Sivu 1/1
Camber-kulmat
Lähetetty: 06.07.2012. 17:18
Kirjoittaja Dethlock
Jeeppi nostettu about 4" mutta camber on persiillään. Oisko ideoita miksi ja miten korjata? Akseli kotikonstein mitattu suoraksi ja pallonivelissä ei tunnu väljää.
Lähetetty: 06.07.2012. 20:56
Kirjoittaja Dethlock
Caster-kulmaa ei ole mitattu mutta voisiko se olla syypää tähän Camber-ongelmaan? Kiinnitin huomiota vain etuperän kulmaan.
Eturenkaat ovat aika edessä verrattuna lokarin reunaan. Alatukivarret ovat Rough Countryn vahvistettua mallia. Auttaisiko jos ylätukivarret vaihtaisi säädettäviin ja koittaisi kuria niillä akselia taaksepäin?
Lähetetty: 08.07.2012. 19:08
Kirjoittaja Dethlock
Niin siis rengas takana, caster vähän arvailujen varassa vieläkin mutta etuperän kulma näyttäisi olevan aika kohdillaan, ei jurise, ravista tai woblaa. Säädettävillä varsilla rengas menisi eteenpäin ja voisi parantaa camberia? Vai olenko ihan metsässä ja edessä joku &%"½ kallis akselinvaihtoprojekti?
Mitään ideoita?
edit: ai täällä ei saanut kiroilla. Sorry.
Lähetetty: 08.07.2012. 19:37
Kirjoittaja JERKKU
Eli onko se nyt caster vai camber kun sulla on pielessä?

Lähetetty: 08.07.2012. 20:53
Kirjoittaja Dethlock
Camber.
Lähetetty: 09.07.2012. 7:17
Kirjoittaja sili
jäykkä akseli, eipä siinä paljoa camberia säädellä. Jos ei oirehdi mainitsemillasi tavoilla niin miten sitten??
Lähetetty: 09.07.2012. 8:49
Kirjoittaja Dethlock
No sepä se. En oikein tiedä mitä tuolle tekisi. Jenkkifoorumilta löytyi jotain juttua epäkeskosta pallonivelestä jolla tuohon voisi ehkä vaikuttaa mutta en kyllä löytänyt niitä mistään kaupasta, liekö väärät hakusanat.
Pitää koittaa päästä mittauttamaan toi caster ja katsoa sitten mitä tekee.
Lähetetty: 09.07.2012. 9:20
Kirjoittaja WinChester
Mulla on samat kalikat alla XJ:ssä ja samoja juttuja pohdin pari vuotta sitten. Camberille ei voi mitään, eikä pitäisi tarvitakaan. Jostain ohjeesta luin casterista, että kardaanin oikea kulma on sitä tärkeämpi/määräävämpi, eli kardaanin nivelen kulma mahdolisimman suoraan, jottei jurise maantienopeuksissa. Jos kardaanikulmaa (ja samalla casteria) joutuu säätämään paljon, niin niin kauan kun ei ole/tule deathwoblea (johtuen liian pienestä casterista) ei tule ongelmaa. Mulla tätä kulmaa on säädetty melkoisesti, eikä saa woblaamaan sitten niin millään.
Jos homman haluaa tehdä kunnolla, pitää akseli katkaisuttaa sorvissa perän molemmilta puolin ja hitsuuttaa etuperä uudelleen sellaiseen kulmaan, että pyörännavat on alkuperäisessä kulmassa ja pinioni sojottaa suoraan kohti jakolaatikon edessä olevaa tuplaniveltä, eli kardaanin kulma on suoraan.
Jollei katsuri vaadi mittausraporttia ohjauskulmista korotuksen leimaamiseksi, niin nou hätä.
Lähetetty: 09.07.2012. 13:41
Kirjoittaja Dethlock
Joo, en ole hirveän huolissani casterista, etuperä on linjassa laatikon kanssa eikä jordaani jurise. Toi camber vähän epäilyttää lähinnä renkaiden suhteen. Pitää seurata tilannetta.
Cam. kulma
Lähetetty: 22.07.2012. 17:13
Kirjoittaja PekkaSt
En nyt ole ihan varma mutta mielestäni noihin jäykkiin akseleihin saa eri kulmilla olevia palloniveliä joilla saa säädettyä pyöräkulmia.
Lähetetty: 22.07.2012. 23:23
Kirjoittaja rane
Lähetetty: 23.07.2012. 11:38
Kirjoittaja JAMANT
Lähetetty: 23.07.2012. 14:07
Kirjoittaja Dethlock
Pitää kerätä vähän isompi kasa osia ja laittaa toi etupään stefa ja päivitellä ohjausvarsia samassa konkurssissa. Ei toi jumppa niin kivaa ole että viitsisi montaa kertaa purkaa tuota etupäätä.
Lähetetty: 24.07.2012. 9:14
Kirjoittaja sili
Myös WJ:hin? puuttuu meinaan listasta...
Lähetetty: 24.07.2012. 11:08
Kirjoittaja JAMANT
sili kirjoitti:
Myös WJ:hin? puuttuu meinaan listasta...
Noi ei sovi WJ:n, niissä on eri yläpallot!! Täytyy tutkia...