XJ:hin etukardaani väärälle puolelle, vaihtoehtoja?

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

XJ:hin etukardaani väärälle puolelle, vaihtoehtoja?

Viesti Kirjoittaja keltsi » 15.07.2013. 11:15

Eli pihassa on XJ yhdistelmällä 4.0 + AW-4 + NP242. Nyt vielä näyttäisi tallin nurkkaan ilmaantuvan HJ61:n lukkoakselit, joten siitä se ajatus sitten lähti...

Offipalstalta on luettu parin Tojotan akseleilla varustetun XJ:n rakennus-topicit, joten jonkinlainen käsitys asiasta on olemassa. Kuitenkin nämä maasturit on vielä hieman vieraita...

Mitäs vaihtoehtoja on olemassa siihen, ettei tarvitsisi ruveta Tojotan etuakselin "kääntämiseen"? Tuon jälkeen ilmeisesti pitäisi teettää mittatilausvetari, että saisi käytettyä HJ:n omaa etulukkoa?

Eräs vaihtoehto ilmeiseesti olisi kääntää HJ:n lukoton etuakseli ja asentaa siihen tarkoitettu kytkettävä lukko esim ARB. Vai tarvitseeko tämäkin erikoiset vetarit?

Tiedossa olisi myös Blazerista TH350 + jakolaatikko paketti joka saattaisi olla kaupan, eli kannattaisiko sitten vaihtaa nekin samalla kertaa?

Joo, tässä jälleen ollaan "pilaamassa" yksi Jeeppi, mutta johonkin noita osia on ruvettava sovittelemaan... Ei niitä myydäkkään raaski :lol:

Neuvoja ja ideoita kuunnellaan!

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.07.2013. 16:08

GM:n jakolaatikot ei käy suoraan Jeepin vaihdelaatikkoon koska on eri pulttijaolla, tarttisi adapterilevyn väliin. Jeepin omia 231, 242 tai 241 jakolaatikoita ei oikein kannata lähteä kääntämään ympäri kun voitelupuoli menee ihan vituilleen. GM:n TH350 ei muistaakseni ihan helpolla pariudu Jeepin kuutosen perään, mutta voin muistaa väärinkin.

Vanhempia 203- ja 205 jakolaatikoita näkyy jonkin verran käytettävän, mutta nekin yleensä niin että on 231:n puolikas doublerina edessä ja sen perään sitten 203 tai 205 adapterilevyn kanssa haluamassasi asennossa.

Jeepin Dana300 on oikein käypäinen laatikko ja sitä pystyy käyttämään aika huoletta miten päin vain.. huonona puolena saatavuus ja sitä kautta varsin korkea hinta (jenkeissäkin usein 300-500$ ja nekin tarttee yleensä silti peruskorjauksen).
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 17.07.2013. 9:26

Pikaisella googlettelulla löytyi pari jenkkiläistä firmaa jotka tarjoavat valmista adapteripakettia Jeepin kuutosen ja TH350:n väliin 8) Pistin firmoihin hintakyselyä, katsotaan mitä vastaavat...

Tästä tiedosta innostuneena sovin myös alustavat kaupat tuosta kaverin TH350:stä (manuaalikoneistolla), turbiinista ja Blazerin jakiksesta. Laatikko ja turbiini on olleet kohtuullisen ripeässä katu-Novassa, joten eiköhän ne kestä Jeepin voimakuutosen perässäkin :lol:

On hieman liian helppoa, kun kaveri luopuu omaan 4x4 projektiin hommaamista osistaan, niin olo on kuin lapsella karkkikaupassa, mulle toi ja toi ja toi...

Mielestäni tuossa olisi nyt aikalailla toteuttamisen arvoinen muutoskombinaatio XJ:hin. Nyt vielä pitäisi saada rahat kasaan ja keksiä jostain aikaa tuonkin projektin toteuttamiseen...

Ensin kyllä pitäisi vaihtaa lysähtäneet 3" jouset uusiin 4,5" jousiin, sovittaa tuplanivelkardaaanin taakse, hitsata palkkihelmat ja vaihtaa taakse hyllyssä jo pari vuotta manneet leveämmät lokarinkaaret. Tuohon varmaan meneekin koko kesäloma...

Kirjoita vastaus