Kokonaisvälityksen korjaileminen

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Urkki
Viestit: 113
Liittynyt: 01.05.2008. 20:21
Paikkakunta: Helsinki

Kokonaisvälityksen korjaileminen

Viesti Kirjoittaja Urkki » 02.12.2010. 14:38

Tervehdys arvon raadille

Jeeppeihinhän laitetaan yleisesti isompia renkaita, ja tällä on ehdottomasti vaikutus voimansiirron kokonaisvälityssuhteeseen. Ero voi olla jopa 10% nopeudessa, mutta on yleensä pienempi. Mä olen huomannut, että mun ZJ on selkeästi laiskempi kiihtymään isoilla renkailla, ja vaihteet alkaa toimia vähän eri tavalla.

KYSYMYS: Kun auto on alunperin suunniteltu tietylle kokonaisvälitykselle, ja me muutetaan sitä yhdestä kohtaa isommilla renkailla, olisiko tämä kompensoitava jossain toisessa paikassa että polttoainetalous, kiihtyvyys ja huippunopeus pysyisivät ennallaan? Mistä kohtaa tämä olisi helppoa tai halpaa tehdä?

Urkki

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.12.2010. 14:40

Mun mielestäni ainoa vaihtoehto on välityksien vaihto, mutta ne pitää sitten vaihtaa molempiin päihin!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Urkki
Viestit: 113
Liittynyt: 01.05.2008. 20:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Urkki » 03.12.2010. 13:31

Millaisesta budjetista puhutaan? Ja kuka laskee oikean muutoksen?

Urkki

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 04.12.2010. 15:12

Oisko sinne mahdollista vaihtaa vaihteisto jossa olisi sopivat välitykset.?
Itse joskus katselin että tuohon omaani rikkonaisen vaihteiston tilalle olisi 6-lovinen laatikko saatavilla uudemmista versioista. Tuossa 6-lovisessa on pienemmät välitykset 1-5 välillä ja 6 olisi hiukan pidempi kuin tuon 5 lovisen 5 vaihde. 6-lovisia Purkulaatikoita on tarjolla 1000-1500e väliin ainakin tuoho CRD KJ Cherokeehen. 5-lovisen laatikon sai 600puntaan jonka auton myyjä maksoi :)

Urkki
Viestit: 113
Liittynyt: 01.05.2008. 20:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Urkki » 04.12.2010. 15:38

6-lovinen automaattiko?? Onko niitä Jeeppiin? Mä olen vähän skeptinen, ZJ:ssä on sähköisesti ohjattu automaatti, voi olla että menee kalliita ohjausboksejakin samalla.

Urkki

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 04.12.2010. 18:43

Omalla kohdalla kyseessä siis manuaali..

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 04.12.2010. 20:51

Urkki,

jos pyörien vierintämatka kasvoi 10% niin samassa suhteessa muutat molempiin päihin välitystä... Eli jos on nyt vaikka 3.55, niin uudeksi vähintään 3.88. Maastomiehet heittäis samantien 4.10, mut se lisää sitten jo maantiekäytössä kulutusta...

t. mace
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

Aapo
Viestit: 114
Liittynyt: 10.04.2010. 23:50
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aapo » 20.12.2010. 21:35

Voisiko Libertyn tapauksessa vaihtaa 2.4:sen perävälitykset 2,8 CRD:n tilalle? Nehän on kai tiuhemmat, mutta käyvätkö muuten? Mitähän saattaisi maksaa? :roll:

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 21.12.2010. 7:40

Jos perät ovat saman tyyppiset, niin mikä ettei. Uusi pinion ja kruunupyörä maksaa alkaen 400e, lisäksi mahdolliset laakerit ja simmauslevyt yms pientä. Asemointi ei ihan jokapojan työtä... osaava selvinnee...
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 21.12.2010. 19:33

Varmaan olisi helpompaa vaihtaa taka-akseli ja etuperä..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.12.2010. 19:36

kozel kirjoitti:Varmaan olisi helpompaa vaihtaa taka-akseli ja etuperä..
Joo, jos noita ehjiä takaperiä olis jossain!! On niitä etsitty!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

454SS
Viestit: 57
Liittynyt: 29.03.2009. 9:07
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja 454SS » 18.02.2011. 10:06

Akseleihin vaan uudet välitykset. Ei ne maksa 400 euroa per akseli ja ei se mitään avaruusteknologiaa ole. Ihminen joka osaa laskea, mitata ja käyttää käsityökaluja selviää välitysten vaihdosta. Netti on pullollaan ohjeita miten homma tehdään. Osat voi tilata ihan EU:n alueeltakin jos Amerikasta tilaaminen pelottaa.

Saksasta: http://de.4x4-garage.com/index.php/language/EN

Espanjasta: http://www.4x4proyect.com/catalog/index ... af85a577dd

Kirjoita vastaus