Sivu 1/1

XJ:n neliveto menee päälle ittekseen

Lähetetty: 15.05.2011. 21:31
Kirjoittaja pt.
Ensinmäisen kerran teki alkuviikosta ja meinasin ensin, että ohjaustehostin on menossa rikki, kun ohjaus nypytteli.

Homma korjaantui kuin itsestään ja tuota vähän hämmästelin, kun kadonnut vika ei aina huolettomin ole jälkeen päin.

Tänään käytin jakolaatikon pienellä alueella, jotta joka paikka saisi hieman liikuntaa.

Tämän jälkeen tuo nypyttely tulikin takaisin ja tuo syy tuli selväksi, nelikko hakkaa vastaan kääntäessä (ei tullut vain mieleen, kun ensinmäisellä kerralla en nelikkoa ollut käyttänyt sitä ennen..)

Yritin ajella takavedolla ja tuolla Full Time -asennolla, mutta homma ei siintä helpottunut mihinkään, joten piruko tuota nyt vaivaisi?

Jakolaatikko siis NP242:n ja öljyt vaihdettu muutama kuukausi sitten, mutta vastaavasti ei ole oikutellut aikaisemmin.

Lähetetty: 16.05.2011. 11:22
Kirjoittaja Cynomya
Oma veikkaus että edestä jompikumpi ristinivel rikki/väliä?

Sen kyllä pääsee tarkastamaan nätisti. Ite pyörittelin etukardaania käsin ja huomasin että kauhee välys ennenkuin pyöritys välittyy pyörille. Tarkempi tutkailu osoitti että ristinivel oli sökö.

Omassa tuntui kauheeta nykimistä etupäästä juurikin kun oli neliveto päällä. Takavedolla ei vaikuttanut asiaan.

Verrokki autoni toisaalta YJ mikä huomioitavaa tässä tapauksessa.


Ja heti perään edittiä luetun ymmärtämisestä..

Jos omasi tekee tuota takavetokin päällä niin hieman ihmetyttää.

Lähetetty: 16.05.2011. 17:10
Kirjoittaja pt.
Cynomya kirjoitti:Oma veikkaus että edestä jompikumpi ristinivel rikki/väliä?

Sen kyllä pääsee tarkastamaan nätisti. Ite pyörittelin etukardaania käsin ja huomasin että kauhee välys ennenkuin pyöritys välittyy pyörille. Tarkempi tutkailu osoitti että ristinivel oli sökö.

Omassa tuntui kauheeta nykimistä etupäästä juurikin kun oli neliveto päällä. Takavedolla ei vaikuttanut asiaan.

Verrokki autoni toisaalta YJ mikä huomioitavaa tässä tapauksessa.


Ja heti perään edittiä luetun ymmärtämisestä..

Jos omasi tekee tuota takavetokin päällä niin hieman ihmetyttää.
No juu, kun nimenomaan tekee tuota myös takaveto päällä.

Ja jos joku osaa selitellä tuon jakolaatikon toiminnan, niin voisi alkaa ymmärtää mistä moinen seurausta.

En sen tarkemmin kerenny kokeilla soralla, jotta sutiiko kaikki renkaat, mutta hannaa vastaan kääntäessä. Jossain kohden tuo vain loppuu.

Nelikon valot tuntuu toimivan kojelaudassa.

Lähetetty: 22.05.2011. 16:20
Kirjoittaja Timo L
Ei sen itsekseen kyllä pitäisi päätyä oikein mitenkään nelivedolla, ennemmin niinpäin että hyppää pois nelivedolta.

Joka tapauksessa ekana kannattaa tarkastaa sen kytkentäkahvan nivelistön säädöt, 242 on kohtalaisen tarkka siitä. Auton alla on yksi pultti minkä avaat, ja vetkuttelet sitä nivelistöä aikasi sopivaan kohtaan, testaamalla kyllä löydät missä kaikki asennot menee päälle mukavasti kun auto on paikallaan ja sammutettuna. Sitten koeajolenkille ja testaat vielä liikkeellä ollessa ja tarvittaessa uusi säätö.

Toinen juttu, jos sulla on ollut neliveto päällä, niin 242 jättää helposti 4hi:n päälle vaikka on takaveto kytkettynä. Liikkellä ollessa päävaihteistossa vaihde päällä, joko kevyen terävä näpäytys jarrulla tai sitten kaasulla niin pitäisi mennä takavedolle. Tämä on ihan kyseisen jakolodjun ominaisuus, ei niinkään vika.


Jos todellakin menee itsekseen neliveto päälle, niin on jo oudompaa.. siellä on kuitenkin lootan sisällä siirtohaarukka joka kytkee eri nelivedon asetukset päälle, ei sen pitäisi päästä itsekseen liikkumaan jos on jakoaski kunnossa.

Ei tuo kovin kummoinen ole toiminnaltaan, planeettapyörästö, siirtohaarukka, pari akselia ja ketjua :D netistä löytyy räjäytyskuvia, siitä se toiminta jo melkein selviää :)

edit: niin ja jos sulla on todella väljäksi kulunut etuvetarin ristikko, tai vaihtoehtoisesti enemmän tai vähemmän umpijumiin ruostunut niin voi se takavedollakin tehdä jotain outouksia - ne etuvetarit kun pyörii siellä koko ajan vaikka olisi takaveto päällä.

Lähetetty: 23.05.2011. 8:38
Kirjoittaja pt.
Timo L kirjoitti:Toinen juttu, jos sulla on ollut neliveto päällä, niin 242 jättää helposti 4hi:n päälle vaikka on takaveto kytkettynä. Liikkellä ollessa päävaihteistossa vaihde päällä, joko kevyen terävä näpäytys jarrulla tai sitten kaasulla niin pitäisi mennä takavedolle. Tämä on ihan kyseisen jakolodjun ominaisuus, ei niinkään vika.

edit: niin ja jos sulla on todella väljäksi kulunut etuvetarin ristikko, tai vaihtoehtoisesti enemmän tai vähemmän umpijumiin ruostunut niin voi se takavedollakin tehdä jotain outouksia - ne etuvetarit kun pyörii siellä koko ajan vaikka olisi takaveto päällä.
Tuo nopeanelikko lähtee ajaessa yleensä aika kivuttomasti pois ja joskus joutuu hitaassa vauhdissa pysäyttämään ja olen käyttänyt pakilla, jonka jälkeen etiäpäin.

Jakolaatikon asennot löytyy kepistä oikein, eikä niitä ole tarvinnut härnäillä sieltä.

Noihin ristikoihin olen ehkä enemmän myös kääntymässä, koska tuolle ei nyt ihan luonnollista selitystä muuten saa. Uudet ristikot on jo hyllyssä odottelemassa asennusta, joten josko nuo menisi samoilla lämmöillä uusien takajousien kanssa (jouluna..)

Koska kyllähän se alkaa nypyttämään vastaan, jos ei se ristikko oikein siellä toimi. Uudet ristikot taisi olla rasvattavaa mallia, joten josko niillä menisi ajasta ikuisuuteen.