Wrangelin 5-ovisen 100% lukot HINTA

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Wrangelin 5-ovisen 100% lukot HINTA

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 14.02.2012. 10:57

Toivoisin erityisesti vastausta Jamatilta, koska vastaukseen voi luottaa, ei tämä kuitenkaan sulje muita pois.

Täällä olisi KOLME samanlaista Jeeppiä kuin minulla: 09 malli Wrangrel 5-ovisena diiselinä, ei Rupiko mallina.
Me kaikki olemme apukoulu asteella, kun kysymys on auton tekniikasta, mitä enemmän lukee sitä enemmän menee sekaisin. Nimiä ja lyhenteitä on niin mahdottomasti, jokin sopii siihen malliin jos siinä on se jokin.

Olen lukenut kaikki jutut näiltä Jeeppi sivuita mutta en viisastunut yhtään, nytkään ei ole tarkoitus viisastua vaan saada valmis ratkaisu.
Ratkaisu siihen, ”että Jeeppiemme renkaat lakkaisivat sutimasta”.

Tällä palstalla vaikkapa Siffo kirjoittaa :
Mulla olis '96 Grand Cherokee ja on ruvennu tekemään mieli kunnon lukkoja akseleille. En ole oikein tyytyväinen tohon taka-akselilla olevan kitkalukon toimintaan. Kerran jäi lähes lumettomalla parkkipaikalla sutimaan tyhjää kun toisen puolen pyörät oli jäällä ja toisen ei. Eli ei siis lukko ottanu tossa tilanteessa ja suti vain toiselta puolelta sekä takaa että edestä. Toinen tapaus sattui tässä toissapäivänä kun oli yksi syrjäinen tie aurattu liian leveäksi ja kun yritin reunaan pysäyttää kun takaluukku ei ollut kunnolla kiinni niin eturengas tipahtikin ojaan. Sattui olemaan vielä hidas nelivetokin valmiiksi päällä, mutta eipä se mitään auttanu kun auto oli ihan kallellaan ja suti vain sieltä kevyemmältä puolelta, hiekkakaan ei mitään asiaan auttanut. Viimein pääsin ojasta kun ensin tajusin ajaa sen vähän syvemmälle ja sai sieltä vähän vauhtia, mutta kyllä siinä yli tunti taisteltiin.

Tämä nimenomaan on se ongelma meilläkin, ilmeisesti meilläkin on tuo kitkalukko. Minkäänlaista 4-vetoa ei saa pitää päällä kuin liukkaalla alustalla. Se varmasti on totta, sillä sen ”nypytyksen” huomaa heti nopeankin 4-vedon ollessa päällä jos pikkutiellä ajaessa alusta muuttuu vaikkapa hiekoitetuksi.Hitaalla 4-vedolla se on vielä selvempää. Siis kitkalukko toimii moitteetomasti, mutta kuitenkin sitten ”tosi paikassa” pyörät pyörii eri tahtiin, eikä siis ole 100 % lukko.

Minulle riitäisi se sellainen akselin päässä oleva juttu mitä käännetään, mutta sittenhän pitäisi kait vaihtaa vanteet ?. Haluan toteuttaa tämän ilman vanteitten vaihtamista, mutta minulle nappi koelaudassa ei ole välttämättömyys, sillä siinähän on vain puuhaa kun käy niitä vipuja kääntelemässä ympäri autoa käppäillen.

Hämästyttävä ominaisuus ainakin minun mallisessa jeepissä on takaperin ajo. Viime viikonloppunakin ajettiin slaalomia laskettelurinteessä. Etuperin vaikka ottaisi vauhtia ja nopeus olisi 80:kmt kun nousu alkaa, niin mäkeä ei pääse ylös lähellekkään niin korkealle, (ei sitten millään venkslaamisella, ajamalla miten tahansa), kuin hissukseen peruuttamalla. Sama hangessa; kun takaperin menee kinoksesta läpi, josta ei etuperin olisi toivoakaan.

En halua (kapasiteetti ei riitä) ei minun tarvitse ymmärtää ja edes tietää, mikä mallinen tai merkkinen -ja miksi jokin tietty osa sinne tulee, mistä hemmetistä niitä osia saa tilattua jne. Jne.
Haluan sokeasti luottaa toteuttajaan ( erityissesti Jamattiin ).

Niiden osien ei tarvitse olla ehdotonta huippulaatua, mutta ei kuitenkaan säästeliäästi toteutettu, koska se sitten kostautuu kun jotain mahdollisesti menee rikki helpommin käytössä.

Kysymys yksi:
Nyt siis aluksi haluaisin vain sen 100% lukon vain etuakselille, niin aina kun jää kiinni, niin todennäköisesti saa peruuttamalla irtikkin, niinkuin tähänkin asti (melkein aina). Mieluiten ilman koelauta nappia (se jokin mitä käännetään manuaalisesti akselin päässä ). Jos sellainen napista päälle on välttämättömyys (tähän malliin, tai jostain kestävyys syystä, tai on jopa halvempi) niin sittenhän sellainen nappi tulee.
Hinta asennettuna ?

Kysymys kaksi :
Onko sama hinta eteen ja taakse ?

Kysymys kolme:
Noi naapurit ovat ihastuneet nappeihin; ja eteen ja taka-akselille, vieläpä kummallekkin akselille oma nappi = mahdollista ?.
Hinta asennettuna ?

Kysymys neljä:
Pysyyko auto muuten entisellään, kitkalukko juttu toimisi niinkuin tähänkin asti samalla tavalla. Tuo 100% lukko olisi vain lisä tarvittaessa, silloin kun sen on laittanut päälle, ja kun sitä ei käytä niin kaikki on samalla tavalla kuin nyt ?.

Kirjoitin tällä pastalla koska uskon kiinnostuneita olevan muitakin ja näihin kysymyksiin, ei saa sitten millään riittävän yksinkertaista vastausta mistään.Koska ensin pitäisi itse ymmärtää itse mitä osia haluaa, ainakin meille kolmelle ihan ylivoimaista. Eikä niitä luotettavia toteuttajia ole todellakaan kovin tiheässä. Jos Jamatin hinta jostain lukiasta tuntuu korkealta niin minä rehellisesti uskon sen johtuvan loistavasta toteutuksesta = toisen merkkiset osat olisivat olleet halvemmat, mutta ne kalliimmat joihin hänen antamansa hinta perustuu ovat ehdottomasti paremmat !!. Tulevat lopulta halvemmiksi, ainakin meille kolmelle koska olemme niin kaheleita, ettemme suostu vaihtamaan nykyistä autoa koskaan.
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 14.02.2012. 11:42

...laittaa sinne eteen ARB:n paineilmatoimisen lukon. Sitten myöhemmin kun huomaa, että taaksekin haluttaisi samanlaista, on jo kompura asennettu ja prosessi sitä kautta hieman helpompi. Samalla saapi paineilmaa kaupanpäälle mm. Rengaspaineiden laskuun/nostoon & työkaluille/uimapatjoille...tms.

Hinnat selvittäköön muut (riippuu ja roikkuu, mistä ostaa).
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Wrangelin 5-ovisen 100% lukot HINTA

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.02.2012. 12:04

PÄSSI kirjoitti:
Minulle riitäisi se sellainen akselin päässä oleva juttu mitä käännetään,
Nyt puhut eri asioista, napalukko on se mitä käännetään vanteen keskiöstä ja sillä ei ole mitään tekemistä tasauspyörästön lukon kanssa!! Se napalukko kytkee vetoakselit kiinni napaan, ei muuta!!! Tasauspyörästön lukkoja on montaa erilaista, osassa on automatiikkaa (esim Lock-Right, Power-Trax...) osa vaatii itsekytkentää (esim ARB, OX...)!
PÄSSI kirjoitti:
Hämästyttävä ominaisuus ainakin minun mallisessa jeepissä on takaperin ajo. Viime viikonloppunakin ajettiin slaalomia laskettelurinteessä. Etuperin vaikka ottaisi vauhtia ja nopeus olisi 80:kmt kun nousu alkaa, niin mäkeä ei pääse ylös lähellekkään niin korkealle, (ei sitten millään venkslaamisella, ajamalla miten tahansa), kuin hissukseen peruuttamalla. Sama hangessa; kun takaperin menee kinoksesta läpi, josta ei etuperin olisi toivoakaan.
Perustuu massan sijaintiin, menee paremmin takaperin, koska takaperin ajaessa painoa on enemmän "taka-akselilla" eli alimpana olevalla akselilla!! Fysiikanlait määrää...
PÄSSI kirjoitti:
Kysymys yksi:
Nyt siis aluksi haluaisin vain sen 100% lukon vain etuakselille, niin aina kun jää kiinni, niin todennäköisesti saa peruuttamalla irtikkin, niinkuin tähänkin asti (melkein aina). Mieluiten ilman koelauta nappia (se jokin mitä käännetään manuaalisesti akselin päässä ). Jos sellainen napista päälle on välttämättömyys (tähän malliin, tai jostain kestävyys syystä, tai on jopa halvempi) niin sittenhän sellainen nappi tulee.
Hinta asennettuna ?

Kysymys kaksi :
Onko sama hinta eteen ja taakse ?

Kysymys kolme:
Noi naapurit ovat ihastuneet nappeihin; ja eteen ja taka-akselille, vieläpä kummallekkin akselille oma nappi = mahdollista ?.
Hinta asennettuna ?

Kysymys neljä:
Pysyyko auto muuten entisellään, kitkalukko juttu toimisi niinkuin tähänkin asti samalla tavalla. Tuo 100% lukko olisi vain lisä tarvittaessa, silloin kun sen on laittanut päälle, ja kun sitä ei käytä niin kaikki on samalla tavalla kuin nyt ?.

Kirjoitin tällä pastalla koska uskon kiinnostuneita olevan muitakin ja näihin kysymyksiin, ei saa sitten millään riittävän yksinkertaista vastausta mistään.Koska ensin pitäisi itse ymmärtää itse mitä osia haluaa, ainakin meille kolmelle ihan ylivoimaista. Eikä niitä luotettavia toteuttajia ole todellakaan kovin tiheässä. Jos Jamatin hinta jostain lukiasta tuntuu korkealta niin minä rehellisesti uskon sen johtuvan loistavasta toteutuksesta = toisen merkkiset osat olisivat olleet halvemmat, mutta ne kalliimmat joihin hänen antamansa hinta perustuu ovat ehdottomasti paremmat !!. Tulevat lopulta halvemmiksi, ainakin meille kolmelle koska olemme niin kaheleita, ettemme suostu vaihtamaan nykyistä autoa koskaan.
Hinnat selviää, kunhan saan sähköpostiin autojen akseleiden tiedot ja minkäslaisilla lukoilla mentäis, Power-Trax on ehkä se helpoin toteutettava ja ehkä halvin asentaa, kun ei tarvitse tuhlata aikaa säätöihin, rattaat pois ja uudet tilalle!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 14.02.2012. 13:39

Joo taas yksi vaihtoehto lisää josta en koskaan ole kuullutkaan, toi ilma lukko, ja ymmärrys on horisontin takana.

Joo aivan niin Jamatti, usko nyt, että asiakkaaksi on pyrkimässä taysin lataamo kypsä yksilö, tässä maastoauto tekniikka osastossa.

Lähetän heti haluamasi akselitiedot :D
Mistä ne löytyy :shock:

Valitse vaan mielestäsi paras minulle, ei se tarvitse olla se super osasto, koska kuitenkaan en koskaan tule revitäämään meidän Pässiä. Joten se edullisempi vaihtoehto käy :roll:
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.02.2012. 13:55

PÄSSI kirjoitti:
Lähetän heti haluamasi akselitiedot :D
Mistä ne löytyy :shock:
No vakiomallithan pitäis olla ihan Dana 30 etuakselilla ja jos yksikään ei oo Rubicon malli, niin niillä mennään etuakselin kanssa!!

Mutta taka-akseli onkin vähän vaikeampi juttu!! Onkos ne kaikki kolme -09 -mallia, valmistenumeron mukaan siis?? Silloin niissä pitäis olla Dana 44 vakiona, mutta vaikea sanoa, kun ne oli jotenkin vaikeampia tunnistaa!!

Laitas mulle niiden kaikkien kolmen valmistenumerot sähköpostilla, niin selvitellään!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 14.02.2012. 16:44

Joo laitoin valmistusnumeron yksityisesti, kait sitäkin joku voisi johonkin huijaukseen käyttää, jotenkin mutkkikkikaasti, kun tuo tietotekniikka on mennyt niin ihmeelliseksi.

Niin jamatti valitse ihan vaan vapaasti oikean nimiset osat, ongelman ratkaisuksi. Viimeksi ainakin valitsit loistavasti. Tässä julkisesti ilmoitan: etten sitten jälkeenpäin sinua syyttele, vaikka jokin menisikin pikkuisen pieleen. Itsehän tässa ei pystyisi tekemään yhtään mitään. Melkein varmuudella onnistuisin tilaamaan palikoita, jotka ei sitten kuitenkaan kävisi näihin Pässin akseleihin, vaikka juuri niiden piti olla ne ainoat oikeat.

Onhan tätäkin Jeeppi tyyppiä liikenteessä siellä suomessakin, joten todennäköisesti joku toinenkin haluaa samaa kuin minä.

Esittele vaan niiden osien nimiä jos haluat tällä palstalla, niin sittempähän nähdää mitä porukka kommentoi. Ja maku mieltymyksenkin piikkiin menee kait muutama vaihtoehto.
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Kirjoita vastaus