oleminen tuskin tulee esiin kun kepin kierrokset on niin pienet.

Takapään kohdalla tuli painittua kulma ongelman kanssa aikanaan ja on tosiaan pienestä kiinni, sentin ku shimmaa laatikon häntää ylemmäs niin rupes jo väristämään ylämäessä vaikka asteina heitto on todella pientä.

Ylemmäs on kyllä tavote saada jakolootaa kun se tuntuu noissa dieseleissä kaikkineen rautalimppuineen roikkuvan muutenkii matalemmalla kun bensoissa, ei vaan vielä oo säädettävää taka A tukivartta niin ei pääse perseen kulmaa säätämään haluttuun asentoon.

timpson
Viestit: 56
Liittynyt: 26.08.2015. 13:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja timpson » 08.08.2022. 14:34

Oheisessa videossa on paljon asiaa aiheesta, semmonen tuli mieleen että onhan liuku oikeassa asennossa? Jos on eri vaiheessa kuin toinen pää niin sillä saa kans jänniä värinöitä aikaseksi.
https://youtu.be/SH2VIoWOQ0E

henu
Viestit: 147
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 08.08.2022. 20:24

Kaikki tuuban kardaaneihin liittyvät videot on katottu parin viikon sisään :lol: ja liuku on kohdallaa.

Nonii jatketaas, tänään laitoin etukardaaniin uudet ristikot 3kpl ja sen keskilaakerin, ja eiku testilenkille.
0-95km/h ihan ok mut kun menee yli 100km/h ja turbiinilukko lyö päälle ja kuormitetaan 5 vaihteella ni on melko epämielyttävä väristys.
Väristys ei ole tasaista vaan semmosta hur hur hur tyyppistä, tulis äkkiä mieleen tuon Timon kommentoima epätasapaino mut kaikki väristykset häviää kaasun päästäessä.

Löin magneetti stetoskoopin kiinni etuperään ja kuulokkeet päähän ja uudestaan lenkille, ei kuulu mitään mun mielestä poikkeevaa, perus laakerin "kahinaa"

Sama toimenpide mutta stetoskooppi kiinni jakolootan perään, selkeesti se hur hur ääni tulee sieltä päästä.
Johtuuko se nyt siitä pienestä ulostuloakselin väljästä vai onko kardaani tosiaan viallinen, otappa perkule selvä siitä kun ei oo toista keppiä millä koittaa.

Äkkinäisesti ku aattelee et siihen laakeriin kohdistuu kardaanin kiinni ollessa varmaan melko paljon enemmän voimia niin vois varmaan olla ihan yksistään se.

Pari videoo kattoneena ei näytä miltään rakettitieteeltä sen ulostuloakselin laakereiden vaihto, mitä siihen nyt sit tarvii jos koitetaan budjetilla, stefat etu ja taka kardaanille ja ne laakerit, tuleeko muuta mieleen ?

henu
Viestit: 147
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 08.08.2022. 20:27

Nii ja kulmista, jakoloota on vakio asennossa ja pinionin ja kardaanin välinen heitto on nyt abou 0.8 astetta eli melkolailla suorassa niinkun käsittääkseni pitääkin olla tuplaristikkoisessa, tätä kulmaa ruuvailin 2-3 asteen eroilla ja ei merkittävää vaikutusta mihinkään.

henu
Viestit: 147
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 09.08.2022. 19:37

https://youtu.be/e3OQTxOdp9I
Tuossa vielä raffi ääniklippi siitä mitä se nyt tekee.
Tulee siis noin satasen paikkeilla kun on turbiinilukko kiinni tai niin kiinni kun se noissa mese vehkeissä on ja vedätys.
Ääni tosiaan raffi kun kaikki moottorin ja vaihteiston yms johtaa aika hyvin sekaan mut kyl siitä varsinaisen ongelman erottaa.

Ääni johdettu siis stetoskoopista kameraan joka on jakolootan perseessä kiinni, videon lopussa kun päästän kaasun niin häviää kaikki juputukset.

henu
Viestit: 147
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 01.09.2022. 19:31

Koitan tässä taas kerätä motivaatioo ongelman ratkaisuun.
Testasin vanhaa kunnon klemmari kikkaa etukardaanissa eikä tunnu olevan merkitystä että missä asennossa klemmareita on.

Mahtaako sille tuplanivelen keskitapille olla jotain mittoja, selkeetä väljää siitä ei löydy mutta kun pitää nivelen suorassa ja nytkyttelee niin tuntee jonkun näkösen tyhjän kohdan, "kyliltä" vaan kuulin että se tappi kulus ajansaatossa.

henu
Viestit: 147
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ etukardaaneista

Viesti Kirjoittaja henu » 22.09.2022. 18:48

Ja jatketaas...

edellisen viestin jälkeen tehty seuraavaa.
Jakolootaan heitin laakerit, ei vaikutusta.
Nyt on uus kardaani, ei vaikutusta.

Laitetaan sit seuraavaks etuperään laakerit, kai sieltä sit on jostain laakerista pinta menny yms :?
Onko muuten noissa WJ:n dana 30 akseleissa eroja laakereissa keskenään niinkun esim pinionin stefa on eri esim 99 ja 02 malleissa ?

Ja takas harrastamaan jeee... :lol:

Kirjoita vastaus