Sivu 1/1
voimansiirto pakkasessa
Lähetetty: 30.12.2010. 12:18
Kirjoittaja MakeTT
Haurastuuko Jeepin voimansiirto kovalla pakkasella siinä määrin (vai ollenkaan), että kannattaisi välttää painavan (2.5t) kärryn vetoa mäkisellä metsäautotiellä? Onko kokemukseen tai oppikirjaan perustuvaa tietoa jollakulla? Kiitos kommenteista!
Lähetetty: 30.12.2010. 12:59
Kirjoittaja 28CRDKJ
Aina lämpötilan muutokset vaikuttavat metallien ominaisuuksiin, mutta kuinka suuresti riippuu paljolti käytetyn metallin ominaisuuksista ja laaduista.
Esim. tavallinen rautakanki menee helposti poikki -25 asteessa.
Jeepin akselit on sen verta rimpula rautaa, varsinkin taka akseli, jotta välttäisin itse terävää revittämistä paino päällä.
Rauhallisesti vetämällä ja lämpimillä perillä pitäs kestää ja heikkouttaanhan ne hajoaa, jos hajoaa!
Itse olen vetänyt 3000 Kg ja yli kärriä, eikä vielä ole mennyt mitään rikki ja joskus on joutunut painamaan kerralla kaasun pohjaan huonommasta paikasta lähtiessä...
Lähetetty: 30.12.2010. 13:58
Kirjoittaja Messier
Metallin kestosta en tiedä, mutta kitkalukot eivät oikein pelittäneet oletetulla tavalla lämpötilasssa -25C. Pyörät veti, kuin ilman lukkoja.
Lähetetty: 31.12.2010. 13:38
Kirjoittaja semka66
Korjatkaa, jos olen väärässä. Mitä, jos sen auton ajaa ensin oikeaan käyttölämpötilaan?. Lämpöä syntyy sitten kovassa vedossa lisää kitkan ansiosta ja akselit kestää. Kyllä ne akselit lämpenee ajossa, oli pakkasta kuinkapaljon tahansa.