XJ:n AW-4 hukkasi väliaikaisesti 1 ja 4-vaihteet

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

XJ:n AW-4 hukkasi väliaikaisesti 1 ja 4-vaihteet

Viesti Kirjoittaja keltsi » 11.03.2013. 9:17

Kävin eilen vanhan metsäradan pohjaa (nykyisin tiepohja) ajamassa ja sitähän ei ollut aurattu koko talvena 8) Eteneminen oli melko vaivalloista, mutta pikkuhiljaa aurattu tien pää rupesi lähestymään.

Ajoin pikkupuolen D:llä, eli 2-vaihde oli laatikosta päällä, ja melko reippaalla kaasulla. Näin massa pysyi liikkeellä, renkaan kuvio puhtaana ja nopeus maltillisena. Ilmeisesti joskus joku oli ajanut tuosta mönkijällä ja sen urat ei oikein osu Jeepin kanssa yksiin. Vielä kun tuo ratapohja on pengerretty, niin pudotukset on molemminpuolin kunnioitusta herättävät...

Noin 300 metriä ennen aurattua tietä ura nousee loivasti ja vauhti hyytyi. Peruuttamalla pääsi hyvin pari autonmittaa taaksepäin ja sitten taas uudella vauhdilla eteenpäin. Tässä joutuikin useamman kerran ottamaan vauhtia ja käyttämään kaasua reippaasti. Hitaalla ykkösellä auto vain kaivoi alaspäin, joten tuossakin oli käytettävä pikkupuolen D:tä.

Auratulle tiellä päästyäni huomasin ykkösen "puuttuvan kokonaan" ja liikkeelle lähdettiin kakkosella, oli vaihteenvalitsin sitten D, 3 tai 1-2 asennossa :shock:

Myöhemmin päästyäni isolle tielle ajoin normaalisti 3-asennolla, eli kolmonen tuvassa ja turbiinilukko kytkeytyi normaalisti. Kokeilin sitten vaihtaa D:lle, niin ainoa muutos oli turbiinilukon irtikytkeytyminen, mutta neloselle laatikko ei suostunut vaihtamaan...

Lumessa möyriessä koneen lämmöt oli ihan ok, laatikkoöljylle olen asentanut toissa kesänä lisäjäähdyttimen ja laatikkoöljyt tuli vaihdettua samalla.

Tässä vaiheessa päätin sitte pitää kahvitauon ja tuon jälkeen laatikko toimi jälleen aivan normaalisti...

Olisiko lunta mennyt jonnekkin väärään paikkaan, sitten jäätynyt ja estänyt laatikon oikean toiminnan. Kaffepaussin aikana tuo "jää" olisi sitten sulanut? Vai onko tämä jotain lopunalkua laatikon osalta?

Jansa
Viestit: 166
Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Jansa » 03.04.2013. 7:55

tuommoisen lumimöyryn jälkeen en ihmettelisi jos vaihteen siirtimessä olisi jäätä pakkaantunut kun on eestaas juntattu hangessa, ainakin kun eilen kyseinen laatikko cherokeesta koneen mukana ulos vedettiin niin on sielä vielä perinteiset vivut jotka vaihdetta siirtää joten voi sinne kertyä lunta joka sitten jumittaa.
jos oireet toistuu niin sitten voi olla asia toisin.

ainakun metsästä tulee niin tuntuu että autossa on monen monta uutta kilinää ja kolinaa ainakin omalla kohdalla...
Wrangler -89 4.2L AT

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 04.04.2013. 11:49

Tietyt vaihteet juu menee mekaanisesti päälle, vaan esim. laatikon 1-2 asennolla kakkonen kytkeytyy sähköllä, asennolla 3 sitten kytkeytyy 1-2 vaihteet sähköllä, ja OD:lla kaikki menee sähköisesti. Eli esim. asennolla 3 ajaessa jos liikkelle lähtiessä ei ole ykkösvaihde tuvassa niin ei se mistään vaihteensiirtimen ongelmista pitäisi kertoa jos kerran kakkosella lähti oikeasti liikkeelle. Se myös tarkoittaisi että sähköpuoli toimii, koska kakkosvaihde kytkeytyy AW4:ssä AINA sähköllä. Jos ei löydy älyboksille sähköä, niin kakkosvaihde ei kytkeydy ollenkaan.

Samoiten jos siirtimen heittää 3 -> OD ja laatikko tiputtaa momentinmuuntimen lukon heti pois päältä, niin ei siirtimessä tai älyssä/ sähköissä ole edelleenkään vikaa kun kerran laatikko tajusi että ollaan OD:lla jolloin kolmosvaihteella ei lukitu muunnin ollenkaan. Laatikon älyboksihan saa vaihteensiirtimen asentosignaalinsa laatikolta, ei kepin juuresta.

Solenoidiongelmaankaan en äkkiä uskoisi, koska 2-3 vaihteet käyttää (kuten 1 ja OD:kin) kahta solenoidia niiden kytkentään, ja ovat juuri ristikkäin ko. vaihteilla -> molemmat solenoidit toimii. Veikkaisin että jotain lämmöstä johtuvaa tjsp. voisi olla käynyt miksi laatikko temppuillut. Tosin isommalla lisäjäähdyttimellä ei pitäisi ihan helposti ylikuumentua edes AW4:n, vaikka se melkoinen lämmöntuottaja onkin.

Suosittelen tsekkaamaan öljyt, ettei vain ole palaneet ja että varmasti on tarpeeksi öljyä laatikossa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 09.04.2013. 11:11

Kyllä siellä öljyä on ihan mittatikun ylämerkkiin asti eivätkä öljy tuoksahtanut mitenkään palaneelle.

Tuon tapahtuman jälkeen laatikko on toiminut oikein, vaikka tallinpihassa umpihangessa jumittelin pääsiäisenä ihan tarkoituksella ja edestakaisin tuli heijattua vähintään saman verran kuin tuolla metsätiellä.

Eihän se varmaan pahaa tekisi jälleen vaihtaa uudet öljyjä ja samalla sitten vaihtaisi vielä suodattimenkin.

No, seurataan ja tarkkaillaan :lol:

Kirjoita vastaus