Sivu 1/1

2.5 CRD vaihdelaatikko, öljyt (ja niiden vaihto)?

Lähetetty: 29.03.2011. 22:59
Kirjoittaja kepa
Näin vasta Jeepin uutena omistajana ja kaiken hyvän kukkuraksi naisena :D ajattelin kirjautua tänne forumille, jotta saisin vähääkään asioista tietävää kommentointia...

Hetki sitten tuli hommattua itselleni 2.5l CRD Cherokee. Omaan käyttööni varsin hyvä peli ja siistissä kunnossakin.
Aikaisemmin kun on tullut ajeltua vain tavan henkilöautoilla (pikkuautoilla), niin tuntuu tässä olevan vaihteisto todella paljon jäykempi. Onko ihan normaalia vai pitäisikö vaihteiden vaihdon käydä aivan yhtä sulavasti kuin vaikka 206 Pösössä?
Kylmänä vaihteet ovat jäykät, mutta ajaessa helpottuu. Kuitenkin kakkoselta kolmoselle vaihtaessa on jäykkyyttä ja ns.tuntuu ettei kolmosta löydy kunnolla. Toisin päin vaihtaessa ei ole samaa ongelmaa, eikä muiden vaihteiden kohdalla.
Onkohan vaihdelaatikko menossa piakkoin paskaksi vai onko normaalia?
Olisikohan vaihteistoöljyjen vaihdolla merkitystä/vaikutusta asiaan?

(Kytkin tuntuu normaalilta)

Nainen täällä hei :D

Lähetetty: 30.03.2011. 9:16
Kirjoittaja JAMANT
Siis manuaaliaski, oliskohan puuha-pete laittanut väärät öljyt laatikkoon (aika yleistä, kun ei ymmärretä, että nykylaatikot vaatii erikoisöljyjä, eli sulla on NV3550 -vaihteisto ja se vaatii tuon öljyn: http://www.jamant.fi/vaihteistooljy-xjt ... -2141.html )!?

Lähetetty: 30.03.2011. 16:07
Kirjoittaja kepa
Kyllä manuaali...

Kuinka nopeasti pamahtaa vaihdelaatikko, jos en nyt tältä seisomalta lähde niitä vaihdattamaan?

Lähetetty: 30.03.2011. 16:09
Kirjoittaja JAMANT
No ainoa mikä pamahtaa, on synkronointi, tuskin mikään muu!! Mutta eipä näistä tiedä...

Lähetetty: 30.03.2011. 20:01
Kirjoittaja kozel
Itse ostelin jeepin kuopiosta ja ajelin helsinkiin päin niin lahden motarilla alko jo vitonen huutamaan. Huoltokirjan mukaan öljynvaihdosta oli joku 10tkm. Harmi vaan kun ei ollu merkintää kuka oli vaihtanut. En tiedä mitkä öljyt oli lootassa yms mutta loota pelasi hyvin muuten paitsi tuo hankaava ääni tuli. Öljyn mukana tuli myös metallijauhetta. Nyt 34tkm ajettu loota&jakoloota (jossa väärät öljyt vissiin kanssa) uudella vauhtipyörällä ja kytkimellä. Vaihteet on todella kevyet ja herkät. Ei juuri eroa onko kylmä vai lämmin laatikko. Kilometrejä 200tkm kun ostin ja 239tkm nyt.

Lähetetty: 01.04.2011. 10:02
Kirjoittaja kepa
Jos tilaan itse tuota öljyä, kun ei täällä pienessä pitäjässä ole missään saatavilla :? , niin kuinka monta litran tönikkää uppoaa vaihdossa? Riittääkö kaksi litraa vai???

Lähetetty: 02.04.2011. 10:01
Kirjoittaja kozel
http://www.castrol.com/castrol/iframe.d ... Id=7060646

Tuossa castrolin taulukossa näyttäis olevan 2.3litraa..
Muuten en castrolin suosituksiin usko enää yhtään paitsi noihin tilavuuksiin. Nuokin suositukset on muuttunu tässä 2 vuoden aikana jotain 4-5kertaa joten arvailun varassa menevät.

Tuota uskon enemmän
http://www.jamant.fi/voimansiirron-oljyt-i-22.html

Varmaan nyt seuraavaan öljynvaihtoon tulee laatikkoon Royal Purple Syncromax öljyt jota saa http://www.racersplace.fi/ ja 15e/quart (karvan alle litra) Nyt on Moparin öljyt kun oli tuo royal purple loppu kun viimeksi kysyin.

Royal Purple Syncromax

Lähetetty: 02.01.2013. 13:11
Kirjoittaja kozel
Varmaan nyt seuraavaan öljynvaihtoon tulee laatikkoon Royal Purple Syncromax öljyt jota saa http://www.racersplace.fi/ ja 15e/quart (0.946Litraa) Nyt on Moparin öljyt kun oli tuo royal purple loppu kun viimeksi kysyin.

Royal Purple Syncromax
Nyt on tuota royal purple öljyä vaihteistossa ja pakko sanoa että paljon paremman tuntunen tuo NV3500 laatikko on. Eli jatkossa omaan vaihteistoon kyllä menee tuota. Hiljaisempikin tuli tuosta laatikosta.

Myös propun magneetissa on öljynvaihdon yhteydessä selkeesti vähemmän metallia kuin moparin oman öljyn jäljiltä.