KJ etukardaani

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
jyrleski
Viestit: 11
Liittynyt: 10.08.2008. 8:01
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jyrleski » 11.12.2009. 8:21

Vaiva oli lähinnä henkinen :D kun sain kuulla osan hinnan töineen. En ole käyttänyt tuota nelivetoa kun muutaman kerran syksyn aikana ja sekin on ollut hidasta ajoa. Kuulostelin tosin jo silloin, että jonkin verran se jurisi enemmän kuin normaalisti. (Sattui vain olemaan hirvenvetohommat päällä silloin eikä siinä joutanut sen kummemin sitä ihmettelemään)
Kuvasta näkyy, että tuo akseli on pudonnut paikaltaan ja on noin 5 mm väärässä kohtaa eli vois olettaa että pyöriesäään aiheuttaa resonassia jonkin verrran.

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 02.01.2015. 16:46

Hakusanalla "jyristää" löytyi tällainen 6 vuotta vanha ketju :)

Olisikohan meikäläisenkin KJ:ssa kardaani mennyt kun on alkoi joskus kesällä jyristämään ja syksyn aikana on tasaisesti pahentunut koko ajan?
Jyrinä kasvaa tasaisesti nopeuden noustessa, 80 kohdalla jo päänsärkyä aiheuttavaa, 90 kohdalla vaimenee hitusen mutta 100 jälkeen kasvaa taas infernaalisesksi.

Ei riipu mitenkään siitä onko taka- vai neliveto päällä, niin olisiko se sitten takakardaani? Mutta mielestäni jyrinä tulee hieman enemmän edestä. Ja auto katsastettiin juuri eikä katsuri ainakaan maininnut mitään mistään laakereista.

Voisiko se olla kuitenkin vain nuo loppuunajetut General Grabberit? Vanhuuttaan kovettuneet ja alkaneet jyristämään?

Täytyy varmaan ensin mennä konttaamaan auton alle ja tunnustella noita kardaaneita. Sitten vaihtaa vielä vanhemmat Hakkapeliitat alle ja kuulostella muuttuuko jyrinä mihinkään.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.01.2015. 16:52

No äkkiä veikkaan että vaihdat sen CV-nivelen, niin äänet on aika vähissä!! Löytyy vielä hyllystä 3 kpl, lisää tulee tässä kuussa, kunhan jenkit herää ja raahautuu töihin... Eli tuo: http://www.jamant.fi/cvnivel-wjkjwkxk-j ... -3102.html

Voihan se olla etupyöränlaakerikin, sitä ei huomaa muuten kuin ottamalla navan irti ja kädessä pyörittämällä :wink: :wink: , mutta sen äänen pitäis kyllä muutua mutkitellessa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 02.01.2015. 17:00

Kiitos valon-nopeasta vastauksesta :!:

Täytyypä käydä vielä ihan asiakseen mutkittelemassa.
Luulisi renkaan keskiön lämpiävän jos on laakeri mennyt? Ei kyllä lämpene yhtään pitkälläkään matkalla.

Toi CV-nivel lienee paras arvaus sitten.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 02.01.2015. 17:02

Niin ja vaihtuuko tuo nivel ihan perustyökaluilla vain vaatiko jotain erikoiskaluja?
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 02.01.2015. 18:12

siihen klemmariin o hyvä olla klemmaripihdit ja nivelen sisällä seekeri johon o hyvä olla pihdit..
kozel@ircnet

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 02.01.2015. 19:31

Kuuluuko niissä CV:ssä olla klappia? Kävin auton alla rynkyttämässä kardaania, niin klappaa sivusuunnassa molemmista päistä niin että kädellä tuntee selvästi. Onko molemmat CV:t menny? :shock:
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 02.01.2015. 22:11

Ei siel säteittäistä klappia oo hyvä olla. Alkaa ravistamaan sitten kun liikaa menee epäkeskoksi sen säteittäisen klapin takia..
kozel@ircnet

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 03.01.2015. 17:05

Vaihdoin toiset renkaat ja mölinä jatkui ihan samanlaisena. Voikos ton etu kardaanin ottaa veks ja ajaa kokeeksi ilman koko kardaania? Jos ääni sillä häipyy niin taidan tilata uuden koko kepin, kun molemmat CV:t maksaa yhteensä melkein saman.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.01.2015. 17:32

Renegade kirjoitti:Vaihdoin toiset renkaat ja mölinä jatkui ihan samanlaisena. Voikos ton etu kardaanin ottaa veks ja ajaa kokeeksi ilman koko kardaania? Jos ääni sillä häipyy niin taidan tilata uuden koko kepin, kun molemmat CV:t maksaa yhteensä melkein saman.
Voi ottaa pois, ei ongelmaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

Re: KJ etukardaani

Viesti Kirjoittaja Hunter » 23.03.2015. 8:25

No tuli vaihdettua(2,5crd) takimmainen cv-nivel joka heti pian äänti ja pian porsi. Lähti ns.sisäkehä käveleen ja vaseliinit pihalle.
Sitten tuli rakennettua uudesta ja vanhasta nivelestä "uusi" ja se on nyt paikallaan. No nyt ei mahottomia äännä mutta kun laittaa 4wd päälle niin ääntää esim. jos kuudestakympistä vaihtaa kolmoselta neloselle ja hieman vedättää. Onkohan nyt jakovaihteisto sitten saanut pläsiin ja se ääntelee?
Etummainen nivel kun ei mitenkään väljältä tuntunut kun se kepukka oli kädessä. Hitto näitten kaa :x
Jeep Cherokee KJ 2,5 CrD
Jeep Grand Cherokee 3,0 Crd Limited

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: KJ etukardaani

Viesti Kirjoittaja kozel » 23.03.2015. 20:48

Omassa KJ:ssa nelivedon ravistus johtui takapäästä. Jakolaatikon takapään lähdössä oli pientä klappia. Tuli uus jakolaatikko ja samalla tuli rasvattavat ristikot sekä tasapainotus takakardaanille kun oli ristikoissa pykälää ja rasvat kadonnu.... Nyt ei ravista enää.

Jännä tuossa ku tosiaan ei täristäny takavedolla. Sitten kun laitto nelikon niin tuli ravistukset ja varsinkin vedättäessä tuli reilummat että matkustajatki oli ihmeissään..
kozel@ircnet

Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

Re: KJ etukardaani

Viesti Kirjoittaja Hunter » 24.03.2015. 9:09

Tässä miettinyt että mitähän ton jakolaatikon peruskorjaus maksaisi.
Aavistuksen verran siinä jakolaatikon laipassa on välystä mihin 4wd kardaani kiinnittyy.
Pitäis vissiin hajottamolta kattella jakolaatikko ja peruskorjauttaa niin ei olisi auto pois ajosta.
Sais vaan sitten vaihtaa sen korjatun sinne :roll:
Jeep Cherokee KJ 2,5 CrD
Jeep Grand Cherokee 3,0 Crd Limited

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Re: KJ etukardaani

Viesti Kirjoittaja Renegade » 17.04.2015. 10:32

Liukkaat loppui niin otin vihdoin etukardaanin pois, vaan jurina ei loppunut.
Selvästi on klappia varsinkin takimmaisessa CV nivelessä mutta ei ollut suurin jurinan aiheuttaja. Onko seuraava arvaus etupyörän laakeri?
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ etukardaani

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.04.2015. 11:10

Renegade kirjoitti:Liukkaat loppui niin otin vihdoin etukardaanin pois, vaan jurina ei loppunut.
Selvästi on klappia varsinkin takimmaisessa CV nivelessä mutta ei ollut suurin jurinan aiheuttaja. Onko seuraava arvaus etupyörän laakeri?
No ainakin niitä menee... Mutta etupyöränlaakerin jurinan pitäis muuttua mutkitellessa!! Ja vasen ja oikea on sitten vasen ja oikea, vasenta napaa ei voi laittaa oikealle. Miksi näin on, en osaa sanoa, todennäköisesti muuten voi tulla ongelmia osien sopivuuden kanssa tulevaisuudessa... Päällepäin ei navoissa eroa näy, mutta ainakin mukana tulevat ABS-anturit on eri vasen ja oikea ja se on ehkä se syy... Että jos nyt laittaa oikean navan vasemmalle ja kolmen vuoden päästä tarvii uutta ABS-anturia ja ottaa sen vasemman anturin , niin sepäs ei sovikkaan....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus