Merkillinen keinukytkin

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Merkillinen keinukytkin

Viesti Kirjoittaja jaskau » 13.08.2013. 11:17

Eilen puolivahingossa löysin XJ:n hanttarin jalkotilasta johtojen varassa roikkuvan motonetin keinukytkimen. Paikallaan kytkintä käyttäessä en huomannut sen vaikutusta mihinkään, mutta kytkin jäi "päälle" -asentoon ja aamulla kun emäntä lähti autoilemaan hän valitti että jarruttaessa auto ravistaa, ikäänkuin vaihtaisi vapaalle liian myöhään. Lisäksi vaihtaminen on huomattavasti rajumpaa kytkimen ollessa päällä.

Auton kojelaudastahan löytyy Transmission-keinykytkin jossa vaihtoehtoina on Power / Comfort, kytkimen valo kyllä syttyy käytettäessä mutta muuta huomattavaa toimintaa sillä ei mielestäni ole...

Olisko nyt niin että Motonetin napilla on korvattu jossain vaiheessa tuo Power/Comfort kytkin ja sillä ohjataan vaihtamisen nopeutta? ja jos näin on niin miten sen kuuluu käytännössä toimia? Onko ravistaminen pysähdyttäessä ihan normaalia Power-asennossa?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.08.2013. 11:30

Oliskohan tehty lukkoturbiinille oma käyttökytkin??? Se ravistaa varmasti, jos yrittää pysähtyä lukkoturbiini kytkeytyneenä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jaskau » 13.08.2013. 11:40

Ja nyt pitäisi vielä tietää mitä tuollainen lukkoturbiini tekee? :oops:

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.08.2013. 11:51

jaskau kirjoitti:Ja nyt pitäisi vielä tietää mitä tuollainen lukkoturbiini tekee? :oops:
Kun on nelonen eli ylivaihde päällä, tietokone antaa luvan lukita turbiini, jolloin kytkeytyy 5-vaihde ja turbiinin luisto loppuu, polttoainetaloutta ( :shock: ) nääs... Kytkeytyy joskus myös 3-vaihteella...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jaskau » 13.08.2013. 12:19

Voisiko tämä vielä liittyä siihen seikkaan että painonapin valo syttyy kovemmassa nopeudessa pintakaasulla ajaessa? Onko lukkoturbiini yleensä automatisoitu ja miksi tuo olisi laitettu erillisen napin taakse?
Meneekö rikki jos on kytketty napista ja ajaa kaupunkiajoa, eli juurikin ravistaessa?

Ja vielä yksi kysymys :? Säästääkö sillä oikeasti bensaa :D

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.08.2013. 15:34

jaskau kirjoitti:Voisiko tämä vielä liittyä siihen seikkaan että painonapin valo syttyy kovemmassa nopeudessa pintakaasulla ajaessa? Onko lukkoturbiini yleensä automatisoitu ja miksi tuo olisi laitettu erillisen napin taakse?
Meneekö rikki jos on kytketty napista ja ajaa kaupunkiajoa, eli juurikin ravistaessa?

Ja vielä yksi kysymys :? Säästääkö sillä oikeasti bensaa :D
Joo, liittyy ja on, se on tietokoneen ohjaama, on haluttu eroon siitä lukko päälle/pois -huopaamisesta ja menee rikki, jos liian pienillä kierroksilla ajaa, se on kuin olis manuaalivaihteisessa kytkin ylhäällä, kun pysähtyy, kone sammuu, mutta nyt kone yrittää kompensoida jarrutusta ja vääntää vaan....

Ja säästää mitä säästää, pienikin säästö on säästöä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jaskau » 13.08.2013. 15:46

No toivottavasti ei jo sitten särkynyt...
Ymmärsinkö nyt siis oikein että kun valo palaa ns. itsestään turbiinilukko on päällä automaattisesti vaikka kytkin olisikin off asenossa, ja kytkimen ollessa On-asennossa lukko ei kytkeydy ollenkaan pois päältä?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.08.2013. 16:12

jaskau kirjoitti:No toivottavasti ei jo sitten särkynyt...
Ymmärsinkö nyt siis oikein että kun valo palaa ns. itsestään turbiinilukko on päällä automaattisesti vaikka kytkin olisikin off asenossa, ja kytkimen ollessa On-asennossa lukko ei kytkeydy ollenkaan pois päältä?
No näin minäkin sen nyt sitten ymmärtäisin....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 13.08.2013. 19:03

Lukituksen kuuluu avautua heti kun jarrupolkimeen kosketaan. Polkimen varressa on anturi ja veikkaan ettei sitä ole sinne ihan huvikseen rakennettu.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.08.2013. 19:19

Jorma kirjoitti:Lukituksen kuuluu avautua heti kun jarrupolkimeen kosketaan. Polkimen varressa on anturi ja veikkaan ettei sitä ole sinne ihan huvikseen rakennettu.
Tai kun vauhti tippuu tarpeeksi alas...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jaskau » 13.08.2013. 21:52

Kyllä se hitaassa vauhdissa aukeaa...
Kannattaako tuota nyt siis käyttää niin että kun maantiellä ajelen niin laitan lukituksen napista päälle niin ettei se pääse pois päältä? Tämä ilmeisesti estää siis laatikoa vaihtamasta pienemmälle?

Mitenkän muuten tuota automaattia kannattaa käyttää jos taloudellisesti haluaa eteenpäin? Ilmeisesti D-asento ei ole se edullisin mahdollinen?

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 14.08.2013. 9:48

Ilmeisesti kuitenkin antaa vaihtaa pienemmälle, mutta momentinmuunnin on koko ajan lukittuna. Vähän sama kun manuaalivaihteisella vaihtaisi ilman kytkintä, suoraa vaan pykälää silmään.

Veikkaisin, että pienemmissä nopeuksissa tuota ei kannata käyttää. Ainoastaan kun on isoin vaihde päällä ja riittävästi vauhtia, että jaksaa vääntää.

Mutta mites tuollaisen saisi viritettyä KJ:hin? :?:
Turbiini lukittaa vasta 90km/h vauhdissa, ja monesti kun joutuu ajamaan jonossa 80km/h, niin laatikko luistattaa koko ajan, kierrokset korkeammalla ja bensaa kuluu enemmän kuin 90:ssä.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 15.08.2013. 7:50

Miksi et laittaisi sitä kuntoon? Roskikseen semmoset viritykset mistä ei itsekään tiedä rikkooko sillä paikkoja. Se turbiinilukko toimii oikein hyvin ihan tehdas-asennuksilla. Lukittuu kyllä vähän turhankin pienillä kierroksilla omaan makuun mutta onpahan sitten aina matka-ajossa päällä.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 15.08.2013. 7:58

JAMANT kirjoitti:
Jorma kirjoitti:Lukituksen kuuluu avautua heti kun jarrupolkimeen kosketaan. Polkimen varressa on anturi ja veikkaan ettei sitä ole sinne ihan huvikseen rakennettu.
Tai kun vauhti tippuu tarpeeksi alas...
Itse asiassa mulla se aukeaa matkavauhdissakin heti kun nostan kaasun, en tiedä onko se ihan noin tarkoitettu toimivaksi..? Menee kyllä uudestaan lukkoon heti kun veto alkaa.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

amaz
Viestit: 51
Liittynyt: 21.02.2012. 21:23
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja amaz » 15.08.2013. 8:28

Jorma kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
Jorma kirjoitti:Lukituksen kuuluu avautua heti kun jarrupolkimeen kosketaan. Polkimen varressa on anturi ja veikkaan ettei sitä ole sinne ihan huvikseen rakennettu.
Tai kun vauhti tippuu tarpeeksi alas...
Itse asiassa mulla se aukeaa matkavauhdissakin heti kun nostan kaasun, en tiedä onko se ihan noin tarkoitettu toimivaksi..? Menee kyllä uudestaan lukkoon heti kun veto alkaa.
Eikös sen kuulu toimia juuri noin, rullaa auto paremmin ja pidemmälle...
-94 ZJ Grand Cherokee, -92 Multivan

Kirjoita vastaus