ZJ:n automaattien erot.

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 03.01.2016. 8:24

Koeajettu pihalla, liikkuu eteen ja taakse. Maantielle en uskaltanut kun kardaani oli ihan huulilla. Torstaina vein kardaanin pidennysleikkaukseen, samalla huomasin peräöljyn olevan kiiltävän metallista. Seuraavaksi dana35 laakerointi. Tämä oravanpyörä ei lopu koskaan. Ensi viikolle luvattu -15 - -18 pakkasta, en taida mennä makaamaan tonne auton alle. Katsotaan jatkoa kun kelit lämpenee.

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja Sikli » 07.01.2016. 19:01

khager kirjoitti:Tämä oravanpyörä ei lopu koskaan.
It's a Jeep. :wink:
ZJ 4.0 -96

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 07.01.2016. 19:21

Just Empty Every Pocket :D
Tänään hain Dana35 laakerit. Sunnuntaille luvattu hieman lauhempaa, yritän ainakin aloittaa ton laakeroinnin.

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 17.01.2016. 17:28

Auto toimii lähes täydellisesti. OD kun on pois päältä voi ajaa normaalisti ja vaihtaa nätisti. OD:n jos antaa olla päällä, kuuluu joku ylimääräinen ääni. Odottelen lämpimämpiä kelejä (kesää) ja ajan toistaiseksi OD-Off.

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 24.01.2016. 13:49

Nyt huomattu seuraavaa. Kun vaihtaa kolmoselle ja ajaa n45-50km/h, ei pidä ääntä. Kun vauhti nousee n60km/h alkaa ääntämään. Tulee jännä vinkuva, metallinen ääni. Aivan kun joku metallinen osa osuisi johonkin. Vauhdin noustessa vaihtaa 4(OD), ei ääntä. Jos kolmosella ajaa OD-Off (turbiini lukittu) ei ääntä.
Video kertoo enemmän kun 1000 sanaa.

https://youtu.be/PzC4MedyR50

Videossa jakolaatikko "N" asennossa ja vaihteisto "D". Ei äännä "R",1 tai2 vaihteilla.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja WinChester » 24.01.2016. 19:26

Outo ääni. Hytikkapumpun ääneltä kuulostaa ja samantapanen kuuluu automaattilootasta, jos liian on vähän öljyä (eli pumppu kavitoi tms). Ihmeen kapea kierrosalue, millä ääni kuuluu. :shock:

Laittasin lootan takasin myyjälle ja vaatisin vaihtoa, korjausta tai rahoja takasin. Jos ostettu yksityiseltä, niin hankalampi juttu. Jos muuten toimii, niin ajasin vaikka ääni kieltämättä karmea. Lootan täyskorjaus nääs maksaa monta tonnia ja auton hinnan tuplaus ei liene järkevää, ellei ihan välttämättä halua. Voi tietysti kokeilla vanhan askin korjaamista itse uusilla osilla.
Raha ja romut rauhottaa.

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 25.01.2016. 16:33

Kiitos vastauksesta, mutta mikä pumppu ummärtää ujeltaa vain kolmosella. Kyllä pumppu pitäisi ääntä kaikilla vaihteilla. Jatketaan tutkimuksia.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja WinChester » 25.01.2016. 19:25

khager kirjoitti:Kiitos vastauksesta, mutta mikä pumppu ummärtää ujeltaa vain kolmosella. Kyllä pumppu pitäisi ääntä kaikilla vaihteilla. Jatketaan tutkimuksia.
Niin siis ääni on sama, mutta lähde melkeinpä täytyy olla eri juuri tuosta syystä. Joku venttiili tms. voi väristä tms. Jos/kun venttiilikoneisto on purettu ja putsattu, niin epäilisin jotain muuta paikkaa kanavistossa, jonka tutkiminen on todennäköisesti aika vaikeaa purkamatta koko askia.

Mulla oli samanlainen aski, joka vaihtoi huonosti 2=>3 eikä toennut koneiston purulla tai muutamalla öljyhuutelulla. Vasta seuraavan omistajan tekemä huuhtelu sai moskat pois ja ne ei voinu olla enää venakoneistossa. Nää on vähän hankalia ja omituisia tapauksia.
Raha ja romut rauhottaa.

pstj
Viestit: 69
Liittynyt: 28.09.2014. 23:01
Paikkakunta: Päijät-Häme
CONTACT:

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja pstj » 25.01.2016. 19:31

WinChester kirjoitti: Mulla oli samanlainen aski, joka vaihtoi huonosti 2=>3 eikä toennut koneiston purulla tai muutamalla öljyhuutelulla. Vasta seuraavan omistajan tekemä huuhtelu sai moskat pois ja ne ei voinu olla enää venakoneistossa. Nää on vähän hankalia ja omituisia tapauksia.
Edelleen tekee satunnaisesti samaa kylmänä, ei tosin aina. Jonkun aikaa toimi ilman ongelmia. Hankalia ja omituisia tapauksia :mrgreen:
Grand Cherokee WJ -99 4.7 Quadra Trac II
Ei se siitä.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja WinChester » 25.01.2016. 19:52

pstj kirjoitti:Edelleen tekee satunnaisesti samaa kylmänä, ei tosin aina. Jonkun aikaa toimi ilman ongelmia. Hankalia ja omituisia tapauksia :mrgreen:
Ai se ongelma ei sitten poistunutkaan kokonaan? No, se oli mulle tullessaan NIIN järkyttävän likanen aski - öljy oli todellakin mustaa eikä punaista ja kahden litran vajauksella (liikkui kuitenkin tasamaalla :shock: ) - että ei ihan ihme oireilessaan noin.

Sinänsä on oikeestaan melkonen ihme, että se yleensä toimii. Mustaa öljyä kun tulee pihalle, niin on jo pakat ja pannat melko selvää kamaa. Ehkä se oli vain öljy, joka oli huonoa ja jätetty vaihtamatta. Muu aski lienee ollut kuitenkin kunnossa ja pidätteli hajoamista.

On ne omituisuudet joskus näinkin päin. Euro- ja Japanin askit olis tommosella pidolla jo hajonnu palasiksi tai lakannu toimimasta.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja Timo L » 28.01.2016. 12:41

Erikoinen ääni. Kuulostaa tosiaan hytikkapumpulta, tai siltä että pumppu kavitoi pahasti. Samalla jotenkin metallinen tuo ääni. Itse en ajaisi laatikolla metriäkään jos tuollaiselta kuulostaisi, vaan korjaisin laatikon.
Jos sinulla on vielä irtolaatikko niin korjaa se ja lyö autoon kiinni, ja tämä ääntävä vaikka sen jälkeen ja myyt sopivaan hintaan eteenpäin :D Tosin paha sanoa onko jonkinsortin täystuho jo tapahtunut, vai onko laatikko vain pahasti viallinen jostain ja saa vielä korjaamalla kuntoon.

WinChester kirjoitti:On ne omituisuudet joskus näinkin päin. Euro- ja Japanin askit olis tommosella pidolla jo hajonnu palasiksi tai lakannu toimimasta.
..paitsi AW4, joka tuntuu kestävän melkein mitä tahansa ja vähän ylikin :shock: :lol:

Mutta ihmeen sitkeitä nämä Chryslerin lootat sinällään on. Omastakin tuli ulos palaneen hajuista, mustanruskeaa mömmöä kun ekan kerran vaihdoin aineet vähän sen jälkeen kun auton ostin (taisi olla seuraavana keväänä). Säädin samalla pannat kohdalleen. Sen jälkeen on toiminut aikalailla moitteetta n.50tkm, eikä öljytkään ole olleet likaisia. Solenoidit piti vaihtaa, mutta se onkin RE- laatikoiden tyyppivika.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 28.01.2016. 19:34

Luulen tietäväni mistä ääni tulee. Itse aiheutettu vika. Kasasin ton venttiilipöydän ja löin sen laatikkoon kiinni. Laitoin viimeksi sen "park rod" tangon, oli pirun jäykkä saada se paikoilleen. Luulen että se tanko on vääntynyt ja hankaa "rear clutch" kellon kuoreen. Siihen minkä sisällä noi kytkin kamat ym. on.
Ajan autolla päivittäin OD-Off päällä, jolloin ei sivuääniä.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja WinChester » 28.01.2016. 20:39

khager kirjoitti:Luulen tietäväni mistä ääni tulee. Itse aiheutettu vika. Kasasin ton venttiilipöydän ja löin sen laatikkoon kiinni. Laitoin viimeksi sen "park rod" tangon, oli pirun jäykkä saada se paikoilleen. Luulen että se tanko on vääntynyt ja hankaa "rear clutch" kellon kuoreen. Siihen minkä sisällä noi kytkin kamat ym. on.
Ajan autolla päivittäin OD-Off päällä, jolloin ei sivuääniä.
Parkkirodi menee paikalleen ihan pienellä voimalla, jos vain laittaa sen oikein. Mulla meinas jäädä kokonaan laittamatta, kunnes hokasin missä asennossa se menee paikalleen ihan nätisti. Laatikon pohja vain uudelleen irti ja kokeilemaan.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.01.2016. 20:53

WinChester kirjoitti:
khager kirjoitti:Luulen tietäväni mistä ääni tulee. Itse aiheutettu vika. Kasasin ton venttiilipöydän ja löin sen laatikkoon kiinni. Laitoin viimeksi sen "park rod" tangon, oli pirun jäykkä saada se paikoilleen. Luulen että se tanko on vääntynyt ja hankaa "rear clutch" kellon kuoreen. Siihen minkä sisällä noi kytkin kamat ym. on.
Ajan autolla päivittäin OD-Off päällä, jolloin ei sivuääniä.
Parkkirodi menee paikalleen ihan pienellä voimalla, jos vain laittaa sen oikein. Mulla meinas jäädä kokonaan laittamatta, kunnes hokasin missä asennossa se menee paikalleen ihan nätisti. Laatikon pohja vain uudelleen irti ja kokeilemaan.
Menee ja menee, meillä meni yhteen paikoilleen vain kun huomattiin samalla niksauttaa takarenkaista se parkkilukko vapaaksi, oli juntturassa, ja ei millään suostunut tanko menemään oikeaan paikkaan että olis menny se ohjelmalevy oikeaan asentoon... Mutta kun niksautettiin renkaista edestakas samalla kun tyrkättiin että se salpa vapautui, sitten meni...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja Timo L » 28.01.2016. 21:21

khager kirjoitti:Luulen tietäväni mistä ääni tulee. Itse aiheutettu vika. Kasasin ton venttiilipöydän ja löin sen laatikkoon kiinni. Laitoin viimeksi sen "park rod" tangon, oli pirun jäykkä saada se paikoilleen. Luulen että se tanko on vääntynyt ja hankaa "rear clutch" kellon kuoreen. Siihen minkä sisällä noi kytkin kamat ym. on.

No hyvä jos tuollainen juolahti mieleen, silloin on helppo vika ja tuskin vielä aiheuttanut paljon muuta kuin harmaita hiuksia ja vähän metallihileitä :)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus