ZJ jakolaatikko kiukuttelee (NP249)

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 23.04.2014. 21:56

Liekkö millaset öljynvaihtovälit tuossa. KJ cherokee voimansiirrossa vissiin 40tkm.. sillä vaihtovälillä oon itse vaihtanu..
kozel@ircnet

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Rutinat loppu

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.04.2014. 22:34

rounela kirjoitti:Eli tuo akseli/tappi oli irronnut oikeasta reunasta, koska ilmeisesti vasemmasta reunasta oli hävinnyt joku stoppari tms.
Tyrkkäsin paikalleen ja tein klemmarista stopparin, toimii toistaiseksi.
Ei siellä vasemmalla ole mitän stopparia, se oikean reunan akselin päässä on ura, ja se vihreä muovinen osa on tiukka ja sen reiän pienin kohta pitäis pysyä siellä urassa ja se pitää sen akselin kiinni siinä telineessään... Vasemmassa reunassa on vain tukilaakeri, tuon näköinen: http://www.jamant.fi/laakeri-xjmjyjtjzj ... -1356.html ja se oikean reunan vihreä muovi on tuommoinen: http://www.jamant.fi/hela-np242-mop53004810-p-1753.html tai tuommoinen: http://www.jamant.fi/hela-np231-mop3575333-p-1752.html , täytyis filmiltä katsoa, kumpi on oikea, vai onko molemmat....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 24.04.2014. 7:58

^- eli siis olin ihan oikeassa nimenomaan tuon korin ja jakoaskin välissä olevan akselin ja puslien kuluneisuuden suhteen :wink: Nuo kannattaa melkein uusia ihan vaikka varmuuden vuoksi, jos on yhtään ongelmaa vetomoodivaihdoissa. Itselle on tulossa jossain vaiheessa vaijerikäyttölle jakiksen käskytys, tuo vivustosysteemi on oikeasti aika käsittämätön.. :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: Rutinat loppu

Viesti Kirjoittaja WinChester » 24.04.2014. 8:37

rounela kirjoitti:Taas on auton alla tuumailtu ja ongelma ratkaistu!
...
Öljyt laatikkoon ja kovaa ajoa. Nyt menee hidas puoli tupaan heittämällä, ei rutise eikä pauku. Pienellä koeajolla väittäisin, että se vaimea ulinakin 80kmh vauhdissa katosi..?
Vaihda nyt toistamiseen vielä ne öljyt, kun edellinen oli NIIN likaista. Ei ihme, että on lootassa meteliä, jos siellä menee noin paljon moskaa pumpusta läpi.

Motonetin MAG1 Dexron II/III on naurettavan halpaa ja silti oikeaa öljyä jakikseen, jos verrataan merkkiliikkeestä ostettuun ATF+4:een. Onneksi Suomessa on niin paljon Chryslereitä, että noita saa molempia Motonetistä edullisesti! :D

Vielä kun sieltä sais edullista MS-5931 PSF:ää... Mutta sitä saakin täältä: www.jntrading.fi Olikohan MAG1 OEM PSF peräti alle 6€/L! :shock: :shock: :shock: Jos tarttee tehdä ohjaustehostimen huuhtelu, niin eipä tartte työntää sinne kolmea litraa Motonetistäkin saatavaa Red Linen MS-5931 -kelpoista kisaöljyä, joka maksaa päälle 20€/L.
Raha ja romut rauhottaa.

rounela
Viestit: 7
Liittynyt: 22.04.2014. 14:07
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja rounela » 24.04.2014. 14:48

Pitää vaihtaa juu, ostin juurikin tuota mainitsemaasi öljyä koko kanisterin.

Tarkoittaatko tämä, että klemmari siinä akselissa ei ole pro-tason korjausmenetelmä..? ;) Pitää tilata se pusla + laakeri tässä joku päivä.

Kiitosta vaan hyvistä neuvoista!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.04.2014. 18:41

rounela kirjoitti:Pitää vaihtaa juu, ostin juurikin tuota mainitsemaasi öljyä koko kanisterin.

Tarkoittaatko tämä, että klemmari siinä akselissa ei ole pro-tason korjausmenetelmä..? ;) Pitää tilata se pusla + laakeri tässä joku päivä.

Kiitosta vaan hyvistä neuvoista!
Mikä vaan jonkun muun tekemä korjaustapa kelpaa mulle, kunhan se korjauksen jälkeen toimii ja en ole sitä itse tehnyt (vastuukysymys nääs :wink: :wink: )!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

siffo
Viestit: 171
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja siffo » 26.04.2014. 0:14

Itsekin innoistuin vaihtamaan jakolaatikon öljyt kun edellisestä vaihdosta oli jo melkein 60tkm. Aika mustat öljyt tuli ulos, muuten kyllä näytti ihan normaalilta. Pistin tota Motonetin Mag1 ATF+4:sta kun oli pari pikku purkkia hyllyssä. Sen verran helppo homma että vois niitä jaksaa vähän useamminkin vaihtaa...
kozel kirjoitti:vähän otsikon ohi niin itse olen huomannut parhaaksi kun käytettyjä autoja hankin itselle että kaikki nesteet vaihtoon heti kun auton itselleni saan.
Sanos muuta. Taas omasta laiskuudesta sai kärsiä kun ostin viime syksyllä "uuden" käyttiksen kun halvalla sai. En sitte viittiny kuin öljyt vaihtaa ja eikös ekoilla pakkasilla pompannu lämmöt kattoon kun jäähdytysnesteet oli jäätyny. Ei hemmetti kuka Suomessa menee lisäämään pelkkää vettä sinne. :shock: Onneks ei mitään isompaa hajonnu ja hieman vuotava vesipumppu tuli vaihdettua samalla.

Kirjoita vastaus