2.8 KJ:n automaatti ja pakkanen

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
TEPE
Viestit: 58
Liittynyt: 14.03.2012. 23:20
Paikkakunta:

2.8 KJ:n automaatti ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja TEPE » 03.04.2012. 11:14

Kuuluuko tuon laatikon pitää 4 vaihdetta vähän niinkuin jemmassa kun pakkasta on yli 15 astetta. Jotenkin tuntu, että sitä 4 vaihdetta ei löytynyt edes 20km ajon jälkeen. Muutenkin meni koko työmatka isommilla kierroksilla kuin normaalisti ja se näkyy kulutuksessa. Onko ongelma nyt öljyissä vai onko tuo normaalia.

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 03.04.2012. 12:08

Normaalia.
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

TEPE
Viestit: 58
Liittynyt: 14.03.2012. 23:20
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja TEPE » 03.04.2012. 12:37

Oikeasti! No huh huh että on erikoinen laatikko kyllä. Nyt en enää ihmettele kyllä yhtään jos puhutaan, että kunnon pakkasilla auto kuluttaa enemmän. Pitikö tuo ruveta selvittämään, että miten tuosta ominaisuudesta pääsee eroon. Tuota 2.8 KJ:tä ei vissiin ole saanut manuaalilla ollenkaan?

Aapo
Viestit: 114
Liittynyt: 10.04.2010. 23:50
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aapo » 03.04.2012. 12:57

Ootko varma että on nelilovinen loota? Minkäikänen vehe? Paskamainen ominaisuus, mutta taitaa kuulua kaikkiin automaatteihin.

TEPE
Viestit: 58
Liittynyt: 14.03.2012. 23:20
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja TEPE » 03.04.2012. 14:23

Just mietinkin, että olikohan tuo kuitenkin 5 lovinen loova. No jos se on normaalia niin minkäpä sille mahtaa. Pääasia ettei ole rikki.

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 03.04.2012. 15:10

juuh, 5-lovinen loota se on.
Minulla kun vielä oli CRD 2.8, niin siinä riitti kovillakin pakkasilla n.5-6km, kun lähti hakemaan viitos pykälää maantiellä.
Onko sinulla mitkä öljyt ja kuinka tuoreet laatikossa?
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 03.04.2012. 18:51

Muistelen että sai huijatuksi "ylivaihe" nappulaa napsuttamalla...
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

TEPE
Viestit: 58
Liittynyt: 14.03.2012. 23:20
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja TEPE » 03.04.2012. 19:33

Sen kun tietäs, että millon on vaihdettu ja mitä. Huoltokirja on vielä autoliikkeessä, mutta vois olla viisainta vaihtaa ölpät ja suodatin. Kai sielä suodatin on laatikon sisällä? Mahtaakohan löytyä selkokielisiä ohjeita tuohon laattikkoöljyn ja suodattimen vaihtoon?

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 04.04.2012. 10:08

Ehkä / todennäköisesti ei ole minulla sama automaatti laatikko Jeepissä, sama ongelma kuitenkin. Uudesta lähtien, ei siis pitäisi olla mitään vikaa, vaan ihan oikeasti siis jokin tyyppiominaisuus :?: Mersun laatikossa :shock: . Ylivaihde nappulan käyttäminen auttaa minulla, heti ekan 50 metrin matkalla painaa sen päälle ja pois: Kaikki vaihteet toimii. Ilman ylivaihde nappulan käyttöä täytyy pienelläkin pakkasella ajaa vähintään n. 5 kilometriä jotta kaikki vaihteet tulee käyttöön. Mitä kylmempään sitä enemmän vaihteita tippuu pois käytöstä. Jeeppi käynyt merkkihuollossa joten pitäisi olla kaikki kunnossa ja oikeat nesteet sisällä.
:shock:
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

TEPE
Viestit: 58
Liittynyt: 14.03.2012. 23:20
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja TEPE » 05.04.2012. 13:53

Joo olipa hyvä vinkki tuo O/D napin päällä käyttäminen. Heti alko pelaamaan 5 vaihde kylmänäkin. Kiitti vinkistä.

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 05.04.2012. 14:11

Hienoa kun joku todella ymmärtäväinen, kertoisi meille apukoululaisille. Silleen yksinkertaisesti mitä / miksi -mistä tämä tälläinen johtuu. :?:
JOS tämä O/D nappula pelaaminen on Jeepissä normaalia = niin miksei siitä sitten ole kuullut Mersu tyypeiltä :?: Jotenkin olisi loogista että niissä Mersuissakin olisi sama juttu, kun kerran pitäisi olla sama automaatti laatikkokin.
On kait Jeeppi insinöörit, luoneet mukavia ominaisuuksia ihan muuten vaan :?:
Ei tämä "ominaisuus" haittaa, päin vastoin - oikeastaan aika hauska juttu minusta, ihmettelen vaan miksi :shock:
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Aapo
Viestit: 114
Liittynyt: 10.04.2010. 23:50
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aapo » 05.04.2012. 18:20

Ei kyllä toiminu ku tänään kokeilin. Napilla vaihto 4->3:lle ja uudella painalluksella takas neloselle. :x

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 06.04.2012. 0:18

PÄSSI kirjoitti:Hienoa kun joku todella ymmärtäväinen, kertoisi meille apukoululaisille. Silleen yksinkertaisesti mitä / miksi -mistä tämä tälläinen johtuu. :?:
:
Moottori lämpenee nopeammin kun käy suuremmilla kierroksilla ja luulis että vähempi kuormittaa jäistä tomaattia ja lämpenee sen tomaatin öljytki nopeemmin :roll:
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 06.04.2012. 9:59

Siis ilmeisesti typerää, painella sitä O/D nappia. Niin minä ymmärrän tuon ylläolevan. Sen käyttäminen vain rasittaa Vaihdelaatikkoa, ihan turhaan. :?:
Jeeppi ei ole muutenkaan tehty "nopeaan" ajoon, siis ilmeisesti olisi järkevää ajaa pakkas aamuina ihanvaan hissukseen = enemmän kuin tavallisesti ja unohtaa koko O/D nappi ainakin ekaksi 10 kilometriksi :?: :)
ja sitten vasta painella jos painelee, minulla se toimii poikkeuksetta, "ongelman poistajana" .
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Aapo
Viestit: 114
Liittynyt: 10.04.2010. 23:50
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aapo » 06.04.2012. 14:30

En saa toimimaan.

Muutenkin jännä, kun ulkolämpötilalla ei juuri tunnu olevan juuri merkitystä, että kuin nopeasti loota rupeaa vaihtamaan isoimmalle pykälälle. Luulisi sen laatikon olevan suunnilleen saman lämpöinen, kuin ulkolämpötila. Silti saa ajaa melko tarkasti saman matkan oli pakkasta sitten 20 tai 2 astetta. 4,5 - 5 km se on melkein aina. Kun pakkanen kirii sinne 25-30 tienoille, saattaa mennä 7km. Sitten kun siirrytään muutamia asteita plussalle, laatikko toimii heti mukavasti.

Kirjoita vastaus