Merkillinen keinukytkin
Merkillinen keinukytkin
Eilen puolivahingossa löysin XJ:n hanttarin jalkotilasta johtojen varassa roikkuvan motonetin keinukytkimen. Paikallaan kytkintä käyttäessä en huomannut sen vaikutusta mihinkään, mutta kytkin jäi "päälle" -asentoon ja aamulla kun emäntä lähti autoilemaan hän valitti että jarruttaessa auto ravistaa, ikäänkuin vaihtaisi vapaalle liian myöhään. Lisäksi vaihtaminen on huomattavasti rajumpaa kytkimen ollessa päällä.
Auton kojelaudastahan löytyy Transmission-keinykytkin jossa vaihtoehtoina on Power / Comfort, kytkimen valo kyllä syttyy käytettäessä mutta muuta huomattavaa toimintaa sillä ei mielestäni ole...
Olisko nyt niin että Motonetin napilla on korvattu jossain vaiheessa tuo Power/Comfort kytkin ja sillä ohjataan vaihtamisen nopeutta? ja jos näin on niin miten sen kuuluu käytännössä toimia? Onko ravistaminen pysähdyttäessä ihan normaalia Power-asennossa?
Auton kojelaudastahan löytyy Transmission-keinykytkin jossa vaihtoehtoina on Power / Comfort, kytkimen valo kyllä syttyy käytettäessä mutta muuta huomattavaa toimintaa sillä ei mielestäni ole...
Olisko nyt niin että Motonetin napilla on korvattu jossain vaiheessa tuo Power/Comfort kytkin ja sillä ohjataan vaihtamisen nopeutta? ja jos näin on niin miten sen kuuluu käytännössä toimia? Onko ravistaminen pysähdyttäessä ihan normaalia Power-asennossa?
Oliskohan tehty lukkoturbiinille oma käyttökytkin??? Se ravistaa varmasti, jos yrittää pysähtyä lukkoturbiini kytkeytyneenä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Kun on nelonen eli ylivaihde päällä, tietokone antaa luvan lukita turbiini, jolloin kytkeytyy 5-vaihde ja turbiinin luisto loppuu, polttoainetaloutta (jaskau kirjoitti:Ja nyt pitäisi vielä tietää mitä tuollainen lukkoturbiini tekee?

Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Voisiko tämä vielä liittyä siihen seikkaan että painonapin valo syttyy kovemmassa nopeudessa pintakaasulla ajaessa? Onko lukkoturbiini yleensä automatisoitu ja miksi tuo olisi laitettu erillisen napin taakse?
Meneekö rikki jos on kytketty napista ja ajaa kaupunkiajoa, eli juurikin ravistaessa?
Ja vielä yksi kysymys
Säästääkö sillä oikeasti bensaa 
Meneekö rikki jos on kytketty napista ja ajaa kaupunkiajoa, eli juurikin ravistaessa?
Ja vielä yksi kysymys


Joo, liittyy ja on, se on tietokoneen ohjaama, on haluttu eroon siitä lukko päälle/pois -huopaamisesta ja menee rikki, jos liian pienillä kierroksilla ajaa, se on kuin olis manuaalivaihteisessa kytkin ylhäällä, kun pysähtyy, kone sammuu, mutta nyt kone yrittää kompensoida jarrutusta ja vääntää vaan....jaskau kirjoitti:Voisiko tämä vielä liittyä siihen seikkaan että painonapin valo syttyy kovemmassa nopeudessa pintakaasulla ajaessa? Onko lukkoturbiini yleensä automatisoitu ja miksi tuo olisi laitettu erillisen napin taakse?
Meneekö rikki jos on kytketty napista ja ajaa kaupunkiajoa, eli juurikin ravistaessa?
Ja vielä yksi kysymysSäästääkö sillä oikeasti bensaa
Ja säästää mitä säästää, pienikin säästö on säästöä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
No näin minäkin sen nyt sitten ymmärtäisin....jaskau kirjoitti:No toivottavasti ei jo sitten särkynyt...
Ymmärsinkö nyt siis oikein että kun valo palaa ns. itsestään turbiinilukko on päällä automaattisesti vaikka kytkin olisikin off asenossa, ja kytkimen ollessa On-asennossa lukko ei kytkeydy ollenkaan pois päältä?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Tai kun vauhti tippuu tarpeeksi alas...Jorma kirjoitti:Lukituksen kuuluu avautua heti kun jarrupolkimeen kosketaan. Polkimen varressa on anturi ja veikkaan ettei sitä ole sinne ihan huvikseen rakennettu.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Kyllä se hitaassa vauhdissa aukeaa...
Kannattaako tuota nyt siis käyttää niin että kun maantiellä ajelen niin laitan lukituksen napista päälle niin ettei se pääse pois päältä? Tämä ilmeisesti estää siis laatikoa vaihtamasta pienemmälle?
Mitenkän muuten tuota automaattia kannattaa käyttää jos taloudellisesti haluaa eteenpäin? Ilmeisesti D-asento ei ole se edullisin mahdollinen?
Kannattaako tuota nyt siis käyttää niin että kun maantiellä ajelen niin laitan lukituksen napista päälle niin ettei se pääse pois päältä? Tämä ilmeisesti estää siis laatikoa vaihtamasta pienemmälle?
Mitenkän muuten tuota automaattia kannattaa käyttää jos taloudellisesti haluaa eteenpäin? Ilmeisesti D-asento ei ole se edullisin mahdollinen?
Ilmeisesti kuitenkin antaa vaihtaa pienemmälle, mutta momentinmuunnin on koko ajan lukittuna. Vähän sama kun manuaalivaihteisella vaihtaisi ilman kytkintä, suoraa vaan pykälää silmään.
Veikkaisin, että pienemmissä nopeuksissa tuota ei kannata käyttää. Ainoastaan kun on isoin vaihde päällä ja riittävästi vauhtia, että jaksaa vääntää.
Mutta mites tuollaisen saisi viritettyä KJ:hin?
Turbiini lukittaa vasta 90km/h vauhdissa, ja monesti kun joutuu ajamaan jonossa 80km/h, niin laatikko luistattaa koko ajan, kierrokset korkeammalla ja bensaa kuluu enemmän kuin 90:ssä.
Veikkaisin, että pienemmissä nopeuksissa tuota ei kannata käyttää. Ainoastaan kun on isoin vaihde päällä ja riittävästi vauhtia, että jaksaa vääntää.
Mutta mites tuollaisen saisi viritettyä KJ:hin?

Turbiini lukittaa vasta 90km/h vauhdissa, ja monesti kun joutuu ajamaan jonossa 80km/h, niin laatikko luistattaa koko ajan, kierrokset korkeammalla ja bensaa kuluu enemmän kuin 90:ssä.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
Miksi et laittaisi sitä kuntoon? Roskikseen semmoset viritykset mistä ei itsekään tiedä rikkooko sillä paikkoja. Se turbiinilukko toimii oikein hyvin ihan tehdas-asennuksilla. Lukittuu kyllä vähän turhankin pienillä kierroksilla omaan makuun mutta onpahan sitten aina matka-ajossa päällä.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Itse asiassa mulla se aukeaa matkavauhdissakin heti kun nostan kaasun, en tiedä onko se ihan noin tarkoitettu toimivaksi..? Menee kyllä uudestaan lukkoon heti kun veto alkaa.JAMANT kirjoitti:Tai kun vauhti tippuu tarpeeksi alas...Jorma kirjoitti:Lukituksen kuuluu avautua heti kun jarrupolkimeen kosketaan. Polkimen varressa on anturi ja veikkaan ettei sitä ole sinne ihan huvikseen rakennettu.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Eikös sen kuulu toimia juuri noin, rullaa auto paremmin ja pidemmälle...Jorma kirjoitti:Itse asiassa mulla se aukeaa matkavauhdissakin heti kun nostan kaasun, en tiedä onko se ihan noin tarkoitettu toimivaksi..? Menee kyllä uudestaan lukkoon heti kun veto alkaa.JAMANT kirjoitti:Tai kun vauhti tippuu tarpeeksi alas...Jorma kirjoitti:Lukituksen kuuluu avautua heti kun jarrupolkimeen kosketaan. Polkimen varressa on anturi ja veikkaan ettei sitä ole sinne ihan huvikseen rakennettu.
-94 ZJ Grand Cherokee, -92 Multivan