Sivu 1/1
Kokonaisvälityksen korjaileminen
Lähetetty: 02.12.2010. 14:38
Kirjoittaja Urkki
Tervehdys arvon raadille
Jeeppeihinhän laitetaan yleisesti isompia renkaita, ja tällä on ehdottomasti vaikutus voimansiirron kokonaisvälityssuhteeseen. Ero voi olla jopa 10% nopeudessa, mutta on yleensä pienempi. Mä olen huomannut, että mun ZJ on selkeästi laiskempi kiihtymään isoilla renkailla, ja vaihteet alkaa toimia vähän eri tavalla.
KYSYMYS: Kun auto on alunperin suunniteltu tietylle kokonaisvälitykselle, ja me muutetaan sitä yhdestä kohtaa isommilla renkailla, olisiko tämä kompensoitava jossain toisessa paikassa että polttoainetalous, kiihtyvyys ja huippunopeus pysyisivät ennallaan? Mistä kohtaa tämä olisi helppoa tai halpaa tehdä?
Urkki
Lähetetty: 02.12.2010. 14:40
Kirjoittaja JAMANT
Mun mielestäni ainoa vaihtoehto on välityksien vaihto, mutta ne pitää sitten vaihtaa molempiin päihin!!
Lähetetty: 03.12.2010. 13:31
Kirjoittaja Urkki
Millaisesta budjetista puhutaan? Ja kuka laskee oikean muutoksen?
Urkki
Lähetetty: 04.12.2010. 15:12
Kirjoittaja kozel
Oisko sinne mahdollista vaihtaa vaihteisto jossa olisi sopivat välitykset.?
Itse joskus katselin että tuohon omaani rikkonaisen vaihteiston tilalle olisi 6-lovinen laatikko saatavilla uudemmista versioista. Tuossa 6-lovisessa on pienemmät välitykset 1-5 välillä ja 6 olisi hiukan pidempi kuin tuon 5 lovisen 5 vaihde. 6-lovisia Purkulaatikoita on tarjolla 1000-1500e väliin ainakin tuoho CRD KJ Cherokeehen. 5-lovisen laatikon sai 600puntaan jonka auton myyjä maksoi

Lähetetty: 04.12.2010. 15:38
Kirjoittaja Urkki
6-lovinen automaattiko?? Onko niitä Jeeppiin? Mä olen vähän skeptinen, ZJ:ssä on sähköisesti ohjattu automaatti, voi olla että menee kalliita ohjausboksejakin samalla.
Urkki
Lähetetty: 04.12.2010. 18:43
Kirjoittaja kozel
Omalla kohdalla kyseessä siis manuaali..
Lähetetty: 04.12.2010. 20:51
Kirjoittaja mace
Urkki,
jos pyörien vierintämatka kasvoi 10% niin samassa suhteessa muutat molempiin päihin välitystä... Eli jos on nyt vaikka 3.55, niin uudeksi vähintään 3.88. Maastomiehet heittäis samantien 4.10, mut se lisää sitten jo maantiekäytössä kulutusta...
t. mace
Lähetetty: 20.12.2010. 21:35
Kirjoittaja Aapo
Voisiko Libertyn tapauksessa vaihtaa 2.4:sen perävälitykset 2,8 CRD:n tilalle? Nehän on kai tiuhemmat, mutta käyvätkö muuten? Mitähän saattaisi maksaa?

Lähetetty: 21.12.2010. 7:40
Kirjoittaja mace
Jos perät ovat saman tyyppiset, niin mikä ettei. Uusi pinion ja kruunupyörä maksaa alkaen 400e, lisäksi mahdolliset laakerit ja simmauslevyt yms pientä. Asemointi ei ihan jokapojan työtä... osaava selvinnee...
Lähetetty: 21.12.2010. 19:33
Kirjoittaja kozel
Varmaan olisi helpompaa vaihtaa taka-akseli ja etuperä..
Lähetetty: 21.12.2010. 19:36
Kirjoittaja JAMANT
kozel kirjoitti:Varmaan olisi helpompaa vaihtaa taka-akseli ja etuperä..
Joo, jos noita ehjiä takaperiä olis jossain!! On niitä etsitty!!
Lähetetty: 18.02.2011. 10:06
Kirjoittaja 454SS
Akseleihin vaan uudet välitykset. Ei ne maksa 400 euroa per akseli ja ei se mitään avaruusteknologiaa ole. Ihminen joka osaa laskea, mitata ja käyttää käsityökaluja selviää välitysten vaihdosta. Netti on pullollaan ohjeita miten homma tehdään. Osat voi tilata ihan EU:n alueeltakin jos Amerikasta tilaaminen pelottaa.
Saksasta:
http://de.4x4-garage.com/index.php/language/EN
Espanjasta:
http://www.4x4proyect.com/catalog/index ... af85a577dd