toyopet kirjoitti:Tuollainen torsen-tyyppinen varmaan tuollaisessa pääosin tiekäytössä riittäisi molemmissa päissä ja niissä sekin etu, ettei tarvitse viritellä mitään kytkentälaitteita, sähköä tai paineilmaa. Vai eikö?
Mutta mistä suomenkielinen opastus (kuvien kera?) ja mitä kaikkea siinä asennushommassa pitää ottaa huomioon?
En ole perähommia tehnyt muuta kuin nyt vetoakselin vaihtoa mutta voisihan sitäkin aihetta opiskella.
Varmaan vähän erivalmistajien perissä on omat yksityiskohdat ja niksi.
Kitkalukot on aina enemmän ja vähemmän surkeita, ja jotenkin tuntuu että Danan kitkapaketit on tavallistakin surkeampia
Torsen on hyvä katukäyttöön ja kevyeen offiin, siinä on vielä sekin hienous että vaikka olisi kaksi rengasta ilmassa, niin jarrulla saa huijattua auton lähes 100% lukon veroiseksi. Torsen on täysin automaattinen, mitään kytkentävipuja tms. ei tarvita. Toimii nelivedolla sekä edessä että takana, hieman voi etuperässä aiheuttaa liukkaalla avointa perää enemmän aliohjautuvuutta, mutta eron ei pitäisi olla iso (ei ole omaa kokemusta muuta kuin lyhyehköjen testiajojen perusteella torsen- autolla).
Asennuksesta: jos pidät saman välityksen, on asennus kohtalaisen helppoa koska pinioia ei tartte shimmata.
Jos on Danan perä: otat vanhan murikan pois, ostat uudet poskilaakerit ja niiden shimmit (kannattaa samalla vaihtaa pyöränlaakerit + stefat, jos ei ole hiljattain tehty). Ostat/ lainaat jostain heittokellon ja magneettijalan, ja sen jälkeen säädät netistä löytyvien esimerkkikuvien avulla hammaskosketuksen oikeaksi. Merkkaustahnaa saa kaupasta, olen nähnyt joidenkin käyttävän jopa jotain öljy-/vahapohjaista väriliituakin

Kun hammaskosketus näyttää hyvältä, lisäät valmistajan ohjeen verran poskilaakereiden esijännitystä; käytännössä vaihdat molemmilta puolilta yhdet shimmit pykälää paksumpiin, joka hoitaa esijännityksen. Erikoistyökaluina tuon heittokellon & magneettijalan lisäksi hyvä mikrometri on melkolailla oleellinen, jotta saat mitattua shimimlevyjen paksuudet oikein.
Chryslerin 8.25:ssa on käsittääkseni säätörenkaat poskilaakereille, eli on paljon helpompi säätää koska shimmejä ei tarvita. Säätöpyörillä siis säädetään sekä hammaskosketus että esijännitys. Miksi ei useampikin firma käytä moista menetelmää..
Jos et halua ostaa noita työkaluja (maksaa helposti vähän toista sataa) tai et saa keneltäkään lainaan, niin murikanvaihto ei pitäisi olla sopivalla pajalla teetettynä ihan älyttömän hintainen. Voit kuitenkin laskea, että ammattilaiseltakin tuo on helposti väh. neljän tunnin homma kaikkinensa.