Vaihteisto/ Wagoneer, Tremec T-176
Lähetetty: 13.09.2011. 0:22
Iltaa kaikille!
Esittäytymiset ensin; kirjoittelen ensimmäistä kertaa tälle foorumille vaikka jonkin verran on tullut jo lueskeltua juttuja ns. taustalla. Olen edellisen talven perusteella päätynyt hankkimaan seuraavaksi autokseni Jeepin, sillä täällä maaseudulla ei välttämättä aina pärjää kahdella vetävällä. Hintoja on tullut seurattua jo pidemmän aikaa ja olen todennut, että Jeepeissä vaikuttaisi näin maallikon silmään tuo hinta ja autojen ulkoinen olemus kohtaavan parhaiten. Näin ainakin käytettävissä olevan, vaatimattoman budjetin puitteissa. XJ Cherokeesta on ehtinyt hieman tulla jo kokemusta, sillä isällä tuollainen auto on harraste/ käyttöautona. Itsekin olen XJ:tä harkinnut vakaasti, mutta satuin törmäämään erääseen -83 FSJ Wagoneeriin, josta olen kiinnostunut. Tästä päästään näppärästi aasinsillalla itse aiheeseen:
Kysymykseni koskee otsikon mukaisesti tuota Wagoneerin vaihteistoa, joka ainakin oheisen sivuston mukaan pitäisi olla Tremecin T-176:
http://www.wx4.org/to/wagons/usefulstuf ... anger.html
Autossa on siis nelilovinen laatikko, jossa on seuraavanlainen ongelma. Nykyisen omistajan mukaan ykkösvaihde tulee vetää kunnolla ja huolella perille asti. Mikäli näin ei tee, saattaa laatikko sylkeä vaihteen pois. Osaisiko joku tehdä valistuneen arvauksen, missä vika saattaisi piillä? Synkrothan käsittääkseni vaikuttavat yleensä vaihteen kytkeytymiseen, mutta lieneeköhän kyseisessä laatikossa mitään muita osia, jotka huolehtisivat vaihteen silmässä pysymisestä? Voisiko kyseessä olla siirtohaarukan taipuminen tms. vika? Olen yrittänyt interwebin syövereistä etsiä aiheeseen liittyviä juttuja, mutta vaikuttaa siltä, että tyyppiviasta ei ainakaan ole kyse. Tarinaa ei nimittäin juurikaan löydy.
Tuossa samassa autossa on myös kolmen tuuman korotus. Olen kuullut kautta rantain, että XJ:ssä olisi pari tuumaa turvallinen korotus, jotta kardaanikulmat eivät mene liian jyrkiksi. Päteeköhän tuo sama myös FSJ:ssä, vai onko koko juttu vain huhua?
Arvostan myös teidän mielipiteitänne siitä, kannattaako minun suosiolla hylätä ajatus vanhasta maastobussista ja hankkia tuoreempi XJ vai onko tuosta FSJ:stä mahdollista saada aikaan luotettava kulkine, jolla pääsee läpi talven hankien. Työkaverini ainakin kehui Wagoneereja kestäviksi, oli kuulemma ollut aikoinaan YK- joukoissa niitä, eikä niitä siellä oltu ainakaan säälitty.
Ai niin, edellisessä autossa oli näitä nykyajan hienouksia, kierrosten mukaan säätyvää imunokkaa ja sen sellaista. Tosi kivoja juttuja, jos niihin ei tarvitse koskea. Siinä osasyy, miksi harkitsen tuota FSJ:tä. Kun tekniikka on yksinkertaista, on sitä paljon mukavampi huoltaa ja korjata.
Kiitos kaikille palautteesta!
- Oswald
Esittäytymiset ensin; kirjoittelen ensimmäistä kertaa tälle foorumille vaikka jonkin verran on tullut jo lueskeltua juttuja ns. taustalla. Olen edellisen talven perusteella päätynyt hankkimaan seuraavaksi autokseni Jeepin, sillä täällä maaseudulla ei välttämättä aina pärjää kahdella vetävällä. Hintoja on tullut seurattua jo pidemmän aikaa ja olen todennut, että Jeepeissä vaikuttaisi näin maallikon silmään tuo hinta ja autojen ulkoinen olemus kohtaavan parhaiten. Näin ainakin käytettävissä olevan, vaatimattoman budjetin puitteissa. XJ Cherokeesta on ehtinyt hieman tulla jo kokemusta, sillä isällä tuollainen auto on harraste/ käyttöautona. Itsekin olen XJ:tä harkinnut vakaasti, mutta satuin törmäämään erääseen -83 FSJ Wagoneeriin, josta olen kiinnostunut. Tästä päästään näppärästi aasinsillalla itse aiheeseen:
Kysymykseni koskee otsikon mukaisesti tuota Wagoneerin vaihteistoa, joka ainakin oheisen sivuston mukaan pitäisi olla Tremecin T-176:
http://www.wx4.org/to/wagons/usefulstuf ... anger.html
Autossa on siis nelilovinen laatikko, jossa on seuraavanlainen ongelma. Nykyisen omistajan mukaan ykkösvaihde tulee vetää kunnolla ja huolella perille asti. Mikäli näin ei tee, saattaa laatikko sylkeä vaihteen pois. Osaisiko joku tehdä valistuneen arvauksen, missä vika saattaisi piillä? Synkrothan käsittääkseni vaikuttavat yleensä vaihteen kytkeytymiseen, mutta lieneeköhän kyseisessä laatikossa mitään muita osia, jotka huolehtisivat vaihteen silmässä pysymisestä? Voisiko kyseessä olla siirtohaarukan taipuminen tms. vika? Olen yrittänyt interwebin syövereistä etsiä aiheeseen liittyviä juttuja, mutta vaikuttaa siltä, että tyyppiviasta ei ainakaan ole kyse. Tarinaa ei nimittäin juurikaan löydy.
Tuossa samassa autossa on myös kolmen tuuman korotus. Olen kuullut kautta rantain, että XJ:ssä olisi pari tuumaa turvallinen korotus, jotta kardaanikulmat eivät mene liian jyrkiksi. Päteeköhän tuo sama myös FSJ:ssä, vai onko koko juttu vain huhua?
Arvostan myös teidän mielipiteitänne siitä, kannattaako minun suosiolla hylätä ajatus vanhasta maastobussista ja hankkia tuoreempi XJ vai onko tuosta FSJ:stä mahdollista saada aikaan luotettava kulkine, jolla pääsee läpi talven hankien. Työkaverini ainakin kehui Wagoneereja kestäviksi, oli kuulemma ollut aikoinaan YK- joukoissa niitä, eikä niitä siellä oltu ainakaan säälitty.
Ai niin, edellisessä autossa oli näitä nykyajan hienouksia, kierrosten mukaan säätyvää imunokkaa ja sen sellaista. Tosi kivoja juttuja, jos niihin ei tarvitse koskea. Siinä osasyy, miksi harkitsen tuota FSJ:tä. Kun tekniikka on yksinkertaista, on sitä paljon mukavampi huoltaa ja korjata.
Kiitos kaikille palautteesta!
- Oswald