Sivu 1/4

WJ ujeltaa

Lähetetty: 20.02.2011. 20:53
Kirjoittaja SimoS
Etsiskelin foorumeilta, mutta en löytänyt vastaavia oireita.

Kyseessä on siis -02 GC 4,7 HO Quadra Drive. Autolla on ajettu mittarin mukaan 160 tkm, tosin tuontiauto on kyseessä.

Yli kuudenkympin vaudissa alkaa kuulua matalataajuuksinen ujellus/vollotus, joka nostaa taajuutta niin että satasen vauhdissa se on jo melko korkea vihellys. Ääni kuuluu sekä vedätettäessä että löysättäessä ja myös vaikka heittää N:lle. Ääni tulee selkeästi enemmän auton etupuolelta tai keskivaiheilta, mutta ei missään nimessä takaa.

Tarkastin öljyt peristä, vaihteistosta ja jakolaatikosta, ja ainakin määrän puolesta öljyä oli riittävästi. Laadusta ei tietoa, koska hankin auton juuri äskettäin. Perät eivät myöskään vuoda mainittavasti mistään.

Löytyisikö vinkkejä tms, vaikka niin että mikä se ei ainakaan kuvauksen perusteella ole :) Onko vaihteisto tyypillisesti miten kestävä, ja voiko ääni tulla sieltä?


edit: Löysinkin sitten viewtopic.php?t=1348

Jostain syystä en sitä hakutoiminnolla löytänyt, mutta selaaminen auttoi.

Eli ilmeisesti ominaisuus kyseessä.

Lähetetty: 26.02.2011. 14:04
Kirjoittaja dj_pirtu
Ominaisuushan se taitaa olla. Keksin tosin tuossa taas jonkun uuden äänen, vaan sepäs olikin uudet talvigummit jotka päästi jännää ujellusta kuivalla asfaltilla, lumella loppui.

Lähetetty: 06.03.2011. 20:42
Kirjoittaja Messier
Meitsin QD piti viime kesänä ujellusta edestä, ja ei ollut tiemateriaalilla vaikutusta.
Ujellus tuli 90-100kmh vauhdissa, ja eniten kuului vauhtia himmatessa.
Vaihdoin litkut etuperään syssymmällä ja ujellus oli poissa. :)
Eli kokeile vaihtaa öljyt ulisevasta perästä ja muista laittaa lisäkitka-aine mukaan, niin luulen tilanteen paranevan.

Lähetetty: 10.03.2011. 20:07
Kirjoittaja SimoS
Kiitos vinkistä. Vaihdoin öljyt etuperään, mutta ääni ei kylläkään hävinnyt. Ei se hukkaan tosin mennyt, onpahan nyt vaihdettu.

Ostin öljyt merkkiliikkeestä(Moparin oma 75W-140) ja sanoivat ettei etuperään tarvitse limited slip lisäainetta. Kuulema laittavat huollossakin vain takaperään. Miten lienee? Tuumasin että ei kai se haittaakkaan ja laitoin joukkoon vajaa puolet 120ml pullosta.

Lähetetty: 11.03.2011. 8:21
Kirjoittaja JAMANT
Jos keskikonsoolissa lukee Quadra-Drive, silloin pitää laittaa eteen se puoli pulloa!! Jos merkkiliike ei laita silloin, ei mikään ihme että ujeltaa!!

Lähetetty: 11.03.2011. 14:40
Kirjoittaja SimoS
Niin minäkin muistelin täältä lukeneeni. Siksi ihmettelinkin paikallisen Autokeskuksen asentajan lausuntoa "laitetaan vain lukkoperään, eli taakse" :)

Keskikonsolissa ja takaluukussa lukee tosiaankin Quadra Drive, ja sanoin sen kyllä tälle asentajalle.

Sama asentaja sanoi muuten, että ohjaustehostimeen käy normaali ATF-4 ja ostin sitä sitten sieltä pullon. Voikos tähänkään nyt sitten luottaa?

Lähetetty: 11.03.2011. 15:09
Kirjoittaja JAMANT
SimoS kirjoitti:Sama asentaja sanoi muuten, että ohjaustehostimeen käy normaali ATF-4 ja ostin sitä sitten sieltä pullon. Voikos tähänkään nyt sitten luottaa?
No ei todellakaan ATF:ää!! Alkaa simpukka ainakin vuotamaan!!

Lähetetty: 11.03.2011. 16:16
Kirjoittaja SimoS
JAMANT kirjoitti:
SimoS kirjoitti:Sama asentaja sanoi muuten, että ohjaustehostimeen käy normaali ATF-4 ja ostin sitä sitten sieltä pullon. Voikos tähänkään nyt sitten luottaa?
No ei todellakaan ATF:ää!! Alkaa simpukka ainakin vuotamaan!!
On varmaan sitten hyvä menekki noilla ohjausvaihteilla :?

Kiitos avusta

Re:

Lähetetty: 22.04.2015. 19:27
Kirjoittaja rmake
JAMANT kirjoitti:Jos keskikonsoolissa lukee Quadra-Drive, silloin pitää laittaa eteen se puoli pulloa!! Jos merkkiliike ei laita silloin, ei mikään ihme että ujeltaa!!
Itsellä nyt siis tuo sama ujellusongelma, alkaa noin 60km/h -> ja kiihdyttäessä kuuluu noin 110 nopeuteen asti. Tasakaasulla ja löysätessä ei kuulu mitään. Ongelma alkoi kun tuota quadra drive lukon kanssa pelasin. Mullahan kävi tuolta purkaamolta yksi perä tässä, mutta en edes kokeillut sitä kun siitä puuttui yksi niitä pieniä kuusiokoloruuveja mikä on kehäpyörän alla, eli oli siis avattu joskus = rikki. No siinä kasatessa vanhaa takaisin huomasin että ne paksut rikat mitkä on poskilaakereiden molemmin puolin, oli mennyt sekaisin, lapset vähän käyny tallissa.
Niin kysynkin että miten tuo friction modifierin puuttuminen voisi aiheuttaa tuollaisen ulinan? Eikös sen tehtävä ole vain estää kitkalevyjä nappaamasta liian kovaa kiinni mutkissa? Ja ääni kuuluu kuitenkin tasaisella suoralla asfaltilla. Sillä vaan kysyn, kun pinionin ja kehäpyörän välys tuntuu aika lailla samalta kuin ennen purkamista, että kuuluuko se ääni tuosta välityksestä, vai voiko se oikeasti aiheutua tuon fm aineen puuttumisesta? Se välys toki todettu näppituntumalla ennen purkamista vs. nyt ja ei siinä todella kyllä isoa eroa ole, jos lainkaan, joskushan se pienikin ero tuntuu, mutta... ??
Olisi jo vissiin neljäs kerta kun tuo perä olisi irti, ja ei millään viitsisi jos ei ihan pakko. Helppo tietysti kokeilla laittaa kansi kiinni ja öljyt ja fm sisään, mutta jos ääni ei häviä, niin taas joutuu tekemään senkin uusiksi. :twisted:

Re:

Lähetetty: 29.04.2015. 18:35
Kirjoittaja WinChester
SimoS kirjoitti:Niin minäkin muistelin täältä lukeneeni. Siksi ihmettelinkin paikallisen Autokeskuksen asentajan lausuntoa "laitetaan vain lukkoperään, eli taakse" :)

Keskikonsolissa ja takaluukussa lukee tosiaankin Quadra Drive, ja sanoin sen kyllä tälle asentajalle.

Sama asentaja sanoi muuten, että ohjaustehostimeen käy normaali ATF-4 ja ostin sitä sitten sieltä pullon. Voikos tähänkään nyt sitten luottaa?
Että potuttaa lukea tämmöstä merkkihuollon toiminnasta. Saahan sitä tommosella toiminnalla lisää kovahintasta laskutusta takuuajan jälkeen ja tietämättömät sitten maksaa mukisematta vioista, jotka olisi ollut vältettävissä. Sinuna kävisin kyseisen asentajan esimiehen tai ehkä mieluummin koko autotalon johtajan pakeilla ja kertoisin, mitä tapahtui ja miten se olisi pitänyt mennä. Luulisi tämmöisenä lama-aikana kiinnostavan johtajia pitää asiakkaat uskollisina! Jenkeissä moisesta mielipahasta saisi varmaan lakituvalla uhkaamalla asentajalle potkut ja omaan pihaansa uuden Jeepin! MUAHAHAHA. :wink:

Re: WJ ujeltaa

Lähetetty: 23.05.2019. 17:59
Kirjoittaja Desert_Runner
Ja alkoi laulu enkelten täälläkin, on muuten tosi vaikea paikallistaa ujelluksen lähdettä, välillä se kuuluu niinku edestä, välillä takaa ja taas edestä, takaa, edestä apukuskin paikalta.. noh kai täytyy aloittaa nuosta cv:nivelistä ensin koska ujellus 100 vauhdissa siirtyy selvästi etupuolelle :lol: Ja on kaasua vastaava.

Löytyykö näihin takapäähän niveliä/kartaania ollenkaan, ei tunnu netissä tulevan vastaan?

Re: WJ ujeltaa

Lähetetty: 02.06.2019. 12:59
Kirjoittaja Desert_Runner
Etupään keppiin vaihdettu molemmat nivelet mutta ujellus jatkuu. Selvästi kuulee menevän kaasun mukaan, suunta hieman hukassa mutta alle 80 kuulostaa enemmän takapäästä, satasessa niinku edestä. Takakepakkoa miettiny että olis sieltä mutta siihen ei osia löydy? Tai uutta kartaania?

Tietääkö joku pitääkö tankki poistaa kun tekee peräremonttia? Jonkin verran lie auttaa kun nostaa koria takapäästä että akseli putoo mutta kuinka lie..

Re: WJ ujeltaa

Lähetetty: 02.06.2019. 13:38
Kirjoittaja JAMANT
Ei tarvii tankkia poistaa, joustot ulos ja mahtuu (olen vaihtanut koko Vari-Lok -lukkoyksikön ja ei ollu ahdasta joustot ulkona)...

Re: WJ ujeltaa

Lähetetty: 02.06.2019. 20:12
Kirjoittaja Desert_Runner
Joo lähinnä kysyinkin kun olin kattovinani että tankin päällystä on ihan täynnä tavaraa. Sais senkin samalla tyhjättyä

Re: WJ ujeltaa

Lähetetty: 02.06.2019. 20:14
Kirjoittaja JAMANT
Saa sen tankin irroittaa, se irtoaa helposti, kun ensin purat vetokoukun pois ja sitten sen panssarin, niin tankki tulee mukana, se tankki kun ei oo autossa kiinni, vaan siinä panssarissa....