Neliveto hukassa, YJ Wrangler

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Neliveto hukassa, YJ Wrangler

Viesti Kirjoittaja Tero » 26.12.2010. 16:39

Eli, jakolaatikko toimii, etuakseli ei. Alipainesysteemi on näköjään p#skana, muoviletkut katkeilee kun kätee ottaa. Sen korjaan Posi-Lokilla heti kun lompakko kestää, mutta mikä on kun etukardaani pyörii veto päällä vaan mitään muuta ei etuakselilla tunnu tapahtuvan? Mun käsityksen mukaan kuskin puoleinen eturengas pitäisi vetää, vaikkei alipainehässäkä toimisikaan? Vai miten?Näin se on tuntunut tekevä vielä syksyllä, ennen kuin toiminta kokonaan loppui.
Ja nyt kun ei kumpikaan pyörä vedä, missä vika? Jotenkin arvaan, että etuperä menee täysremonttiin ja maksaa miljoonia enkä sitä pysty itse tuossa kadunvarren lumipenkassa korjaamaan. :roll:

Oliko kokemuksia, mitä kannattaa tarkastaa seuraavaksi?
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Huoli pois!

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 26.12.2010. 20:33

Hei,

Sulla on 99% todennäköisyydellä ainoastaan rikki tuo mainitsemasi alipaine "hässäkkä". Kuskin puolen etupyörä ei vedä jos ei tämä alipaine hässäkkä ole kytkettynä. Tai siis kyllä se kuskin etupyörä sitten vetäisi jos ajokissasi olisi 100% lukko etuperässä. Lukkoa sinulla ei kuitenkaan ole.

Tuo mainitsemasi Posi-Lock maksaa itse tehtynä maksimissaan 50€. Itsellä taisi mennä osiin joku 20€ osiin ja 6h aikaa kaiken ihmettelyn kera. Ostin Motonetistä jonku 9000 Saabin käsijarrun vaijerin mikä oli riittävän pitkä. Vaikeinta oli löytää sopiva jousi mikä toimi palauttimena "hässäkällä".

Oletko katsellut noita "write-up" kirjotuksia jenkkifoorumeilta? Ovat tehneet niitä aika aakosista joten ei tarvi olla McGyver osatakseen moisen posilockin toteuttaa.

Käyttömukavuudeltaan tämä orggis alipaine systeemi pesee kyllä posilockin mennen tullen jos se vain toimii.


Itsehän olen hankkiutumassa eroon tästä katkaistusta apparin vetoakselista. Joko vaihdan pelkän vetarin(joka tallissa jo odottaa) tai sitten vaihdan koko etuakselin vm-97 uudemmasta jolloin näistä ongelmista pääsee "ikuisesti" eroon.


Ole siis huoleti, edessäsi tuskin on mitään hintavaa remonttia :)
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 26.12.2010. 21:04

Moi ja kiitos, ahdistus helpotti aikalailla! :D
Pitääpä kurkata merentakaisia foorumeita. Olisi helpompi tosiaan, jos ei itse tarvitse ihan kaikkea keksiä.
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 27.12.2010. 17:53

Ameriikan foorumeilta löytyi paljon hyviä vinkkejä nelivedon parantamiseksi. Ihan ekaksi meinaan poistaa alipainehärdellin yhtälöstä kokonaan ja kytken etupään kiinteäksi tavalla tai toisella. (Pitää testata ensin oma idea ja sit pitää varmaan kuitenkin käytää muiden ideoita.. :lol: )
Ennen kevättä olis sitten tarkoitus väsäillä vaijerilla kytkettävä "Home made Posi-Lok" systeemi, siitä varmaankin lisää rakentelufoorumin puolella. :D
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 06.01.2011. 14:30

Katohan vaan, oma patentti toimi!! Hämmästyttävää. :shock:
Kyseessä on väliaikainen väkerrys, jotta sain nelivedon pakotettua päälle avaamatta alipainehärveliä akselissa -tai korjaamatta koko systeemiä.
Haarukan olisi saanut siirrettyä ja lukittua 4x4 asentoon luotettavasti irrottamalla kotelo akselista ja siirtämällä haarukka toiseen asentoon C-klippi irroittamalla jne, mutta tätä konstia en voinut käyttää koska autokorjaamoni sijaitsee kadun varressa. Niinpä tiivistemössöt ei oikein toimi, kun lämpötilat on olleet reippaasti pakkasen puolella..
Näin päädyin poraamaan pienen reijän alipainekalvon koteloon, keskivaiheille. Sitten ruuvasin akkukkoneella sopivanpituisen ruuvin reikään ja tällä tavalla pakotin haarukan siirtymään nelivetoasentoon. Systeemi ei ole vesitiivis, eikä kovin säänkestävä muutenkaan, joten se saa jäädä mahdollisimman väliaikaiseksi, jottei akselin öljyt vesity pahemman kerran.

Omasta mielestä idea on varsin KISS-tyyppinen ja onnistunut. (Keep It Super Simple) Varmaan tästä seuraa jotain komplikaatioita, joita en ole tullut ajatelleeksi, joten jos mieleenne tulee joku syy miksi näin ei missään nimessä olisi kannattanut tehdä, kertokaa ihmeessä!

Lauantaina meinaan ajella vehkeellä mökille ensikertaa tänä talvena. :)
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Tero
Viestit: 94
Liittynyt: 27.03.2008. 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tero » 07.01.2011. 21:31

Kuva selventää muuten epäselvää selostusta:

(Kuvassa siis D30 etuakseli takaa matkustajan puolelta kuvattuna)

Kuva

Eli ruuvilla työnsin "vacuum disconnect"-systeemin sisukset vasemmalle vajaan tuuman verran ja taas vetää kaikilla pyörillä. :D

Pitää varmaan vielä jollain patentilla varmistaa, että ruuvi pysyy paikallaan siihen saakka että kelit lämpiää..
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

Kirjoita vastaus