Sivu 1/1
KJ takakardaanin nivelet.. Millon hajoaa..?
Lähetetty: 01.09.2010. 21:39
Kirjoittaja kozel
Onko väki uusinut noita KJ:n takakardaanin ristikoita missä kilometreissä?
Tuo vaihdelaatikon vaihto alkaa olla ajankohtainen niin ajattelin kannattaako samalla vaihtaa rasvattavat ristikot takakepukkaan ja tietty samalla tasapainotus..?
Mittarissa nyt 220tkm sekä vm 2002 ja lieviä tärinöitä/jyrinöitä tulee 80-130km/h haitarilla. Ja mitä lie kustantanut nuo ristikot ja tasapainotukset?
Tiedä sitten tuleeko jyrinät pikkuhiljaa porsivasta laatikosta vai jakolaatikosta vai kardaanista

Onneks lojuu 24tkm -03 ajettu loota/jakoloota rappusten alla odottamassa.. On muuten tuo -03 laatikko takakepukan lähdön osalta varustettu tuollaisella värinänvaimentimella.
Lähetetty: 02.09.2010. 0:06
Kirjoittaja 28CRDKJ
Onko risa vaihteistosi tomaatti vai manuale?
Ei oo vielä tarvinnut ristikoita vaihdella.
Lähetetty: 02.09.2010. 10:10
Kirjoittaja kozel
Manuaali loota on tuo.. NV3550 malliltaan. Eli sama loota kuin NV3500 mutta lueskelin että tuo NV3550 on irrotettavalla kytkinkopalla (Bellhousing)
Lähetetty: 02.09.2010. 18:35
Kirjoittaja KJark
reilu 8o tuhatta kilometriä mittarissa, kun takakardaanin ristikko vaihdettiin.
Lähetetty: 04.09.2010. 22:05
Kirjoittaja Aapo
Reipas satatuhatta oli lasissa, kun taaempi takaritikko vaihdettiin. Parilla kympillä saa tarvikeristikon jossa nippa, joten elkää h*lvetissä maksako yli sataa euroa nipattomasta alkuperäisosasta.
Eikä sitä kartaania tarvi tasapainottaa pelkän ristikonvaihdon takia. Kun mulla tuli tuo vaihto ajankohtaiseksi, kuulosti ensin että koko auto pitää hajottaa palasiksi ja kaikki osat vaihtaa ja tasapainottaa, eikä siitä ehkä silti tule hyvä. Olkaahan tarkkana (Te muutkin jotka ymmärrätte autoja huonosti), jos vain joku tuttunne tajuaa näistä jotain, kyselkää!
Tuntuu välillä olevan aivan tajutonta kusetusta koko huoltoala. Joka prkl pultti ja ruuvi kuulostaa olleen niin tiukalla, että sen aukaisuun on menny koko päivä. Puslat ei irtoa millään ym ym...
Uittu opettelen tekemään kaiken mahdollisen ite ja säästän satsuja. Pikkuhommistakin veloittavat älyttömyyksiä ja auto seisoo pajalla parhaillaan viikon. Pitäkää tunkkinne PRKL!
Lähetetty: 04.09.2010. 22:33
Kirjoittaja kozel
Itse kyllä kattelen ensin tarvikeosat ja sitten vasta mietitään otetaanko alkuperäis osaa kun tarviketta ei saatavilla. Samallahan tuo kardaanin tasapainotus menee kun vaihtavat siihen sen nipalla olevan ristikon. Sprintteriin tais olla 100e/kpl ristikot vaihdettuna ja sillon samalla se tasapainotus niin menee se siinä samalla purkamisella. Kuitenkin siinä samalla menee kytkin, vaihteisto (NV3500), jakolaatikko (NP231) ja jakopää vaihtoon. Toisin sanottuna menee pari iltaa tuon kanssa hääräilessä.
Niin ja sen verran suolasen hinnan heitti autokeskus jakopäälle että ostin itselleni jakopään työkalut. Saas nähdä teenkö itse jakopään vai viekö jollekki toiselle pajalle. Kuitenkin se takuu o mukavaa olla ja ei vissiin pahoja hintoja noista ota kun autodata näyttää muutamaa hassua tuntia vaihtotyöksi..
Täristää yli 80 nopeudessa vedättämällä
Lähetetty: 24.04.2011. 22:51
Kirjoittaja 28CRDKJ
No niin!
Nyt näyttäs menneen taka-kardaanin ristikko! (107tkm)
Kun vedättää ~80 km/h -> kuuluu takavedolla mahotonta jurinaa.
Mistä tollaisen nipalliset ristikot löytys?
Aapo kirjoitti:Reipas satatuhatta oli lasissa, kun taaempi takaritikko vaihdettiin. Parilla kympillä saa tarvikeristikon jossa nippa, joten elkää h*lvetissä maksako yli sataa euroa nipattomasta alkuperäisosasta.
Eikä sitä kartaania tarvi tasapainottaa pelkän ristikonvaihdon takia. Kun mulla tuli tuo vaihto ajankohtaiseksi, kuulosti ensin että koko auto pitää hajottaa palasiksi ja kaikki osat vaihtaa ja tasapainottaa, eikä siitä ehkä silti tule hyvä. Olkaahan tarkkana (Te muutkin jotka ymmärrätte autoja huonosti), jos vain joku tuttunne tajuaa näistä jotain, kyselkää!
Tuntuu välillä olevan aivan tajutonta kusetusta koko huoltoala. Joka prkl pultti ja ruuvi kuulostaa olleen niin tiukalla, että sen aukaisuun on menny koko päivä. Puslat ei irtoa millään ym ym...
Uittu opettelen tekemään kaiken mahdollisen ite ja säästän satsuja. Pikkuhommistakin veloittavat älyttömyyksiä ja auto seisoo pajalla parhaillaan viikon. Pitäkää tunkkinne PRKL!
Lähetetty: 24.04.2011. 23:21
Kirjoittaja Aapo
US-Partsista.
Lähetetty: 25.04.2011. 11:06
Kirjoittaja kozel
Itse vein koko kardaanin kometille espoossa. Vaihtoivat uudet rasvattavat nivelet sinne. Kuulemma Fordin nivelet sopivat.
Tekivät nivelten vaihdon, tasapainottivat ja maalasivat kepakon.
Samalla vein sen etukepakon niille niin rasvasivat sen isomman nivelen siitä. Takakardaanin nivelet oli jo ihan kuivat 227tkm kohdalla.
kometin sivut
Voidaan hoitaa kardaanin irrotus ja asennus siinä komettia vastapäätä Dynawatilla (juvantasku 3)