2.8 kj voimansiirron naksuminen
2.8 kj voimansiirron naksuminen
Hoksasin tuossa, että kuivalla asfaltilla neliveto päällä hitaasti kääntyessä ahistaa aika perkuleesti ja jostain kuuluu naksumista. Kuuluuko tuo kitkalukosta ja pitääkö tuon pelata noin?
Ei oo koskaan naksunu. Ratti linkussa käännettäessä kuuluu joskus semmoinen "tshih tshih" kun kitkalukko sudittaa toista rengasta. Kokeile takavedolla ja varmista ettei neliveto oo jääny part timelle. Sillon ahistaa varmasti. Ite kun ostin tuon auton, ei meinannu jakolaatikkoa saada millään full timelle. Ei ollu tainnu edellinen omistaja koskaan käyttää nelivetoa ja silloin neliveto voi olla vaikea saada päälle. Sitäkin täytyy käyttää, että pysyy toimivana.
Ei kai termit ole outoja?
Ihan varmuudenvuoksi kun mulle ei selvinnyt, että selvisikö ongelma vai ei ihan satavarmasti...
Ei kai nyt käynyt niin, että termit sekoittavat...
Part time = käytetään vain liukkailla pinnoilla. Älä riko sitä kuivalla pitävällä pinnalla.
Full time = aja vaikka kesäisellä asfaltilla ja vaikka kokoajan.
Ei kai nyt käynyt niin, että termit sekoittavat...
Part time = käytetään vain liukkailla pinnoilla. Älä riko sitä kuivalla pitävällä pinnalla.
Full time = aja vaikka kesäisellä asfaltilla ja vaikka kokoajan.
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs
Juurikin näin se meni. Part time oli päällä ja naksuminen tuli siitä. Nytpähän tiedän että ei saa tuota moodia käyttää kuivalla asfaltilla. Onneksi en donitseja alkanu pyörittelemään
Paha kun ohjekirja on edelleen autoliikkeessä. Pitänee soittaa, että lähettävät sen ennen kuin särkyy koko katiska
Btw voiko nelivedon kytkeä lennosta pääll?


Voi. Vaihdot eri vetotapojen välillä tehdään aina renkaat suorassa, vaihde D:llä, pinta kaasu ( ei oikein vedä, muttei jarrutakkaan) ja sitten valitaan vetotapa. 4lo:lle vaihdettaessa annetaan auton rullata hiljaa vaihde N:llä, sitten vaihto 4lo:lle ja vaihde takaisin D:lle.
2wd: Voit käyttää aina
Full Time: Voit käyttää aina
Part Time: Liukkaalla pinnalla (muistaakseni max. 80km/h)
4Lo: Liukkaalla pinnalla (muistaakseni max. 50 km/h)
2wd:n ja Full Timen väliset vaihdot max. 90 km/h
Part Timelle vaihdettaessa: En muista, mutta mitä järkeä sitä on suorittaa kovassa nopeudessa. 4lo:lle vaihdettaessa kävelyvauhti.
2wd: Voit käyttää aina
Full Time: Voit käyttää aina
Part Time: Liukkaalla pinnalla (muistaakseni max. 80km/h)
4Lo: Liukkaalla pinnalla (muistaakseni max. 50 km/h)
2wd:n ja Full Timen väliset vaihdot max. 90 km/h
Part Timelle vaihdettaessa: En muista, mutta mitä järkeä sitä on suorittaa kovassa nopeudessa. 4lo:lle vaihdettaessa kävelyvauhti.
Et oo muuten ainoo, jolla noi ei ihan heti ole selvillä....
Muistan kun ite aikoinaan kummastelin ja oma logiikka meni just väärinpäin, eli kuvittelin Part Time:n merkitsevän teknisesti osa-aikaista nelivetoa, jota voi käyttää jatkuvasti.. jne..
Mutta yksi asia on hienoa ja selvää:
Muista värien merkitys!
Jos kojelaudan tekstit on vihreät, tai mitään ei näy, niin mennään enempiä miettimäti.
Jos tekstit on oranssit tms, niin se on varoitus ja funtsitaan silloin onko kepin asento oikein. Silloin ei pidä väännellä pitävällä pinnalla, vaan vain maastossa ja liukkailla.
Maastoajossa oletus yleensä on, että kyllä täällä on riittävän liukasta ja matala 4LO on jatkuvasti päällä. Ellei sitten mennä ihan puhtaalla kuivalla kalliolla.
Offtopic:
Mulla lähtee välitykset vaihtoon... 4.88:1 taitaa olla valinta, kun tuolla maantiellä tulee aika vähän ajeltua ja tykkään, että alle 100 on hyvä vauhti. Nykyisillä välityksillä toi kiertää aivan liian vähän ollakseen taloudellisimmillaan. Se ei edes jaksa nykyvälityksillä ja -renkailla kuin just 130-140km/h kun oikein yrittää. Mutta kuten sanoin, noihin nopeuksiin ei ole tarvetta. Arvostan kiihtyvyyttä
.
.
.
.
.
.
.
.
Muistan kun ite aikoinaan kummastelin ja oma logiikka meni just väärinpäin, eli kuvittelin Part Time:n merkitsevän teknisesti osa-aikaista nelivetoa, jota voi käyttää jatkuvasti.. jne..

Mutta yksi asia on hienoa ja selvää:
Muista värien merkitys!
Jos kojelaudan tekstit on vihreät, tai mitään ei näy, niin mennään enempiä miettimäti.
Jos tekstit on oranssit tms, niin se on varoitus ja funtsitaan silloin onko kepin asento oikein. Silloin ei pidä väännellä pitävällä pinnalla, vaan vain maastossa ja liukkailla.
Maastoajossa oletus yleensä on, että kyllä täällä on riittävän liukasta ja matala 4LO on jatkuvasti päällä. Ellei sitten mennä ihan puhtaalla kuivalla kalliolla.
Offtopic:
Mulla lähtee välitykset vaihtoon... 4.88:1 taitaa olla valinta, kun tuolla maantiellä tulee aika vähän ajeltua ja tykkään, että alle 100 on hyvä vauhti. Nykyisillä välityksillä toi kiertää aivan liian vähän ollakseen taloudellisimmillaan. Se ei edes jaksa nykyvälityksillä ja -renkailla kuin just 130-140km/h kun oikein yrittää. Mutta kuten sanoin, noihin nopeuksiin ei ole tarvetta. Arvostan kiihtyvyyttä

.
.
.
.
.
.
.
.
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs