takavetarin päittäisvälys

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

takavetarin päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 25.08.2010. 7:17

Onko todellakin niin että XJ:n takavetareiden paikallaan pysymisestä vastaa vain se "C-clipsi" ja tasauspyörästön väliakseli ?

Ihmettelin xj:n outoa luiruilua ja tutkaillessa sain selville että vetarit liikkuu yli viisi milliä (c-klipsi rattaan urassa - vetarin pää väliakselissa)

Lienee enemmän kuin pitäisi?

Onko asiaan minkäänlaista säätöä?

M Arkku

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.08.2010. 9:17

Onko kitkalukkoa?? Jos on, saattaa levyjä puuttua, jolloin välys kasvaa... Tai vetarin sisäpää on kulunut ohuemmaksi (tarkistettava aika pian, koska jos pää pettää, vetari karkaa)!! Ei ole mitään säätökeinoa, vain korjattava välyksen sallivat syyt!! Noin 1.5mm on maksimi sallittu välys (en tosin ole siitäkään mitään painettua tietoa löytänyt)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 25.08.2010. 12:50

Käsitinkö siis oikein, kun kanttaan hulluna kaarteeseen, nojaa ulkokaarteen puoleisen vetoakselin pää tasauspyörästön väliakseliin ja sisäkaarteen puoleinen vetoakseli yrittää saada kitkapakan akseliputkesta läpi?

Jep joo. "ota käytä heitä pois, siistimpi et olla vois"

M Arkku

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.08.2010. 12:58

kmarkkuvv kirjoitti:Käsitinkö siis oikein, kun kanttaan hulluna kaarteeseen, nojaa ulkokaarteen puoleisen vetoakselin pää tasauspyörästön väliakseliin ja sisäkaarteen puoleinen vetoakseli yrittää saada kitkapakan akseliputkesta läpi?
Joo, periaatteessa noin, mutta se kitkalevypakka ei mahdu siitä murikan reiästä läpi, kun on murikan poskilaakerit vähän tiellä :D :D !! Mutta ulomman renkaan vetoakseli kyllä nojaa tasauspyörästön väliakseliin ja jos on paljon kanttausta, se pää kuluu...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 07.02.2011. 20:19

JAMANT kirjoitti:... Tai vetarin sisäpää on kulunut ohuemmaksi (tarkistettava aika pian, koska jos pää pettää, vetari karkaa
Raaskitsin sitten lopultakin sijoittaa huomattavan summan rahaa vanhaan ropposeen ja vaihdoin hantinpuolen vetarin.
Siellä oli välitapin ja akselinpään välistä mitattuna karvan yli viisi milliä välystä.

Kaiveltuani vanhan irti mittailin hieman, uusi akseli, pään paksuus klipsiuran ulkopuolella 6mm.
vanha akseli pään paksuus 2mm. Olis sillä vielä vähän voinut hurjastella ;)

Nyt ei hölsky. Vaikka rakotulkilla mitaten nafti 1mm välystä, ei sitä renkaasta nykimällä huomaa.

Ajofiiliskin parani, ei luirua niin pahasti urissa.

M Arkku

Jeepp
Viestit: 126
Liittynyt: 13.04.2010. 18:51
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Jeepp » 09.02.2011. 18:52

Kysy tässä että missä vika vai onko, eli vaihoin tässä vasta peräöljyt eteen ja taakse juuri sellaiset kun pitää olla eli kitkaaineet mukaan.. ja sen jälkeen kun josku lähtee kiihdyttään mutkaan oikelle päin nii takaa jostaki kuuluu semmonen jurnautus ehkä oikealta puolelta akselia, onko joku laakeri menossa vai mikä.
Ääntä ei saa läheskää joka kerta kun yrittää kuulostella mutta josku harvoin kuuluu.
Jeep Grand Cherokee -01 QD

Ilikka
Viestit: 25
Liittynyt: 02.08.2010. 12:00
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Ilikka » 10.02.2011. 9:29

...kun josku lähtee kiihdyttään mutkaan oikelle päin nii takaa jostaki kuuluu semmonen jurnautus ehkä oikealta puolelta akselia, onko joku laakeri menossa vai mikä...
Mulla on ihan avoin perä mutta jurnutusta kuului silti. Johtui ilmeisesti jumittavasta jarrusta. Sulla tuskin sama juttu, mutta tiedoksi vaan.
Oli vanne aika ..tun kuuma kun kokeili ajon jälkeen!
Myös vähätkin tehot tuntuivat kadonneet.

Tää menis jo jarrut puolelle, mutta kerrottakoon vielä että korjaantui kun pullautin sylinteristä männän pois, putsasin paikat todella hyvin ja hioin sylinterin suuaukkoa hienolla hiomapaperilla. (siinä oli sellaista ruostepaskaa jonkun verran)
Nyt irrottaa hyvin!

JeepTrainee
Viestit: 52
Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 15.02.2011. 18:02

Osaakos joko kertoa mikä voisi aiheuttaa tota vetarin päittäisvälystä c-klipittömässä D35:ssa? Mul on varmaan puolisen senttiä klappia oikean puolen vetarissa ja vasemmalla vähempi. Kitkalukkohan mulla on tossa p*skana kuten mun rakentelutopikissa on ollut juttua, mutta eikai se tässä non c-clip versiossa pitäisi vetariin saada päittäisvälystä aikaiseksi? Tai sitten olen ymmärtänyt koko vetarin kiinnityksen ihan väärin... :oops:
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.02.2011. 18:05

JeepTrainee kirjoitti:Osaakos joko kertoa mikä voisi aiheuttaa tota vetarin päittäisvälystä c-klipittömässä D35:ssa? Mul on varmaan puolisen senttiä klappia oikean puolen vetarissa ja vasemmalla vähempi. Kitkalukkohan mulla on tossa p*skana kuten mun rakentelutopikissa on ollut juttua, mutta eikai se tässä non c-clip versiossa pitäisi vetariin saada päittäisvälystä aikaiseksi? Tai sitten olen ymmärtänyt koko vetarin kiinnityksen ihan väärin... :oops:
Sulla on vetarinlaakeri viallinen tai se laippa jolla vetari lukitaan paikoilleen kilven päältä, mutkalla...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

JeepTrainee
Viestit: 52
Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 15.02.2011. 20:09

JAMANT kirjoitti:
JeepTrainee kirjoitti:Osaakos joko kertoa mikä voisi aiheuttaa tota vetarin päittäisvälystä c-klipittömässä D35:ssa? Mul on varmaan puolisen senttiä klappia oikean puolen vetarissa ja vasemmalla vähempi. Kitkalukkohan mulla on tossa p*skana kuten mun rakentelutopikissa on ollut juttua, mutta eikai se tässä non c-clip versiossa pitäisi vetariin saada päittäisvälystä aikaiseksi? Tai sitten olen ymmärtänyt koko vetarin kiinnityksen ihan väärin... :oops:
Sulla on vetarinlaakeri viallinen tai se laippa jolla vetari lukitaan paikoilleen kilven päältä, mutkalla...
Tänks! Täytynee ehtii purkaa toi lähiaikoina ja tsekkaa kummassa vika.
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

Kirjoita vastaus