Mietinpä tässä että 96 ZJn visko alkaa pikkuhiljaa olla vaihtokunnossa ja tuttava saisi tuotua jenkeistä sellaisen edullisemmin kuin Suomesta. Mistä tietää onko tuossa nykyisessä hitaalla puolella lukitusta, kun auto on valmistettu joskus 95 vuoden lopussa ja on kuitenkin tuota uudempaa mallia. Jostain luin että jotkut alkupään 96 olisivat ilman hitaanpuolen keskilukkoa. Se New progress nimihän muuttui joskus 96 lopussa New Venture nimiseksi ja jotkut mainostavat että tuossa NV:ssä se lukko olisi valmiina ja vanhemmissa joko on tai ei. Mutta omassa kun laittaa 4lowin päälle niin kääntösäde kasvaa ja käyttäytyy yhtä jäykästi kuin edesmennyt Suzuki Vitara neliveto päällä jossa neliveto oli yhtä puuta. Niin voiko tuosta päätellä että siinä on se keskilukko? Ja voiko sitä tarkistaa jollain muulla tapaa? jakolaatikossa lukee NP249J, assembly no, serial no ja ratio 272 syracuse ny. Syvässä hiekassa suditellessa en ainakaan itse huomannu sutimista, mutta kait sen talvella huomaa selvemmin. Mietin tässä että kannattaako vaihtaa visko vai hommata tuollainen NP242 jakolaatikko missä on 5 eri vetotapaa. Periaatteessa tuo nykyinenkin riittää jos vain on se lukitus hitaalla. Ja menisikös tuo 242 suoraan vanhan paikalle ilman suurempia muutostöitä.
Sitten vielä kysymys vaihteiston toiminnasta. Mahtaakohan solenoidi olla kulunut tai likainen kun vaihteisto vaihtaa kolmoselle 2500 kohdalla kaasupoljin about puolessä välissä pohjasta, niin tuntuu hiukan kovempi nykäys ikäänkuin vaihteisto vaihtaisi ensin kolmoselle, sitten heti takas kakkoselle ja lopuksi uudestaan kolmoselle. Kylmänä tuntuu tekevän useammin. Kone 4 litrainen.
Np249J?
Voipi olla että selviää tuo sinun laatikon rakenne vain kuoret avaamalla. Sopivasti kun on joku "välimalli" niin siellä voi olla kumpi vain tai jotain sekaisin. Ei mitenkänä uutta Jeeppien maailmassa, noista löytyy välillä ihan ihmeellisiä kombinaatioita niin XJ:ssä kuin ZJ:ssä.
242 menee suhteellisen suoraan paikalleen, se että saat vetotavan valot toimimaan VIC:in näytöllä oikein niin se pitää irrottaa, muistini mukaan irrottaa punaiset pikkuliittmet toisistaan ja etsii jostain johtonipun syövereistä mustat ja kytkee ne kiinni. Silloin toimii 242:n nelivedon valot oikein infonäytöllä. Voi olla että noi johdot oli toisinkinpäin
Toinen on sittense valintavivun kulissi, en ole ihan varma onko siinä 249:n kulississa riittävästi tai liikaa liikevaraa 242:ta varten. Jostain romikselta voisi ehkä löytyä sopiva ZJ:stä missä on ollut 242?
Itsellä käynyt kans tuo 249 -> 242 vaihto mielessä, mutta toisaalta normaalissa talviajossa toimiva visko on selvästi parempi kuin242:n täysin avoin neliveto. Toisaalta kaipailisin takvedon ja nopean kiinteän mahdollisuutta. Saiskohan 249:n viskon naitettua 242:n tasaupyörästön tilalle?
242 menee suhteellisen suoraan paikalleen, se että saat vetotavan valot toimimaan VIC:in näytöllä oikein niin se pitää irrottaa, muistini mukaan irrottaa punaiset pikkuliittmet toisistaan ja etsii jostain johtonipun syövereistä mustat ja kytkee ne kiinni. Silloin toimii 242:n nelivedon valot oikein infonäytöllä. Voi olla että noi johdot oli toisinkinpäin

Itsellä käynyt kans tuo 249 -> 242 vaihto mielessä, mutta toisaalta normaalissa talviajossa toimiva visko on selvästi parempi kuin242:n täysin avoin neliveto. Toisaalta kaipailisin takvedon ja nopean kiinteän mahdollisuutta. Saiskohan 249:n viskon naitettua 242:n tasaupyörästön tilalle?

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä